Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková. Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_inovace_CH_9.63 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Advertisements

Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Žlázy s vnitřní sekrecí
Soustava žláz s vnitřním vyměšováním
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Lidské zdraví a potrava - pokračování
VÝŽIVA – základní složky potravy
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Oddělování složek směsí
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Dagmar Sýsová Název materiálu: Soustava žláz s vnitřním vyměšováním Označení.

Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Didaktické testy pro ověřování znalostí
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Zdravá výživa II Dagmar Šťastná.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
FYZIKA 9 ASTRONOMIE ILUSTRACE K TÉMATU SLUNCE Mgr. Eva Smolíková 2013.
Opakování ionty Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková.
VY_52_inovace_PRV.5.20 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Vitamíny Přírodní látky složité látky převážně rostlinného původy
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
VY_52_inovace_PRV.5.15 Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_inovace_PRV.5.15 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.63 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Hormonální řízení.
Sacharidy Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková. Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_inovace_CH_9.55 Název školy: Základní škola a Mateřská škola.
Další přírodní látky.
VITAMÍNY A MINERÁLY.
16.1 Jaké živiny jsou obsaženy ve stravě?
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
Bílkoviny a jejich význam ve výživě člověka
VY_52_inovace_PRV.5.26 Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_inovace_PRV.5.26 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název.
Hormonální soustava.
Přírodní látky Hormony –různé chem. látky, ovlivňují živé buňky a procesy v nich – řídí a ovlivňují činnost buněk –rostlinné hormony = fytohormony – řídí.
Anotace: Na číselné ose čtou čísla, která se postupně objevují.
Šablona III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_NAV_283 Ročník: 2.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_03_16C_Vitamíny Téma: Biologie člověka Registrační.
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Přídatné živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
VY_32_INOVACE_Luk_II_08 Živiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Výživa a zdraví. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vitamínech. Klíčová slova: vitamíny,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_12B_12_Hormony Téma: 12B_PŘ8.roč.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_20_Biokatalyzátory Téma: 13A_CH9.roč.
VY_52_INOVACE_51_TRÁVENÍ A METABOLISMUS ČLOVĚKA Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Živina Funkce (dle schválených tvrzení) Významný zdroj Vitamin A
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
ŽLÁZY S VNITŘNÍ SEKRECÍ (opakování)
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_PŘÍRODOPIS
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Trávicí soustava = svalová trubice, která začíná dutinou ústní a končí řitním otvorem Funkce: Příjem potravy Trávení Mechanické – potrava je rozmělňována.
Vitamíny Přírodní látky složité látky převážně rostlinného původy
Transkript prezentace:

Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková

Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_inovace_CH_9.63 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: „Vzdělání pro život“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 - Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Vzdělávací oblast - vzdělávací obor (předmět):Chemie Tematický okruh - téma:Enzymy Autor vzdělávacího materiálu/DUM:Ing. Martina Hrabáková Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: Ověření vzdělávacího materiálu Třída: 9. Datum: Metodický list/anotace: Prezentace umožňuje žákům ověřit si znalosti z předchozích prezentací skupinové práce. Seznámit se s výskytem enzymů s jejich stavbou, složením a funkcí. VY_52_inovace_CH_9.63

 Katalyzují chemické reakce v organismu, podílejí se na metabolismu (látkové přeměně)  Jejich součástí je bílkovina  S jejich činností souvisí i činnost vitamínů a hormonů  Urychlují chemické přeměny  I nejjednodušší buňky obsahují přes 3000 enzymů, které řídí rychlost všech reakcí.

