Vývoj politické mapy světa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Státní zřízení ve světě
Advertisements

Mezinárodní integrace
HLAVNÍ OHNISKA NAPĚTÍ VE SVĚTĚ
Kolonizace v 19. a počátku 20. Století.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Afrika – obyvatelstvo a sídla
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Svět ve 2. polovině 19. století kolonialismus
Svět v 60. letech Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Politická geografie studuje
Vývoj politické mapy světa
Politické rozdělení a koloniální minulost
Kolonialismus a imperialismus
politické formy států a příklady
Evropa na počátku novověku
Zeměpisné objevy v 17. a 18. století
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
Ohniska neklidu v současném světě
Členění států A/ podle územního uspořádání B/ podle státního zřízení C/ podle způsobů řízení jejich hospodářství D/ podle míry samostatnosti.
REGION ZÁPADNÍ EVROPA.
Cesta k 1. světové válce 1. část
Kolonialismus.
Historie Starověkého Řecka
KVÍZ MEZI SUNDSKÉ OSTROVY NEPATŘÍ: a) Sulawesi b) Sokotra c) Jáva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Migrace obyvatelstva Migrace (stěhování) a) vnitrostátní
Společenské a hospodářské prostředí
Autor: Mgr.Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
IMPERIALISMUS KOLONIALISMUS
Jméno autora: František Sajdl Třída/ročník: H4A, 4ročník
Nováčková Kateřina, Nováčková Dominika C2A
Monarchie. Monarchie Monarchie pochází z řeckého μοναρχία (monarchía), jež se skládá ze slov μονος (monos = „jeden“) a αρχειν Monarchie pochází z řeckého.
Suezská krize Jan Wolf, Ov/Vv, IV. r..
DEKOLONIZACE.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
GLÓBUS.
Afrika – socioekonomická charakteristika
Jazyky.
VELKÁ BRITÁNIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
LIBYE Vypracoval: Petr Svojanovský.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Nástin hospodářských problémů Čínské lidové republiky a rozvojových zemí od druhé světové války do roku 1990.
AFRIKA.  Druhý největší kontinent  Cca 1 mld. Obyvatel – 15%  54 států  Z větší části je obklopena oceány  Středozemní moře - odděluje Afriku od.
Státy a jejich seskupení
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Americké osady v 18. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3615_ Americké_osady_v_18_století Autor: Mgr.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_04_Z9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Kolonizace světa Základní škola Libina, příspěvková.
 Terorismus je hrubé zastrašování politických odpůrců hrozbou síly a užití různých forem násilí. Vedle individuálního terorismu existuje terorismus.
Konflikty ve světě. Balkán ETA ve Španělsku Separatismus v Belgii Liga Severu v Itálii Severní Irsko (Kypr)
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_DĚJEPIS
SVĚTOVÉ OBYVATELSTVO. POČET OBYVATEL na světě 7,4 miliardy obyvatel (k ) TOP 10 MOST POPULOUS COUNTRIES 1. China1,379,302, India1,281,935,911.
Dekolonizace Dekolonizace je proces, při němž dochází k osamostatnění kolonií. Největší vlna dekolonizace proběhla po 2. světové válce. Týkala se hlavně.
OHNISKA NAPĚTÍ A KONFLIKTŮ VE SVĚTĚ 2.POLOVINY 20.STOLETÍ
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Ohniska konfliktů TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
VY_32_INOVACE_ Členění zemského povrchu I. Autor
ŠABLONA III/2 KONEC KOLONIÁLNÍCH ŘÍŠÍ Mgr. Lucie Opltová – 1
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření VY_32_Inovace_D_9_20_20
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Kolonialismus.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Konflikty ve světě Význam ozbrojených sil Příčiny a důsledky konfliktů
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE
Britské impérium.
Kolonialismus.
OHNISKA NEKLIDU V SOUČASNÉM SVĚTĚ
Transkript prezentace:

Vývoj politické mapy světa

Vývoj politické mapy světa: Kolonialismus: díky technickému rozvoji se v 15. a 16. století začaly uskutečňovat první zámořské objevy nově objevená území si nárokovaly státy, které je objevily kolonialismus: systém politického a hospodářského ovládání méně vyvinutých oblastí vyspělými zeměmi; kolonie nemají politickou samostatnost a jsou podřízeny tzv. mateřské zemi koloniální mocnosti: Velká Británie, Francie, Španělsko, Portugalsko, Nizozemí a Belgie negativní rysy kolonialismu: přesun bohatství z kolonie do „mateřské země“ omezení samostatného vývoje kolonie

kolonie a kolonizátoři: Velká Británie: Kanada, Austrálie, poloostrov Přední Indie, některé části Afriky Francie: SZ Afriky, poloostrov Zadní Indie, Madagaskar Španělsko: Kanárské ostrovy, Západní Sahara Portugalsko: Angola, Mosambik, Azorské ostrovy, Kapverdy Nizozemsko: Indonésie Belgie: Belgické Kongo Německo: Tanganika, Jihozápadní unie

Historie kolonialismu: koloniální mocnosti během 16. století: Španělsko a Portugalsko koloniální mocnosti od 17. do 20. století: Velká Británie a Francie v roce 1776 získaly nezávislost na Velké Británii Spojené státy americké v 19. století se postupně od svých mateřských zemí osamostatňovaly státy Jižní Ameriky v Africe, Asii i nadále „velely“ díky technickému pokroku koloniální mocnosti první kolonie se začaly osamostatňovat v 1. polovině 20. století, kdy se začaly politicky a ekonomicky vyvíjet; největší vlna dekolonizace (osamostatnění států od kolonií) proběhla v 50. a 70. letech 20. století i v dnešní době si některé země udržely vliv nad koloniemi

Společenství národů (Commonwealth): bývalé kolonie a závislá území Velké Británie, formální hlavou je britský panovník

Ozbrojené konflikty a napětí: v 90. letech skončila studená válka – napětí mezi západní Evropou, USA a východní Evropou v Africe jsou i nadále problémy s diktátorskými režimy, chudobou, malárií, virem HIV Asie: např. problémy mezi arabskými státy a Izraelem nebo KLDR a Korejskou republikou Terorismus: = násilná a nepředvídatelná akce proti politickým nebo náboženským odpůrcům, cílem je splnění určitých požadavků; teroristické útoky mohou mít i civilní oběti teroristické skupiny: Hizballáh (Libanon), Hamas (Palestina), Al-Kaidá