Zdravotnický asistent, druhý ročník Vývoj lidské společnosti Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Název sady Vývoj lidské společnosti Tematická oblast Občanská nauka Anotace Prezentace seznamuje s vývojem lidské společnosti směrem od tradiční společnosti k moderní Očekávaný výstup Žáci rozliší aspekty tradiční a moderní společnosti, uvedou výhody a nevýhody obou na příkladech z minulosti i současného světa Autor Mgr. Lenka Březíková Druh učebního materiáluPrezentace, pracovní list, metodický list, test Cílová skupinaŽáci 15 – 19 let Stupeň a typ vzděláváníStřední, humanitní VytvořenoJaro 2012 ZA 1.ročník/ Vývoj lidské společnosti/ Mgr. Lenka Březíková
Srovnejte styl života na obrázcích Moderní společnostTradiční společnost ZA 1.ročník / Vývoj lidské společnosti/ Mgr. Lenka Březíková
Jak se liší tradiční a moderní společnost? Zkuste zodpovědět u obou obrázků následující otázky: Znají se všichni lidé v dané lokalitě? Čím se živí, odkud berou jídlo a předměty denní potřeby? Kdo vládne ( má podíl na moci)? Jak stará je jejich společnost (kdy vznikla)? ZA, 1. ročník / Vývoj lidské společnosti / Mgr. Lenka Březíková
Tradiční společnost Venkovské komunity, všichni se znají – je tam velká , každý dělá, co se od očekává Stabilní společnost, ale hrozí stagnace Převažuje askriptivní status – společenský status podle původu Svět je interpretován na základě zkušenosti, často víra v nadpřirozené jevy Vládne úzká vrstva lidí, hierarchický model, kasty a stavy Malá dělba práce, závislost na přírodě, většina obyvatel pracuje v zemědělství, komunity relativně soběstačné ZA, 1. ročník / Vývoj lidské společnosti / Mgr. Lenka Březíková sociální kontrola
Moderní společnost Městská anonymní společenstva Vznik po průmyslové revoluci Menší sociální kontrola, více svobody i zločinu Rychlý společenský vývoj, riziko chaosu „Dosažený“ status Vědecké chápání světa (sekularizace) Vstup mas do politiky, cílem politická rovnost a rovnost před zákonem, společenské třídy Jsou lidé v moderní společnosti soběstační nebo závislí na ostatních? Vysoká míra dělby práce a specializace výroby, vzájemná závislost, klesá podíl zemědělského obyvatelstva ZA, 1. ročník / Vývoj lidské společnosti / Mgr. Lenka Březíková
Přiřaďte pojem a společnost Tibetský klášter Obyvatelé New Yorku Mongolští pastevci Vysoká specializace práce Náboženské chápání světa, stabilita Soběstačná komunita, závislost na přírodě ZA, 1. ročník / Vývoj lidské společnosti / Mgr. Lenka Březíková
Problémy moderní společnosti styl života – obrovské plýtvání energiemi a surovinami, výroba stále většího množství věcí, konzumují se věci, kultura i lidské vztahy Krize mezilidských vztahů – povrchní vztahy, neschopnost si porozumět, pocit odcizení a osamělosti Morální slepota – neschopnost nebo neochota rozlišit dobré a zlé, lhostejnost k utrpení druhých, menší soudržnost, solidarita, ohleduplnost ZA, 1. ročník / Vývoj lidské společnosti / Mgr. Lenka Březíková Konzumní
Klesající počet obyvatel Vysoká rozvodovost Vysoká kriminalita Vznik závislostí Nezájem o staré lidi ZA, 1. ročník / Vývoj lidské společnosti / Mgr. Lenka Březíková Jaké konkrétní společenské problémy z toho pro moderní společnost vyplývají?
Zdroje Bartoníčková, K. a kol.: Občanský a společenskovědní základ. Computer Press, Brno Emmert, F. a kol.: Odmaturuj ze společenských věd. Didaktis, Brno Obrázky: File:Bhutan - Flickr - babasteve (63).jpg - Wikimedia CommonsFile:Bhutan - Flickr - babasteve (63).jpg - Wikimedia Commons File: bkk red shirt demonstration 07.jpg - Wikimedia CommonsFile: bkk red shirt demonstration 07.jpg - Wikimedia Commons ZA 1.ročník / Vývoj společnosti/ Mgr. Lenka Březíková