 V buňkách rostlin, hub a živočichů  V krvi člověka  Proces trávení začíná v ústech, pokračuje v žaludku

 Člověk si nedovede vitamíny vytvářet.  Přijímá je v podobě potravy  Nedostatek- poruchy metabolismu (onemocnění)

 Existuje 13 základních typů vitamínů, získáváme je z potravy  Vitamín A -na zrak Vitamín A  vitamíny B-komplexu pro naše nervové funkce vitamíny B-komplexu  vitamín C je především vynikajícím antioxidantem a posilovačem našeho imunitního systému vitamín C  vitamín D pro správný vývoj kostí a zubů vitamín D  vitamín E pro celkovou imunitu a nervový systém vitamín E  vitamín F je základní složkou pro tvorbu buněčných membránvitamín F  vitamín K ovlivňuje srážlivost krve vitamín K

 Vitamíny dělíme na rozpustné ve vodě (B – komplex, C) a rozpustné v tucích (A, D, E, K).  Vitamíny rozpustné ve vodě se vylučují močí  Vitamíny rozpustné v tucích se ukládají, proto je možné se jimi předávkovat  Je třeba také přijímat minerály (vápník, hořčík, fosfor, sodík, draslík, železo, síra, zinek, selen, křemík, chrom, jód, fluor, měď, mangan, kobalt, Bór )

 Vitamíny rozpustné v tucích  se nacházejí v mase, rybách, mléčných výrobcích a rostlinných olejích  když se tyto potraviny uvedou do varu, vitamíny v nich nadále zůstávají  Vitamíny rozpustné ve vodě  když přivedeme potraviny, které tyto vitamíny obsahují, k varu, mohou být částečně zničeny, nebo zůstanou ve vodě

 Zvýšený příjem vitamínů je důležitý především v těhotenství  vitamíny a minerály příznivě působí na správný vývoj plodu a další funkce jakou je například tvorba mléka  Vyšší potřeba vitamínů se také projevuje po nemoci, při větší psychické nebo fyzické zátěži (sport), při oslabeném imunitním systému nebo u dětí a starších lidí

 Vytváří je organismus  Nedostatek vede k onemocnění  Hormony řídí náš růst  vývoj pohlavních znak  vstřebávání některých látek  překonávání stresových situací

 hormony jsou chemické látky bílkovinné povahy  Jsou vylučovány přímo do krve a krevním řečištěm se dostávají do místa určení, kde ovlivňují potřebné děje

 Hormony se vytvářejí ve žlázách s vnitřním vyměšováním  mozek, štítná žláza, příštítná tělíska,  slinivka břišní, nadledviny a pohlavní žlázy

   a&hs=ua4&rls=org.mozilla:cs:official&channel=np&source=lnms&tbm=isch &sa=X&ei=J8MxUZexKs2Q4gTJ-YEI&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=911&bih=443 a&hs=ua4&rls=org.mozilla:cs:official&channel=np&source=lnms&tbm=isch &sa=X&ei=J8MxUZexKs2Q4gTJ-YEI&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=911&bih=443  a&rls=org.mozilla:cs:official&channel=np&source=lnms&tbm=isch&sa=X& ei=UcYxUa2rOPOK4gSvjoBo&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=911&bih=443#hl=cs &client=firefox- a&rls=org.mozilla:cs%3Aofficial&channel=np&tbm=isch&sa=1&q=hrnec&o q=hrnec&gs_l=img.3..0l j c.1.5.img.yDLD1G4tOKE&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=b v ,d.Yms&fp=cff04d632efc7889&biw=911&bih=443  a&rls=org.mozilla:cs:official&channel=np&source=lnms&tbm=isch&sa=X& ei=UcYxUa2rOPOK4gSvjoBo&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=911&bih=443#hl=cs &client=firefox- a&rls=org.mozilla:cs%3Aofficial&channel=np&tbm=isch&sa=1&q=t%C4%9B hotenstv%C3%AD&oq=t%C4%9Bhotenstv%C3%AD&gs_l=img.3..0l j c.1.5.img.hIK- yJWw35Y&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv ,d.Yms&fp=4e3c 21a82c01a7ec&biw=911&bih=443

 monalni/hormon.pdf