I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
zpracovaný v rámci projektu
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
OPTIKA II.
Odraz světla na rovinném zrcadle
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Silvie Řehoříková 9.A v Otrokovicích
Odraz světla. Zákon odrazu světla
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Sabina Mikulecká Anna Hejlová
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_607_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Světelné jevy Zrcadla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Lom světla Předmět: Fyzika.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Odraz světla.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_608_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_612_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_2.
Úplný odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_6.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
ODRAZ SVĚTLA NA ZRCADLE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_09_32.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
O DRAZ SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2769 Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace Vypracoval/a: Mgr. Jana Presová Ověřil/a: Mgr. Jana Presová

Zákon odrazu - 9. ročník Zákon odrazu Odrazky, rozptyl Název výukového materiálu: Zákon odrazu - 9. ročník   Vzdělávací obor: fyzika Tematický okruh: světelné jevy Téma: Zákon odrazu Odrazky, rozptyl Stručná anotace: Prezentace shrnující nejdůležitější informace o odrazu světla na rozhraní dvou prostředí.

4.5. Zákon odrazu při šíření světla se často stane, že světlo dopadá na rozhraní dvou optických prostředí např. sluneční světlo dopadající na hladinu jezera světlo se na rozhraní odráží, ale také může pronikat z jednoho prostředí do druhého

Říkáme, že na rozhraní dvou prostředí může docházet k odrazu a lomu světla. Také může být světlo daným prostředím pohlceno. Řekneme, že došlo k absorpci světla.

V místě dopadu světla na rozhraní vztyčíme kolmici k, kterou nazveme kolmice dopadu. Úhel α, který svírá paprsek dopadajícího světla s kolmicí dopadu, je úhel dopadu. Úhel α´, který svírá paprsek odraženého světla s kolmicí dopadu, je úhel odrazu.

Zákon odrazu Velikost úhlu odrazu α´ se rovná velikosti úhlu dopadu α, přitom paprsek dopadajícího i odraženého světla leží v rovině dopadu. http://www.youtube.com/watch?v=9aWE4rDw_ks http://www.youtube.com/watch?v=2hIjplVUSRU

Konstrukce v místě dopadu změříme pomocný úhel (úhel mezi paprskem a rovinnou dopadu) úhel dopadu se pak rovná zbytku do 90° na druhou stranu od dopadajícího paprsku narýsujeme ten samý úhel, jako jsme změřili a dorýsujeme odražený paprsek

Změř pomocný úhel – zelená barva Vypočítej úhel dopadu, tj. 90°- změřený pomocný úhel Narýsuj pomocný úhel na druhou stranu od úhlu dopadu – žlutá barva Narýsuj odražený paprsek – fialová barva Pokud dopadne odražený paprsek na další zrcadlo, postup se opakuje!!!

Použití odrazu Kulečník zrcadlo

Zvláštní případ nastává při kolmém dopadu. Dopadající paprsek splývá s kolmicí dopadu a je vlastně i odraženým paprskem. Platí tedy α = α´= 0°.

Odraz rovnoběžných paprsků rovnoběžné paprsky dopadají na rozhraní pod stejným úhlem, proto jsou i po odrazu opět rovnoběžné

Odrazky dvě kolmá zrcátka - po dorazu se paprsky vrací zpátky, ale mírně posunuté  ´

Nakresli odražený paprsek u dvou zrcátek svírající tupý úhel:

Nakresli odražený paprsek u dvou zrcátek svírající ostrý úhel:

Rozptyl pokud rovnoběžné paprsky dopadnou na rozhraní, které není rovinné, nastane rozptyl světla – paprsky se odrazí pod různými úhly využití v praxi – osvětlování budov a předmětů

Zdroje informací (obrázky a texty): Učebnice fyziky pro základní školy R. Kolářová, J. Bohuněk, I. Štoll, M. Svoboda, M. Wolf, nakladatelství Prometheus 2001 K. Rauner, V. Havel, M. Randa, nakladatelství Fraus 2007 J. Maršák, nakladatelství Kvarta Praha 1993 Pracovní sešit k učebnici fyziky Přehled učiva fyziky S. Pople a P.Whitehead, nakladatelství Svojtka&Co. 1999 Fyzika - přehled učiva základní školy J. Vachek, nakladatelství SPN 1978 Fyzika I. a II. Z. Horák a F. Krupka, nakladatelství SNTL/ALFA, 1976  Věda – hranice poznání C. A. Ronan, nakladatelství Knižní klub 1997 Chemie. Fyzika, astronomie Překlad J. Braun, P. Anderle, I. Haverlík, nakladatelství Albatros 1978

Internetové zdroje: http://www.youtube.com http://fyzweb.cz encyklopedie – wikipedie www.jreichl.com/fyzika/vyuka/vyuka.htm http://www.ian.cz/index.php http://www.techmania.cz/edutorium/art_exponaty.php?xkat=fyzika&xser=4f7074696b61h&key=696 http://sedli.mysteria.cz/GS/referat/referat.html http://www.tutorvista.com/content/science/science-ii/human-eye-colourful-world/scattering-light.php