Přednáška č. 2 Teoretický základ tělesného pohybu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Obratnostní schopnosti
Ontogeneze ryb relativně stálý a neměnný ráz vývoje s kvantitativními (zvětšování velikosti) změnami, které jsou přerušovány rychlými kvalitativními změnami.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Obecné aspekty vývoje (ale i jednotlivých subvývojů) Organismus člověka  složitě integrovaný systém bio-psycho-socio-spirituální reciproční vztah.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.
Trénink atletických skoků
Psychické stavy.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Principy a zákonitosti motorického vývoje
Vývojová psychologie úvod
© Tom Vespa Témata otázek ke zkoušce Antropomotorika - vývoj, metody (pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, testování) Motorické předpoklady pohybu.
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
(soubory vnitřních předpokladů organismu k dané pohybové činnosti)
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Průřezová témata.
Motorické schopnosti Motorické schopnosti jsou obecné kapacity jednotlivce, projevující se ve výsledcích pohybové činnosti, jinak jsou skryté, latentní.
Třídy lidských pohybů Prototypové Fundamentální Dovednostní
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.
Přednáška č. 1 Úvod do studia antropomotoriky
Základní principy geografického výzkumu
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Řízení sportovního tréninku
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften)
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften) Integrace vnitřních vlastností organismu, která podmiňuje splnění určité skupiny pohybových.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
© Tom Vespa. je proces, kterým prochází jedinec od splynutí pohlavních buněk až po dospělost. Ontogeneze spolu s fylogenezí patří do evoluční biologie.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Pedagogická diagnostika
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Zákony vývoje.
jen pro vnitřní potřebu
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Ontogeneze lidské motoriky © Tom Vespa.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Pohybové schopnosti a dovednosti
ANTROPOMOTORIKA.
Metodicko – organizační normy
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.
Transkript prezentace:

Přednáška č. 2 Teoretický základ tělesného pohybu Teorie tělesných cvičení Zákony a pravidla motorického vývoje Trendy motorického vývoje

Klasifikace lidských pohybů POHYB ČLOVĚKA ŘÍZENÝ POHYB REFLEXNÍ POHYB PODMÍNĚNÝ NEPODMÍNĚNÝ OBRANNÝ POTRAVOVÝ

Tělesná cvičení Rozeznáváme tři stránky tělesných cvičení: Tělesná cvičení jsou systematicky opakované pohybové celky, které se uplatňují ve sportu a TV. Rozeznáváme tři stránky tělesných cvičení: 1) strukturální - tvarová stránka 2) procesuální - dějová, vývojová stránka 3) finální - výsledná stránka

Strukturální - tvarová stránka cyklické pohyby (běh, plavání, atd.) : - hlavní fáze (odraz, záběr,..) - mezifáze (let, přenos,..) b) acyklické pohyby (výmyk, hod, atd.): - přípravná fáze (svis, nápřah,..) - hlavní fáze (záběr, odhod,..) - doznívající fáze (vzpor, dokrok,..) c) kombinované pohyby (hod oštěpem, skok do výšky, atd.): kombinace cykl.+ acykl.

Procesuální - dějová, vývojová stránka Důležité prvky: a) výchozí vlastnosti (dovednosti, poh. schopnosti) b) aktivita cvičence c) zpětná vazba Proces motorického učení: 1) generalizace 2) diferenciace 3) stabilizace 4) tvořivá asociace Pojmy: - interference: staré koordinační spoje narušují tvorbu nových - transfer: přenos koordinačních spojů z jednoho cvičení na jiné

Finální - výsledná stránka Výkon: - je míra realizace zadaného pohybového úkolu (maximální, limitní výkon) - výkon = schopnosti * motivace - s rostoucím výkonem jednotlivce roste energetický výdej exponenciálně (to se promítá do konstrukce bodovacích tabulek - progresivní bodovací tabulky) Výkonnost: schopnost podávat nejvyšší výkon opakovaně po určitou dobu

Základní pojmy motorického vývoje Fylogeneze: miliony let trvající vývoj člověka Ontogeneze: vývoj individuální trvající řádově desítky let ( aktuální geneze – vývoj trvající hodiny, či dny) Růst: -kvantitativní (měřitelné) změny především v období po dospělost Vývoj: -kvalitativní změny (motorika) Rozvoj: -záměrně a kontrolovaně navozený vývoj některé z funkčních či jiných funkcí organismu Dědičnost (genetická výbava jedince): vrozené předpoklady jedince (biogenetický základ) Prostředí (exogenní činitel vývoje): získané předpoklady jedince (paragenetické, sociální, ..)

Zákony vývoje Zákon celistvosti a jednoty organismu: změny motorických funkcí jsou v úzké souvislosti s ostatními změnami. Zákon nezvratnosti a neopakovatelnosti: časová posloupnost ireversibilních změn (stadia, fáze, etapy vývoje). Zákon diferenciace a specializace: buněčná (svalový průřez), orgánová (plíce), funkční (protaženost) diferenciace vlivem fyzické aktivity (diferenciace roste s věkem). Zákon nerovnoměrnosti: přírůstek vývojových změn je v různých obdobích různý (dětství, pubescence). Zákon asynchronie: periodicita (střídání období rychlého vývoje a období relativního klidu), alternace (střídání ve vývoji jednotlivých orgánů, funkcí, atd. – viz. Senzitivní období) Zákon jednoty organismu a prostředí: vývoj je biologický děj, který souvisí s prostředím (atmosféra společnosti a rodiny ovlivňuje kvalitu a kvantitu dětské motoriky velmi významně).

Sekvenční pravidla motorického vývoje (Gessell, 1945) A Princip kefalokaudální: směr vývoje od hlavy k patě (poměr růstu, motorický vývoj – vztyčení hlavy, sed, ..). B Princip centrálně periferní: směr vývoje od centra k periferii (kyčel, koleno, kotník, prsty). C Princip recipročního propojení: současný vývoj protilehlých struktur (flexor – extenzor). D Princip funkční asymetrie: vyšší stupeň motorického vývoje, tzv.laterální preference (rukovost, nohovost, točivost,) E Princip individualizace: jedinečnost o neopakovatelnost jedince v celém jeho vývoji F Princip autoregulační fluktuace: vývoj neprobíhá přímočaře ale osciluje podél spirály, náhodné kolísání (fluktuace) vyrovnává organismus sám pomocí autoregulace.

Způsoby sledování motorického vývoje Průřezové sledování: jeden rok provedeno měření všech ročníků (srovnávací studie) Longitudinální sledování: každý rok provedeno měření u dané skupiny(vývojové nomografy pro predikci individuálního vývoje, kasuistika – sledování n = 1) Smíšené průřezové a longitudinální: každý rok více ročníků (1,3,5 – 4.roky) Sledování s časovým zpožděním: měření po dosažení daného věku (skupinový populační trend, výška za posledních 50 let o 8 cm)

Možné trendy motorického vývoje ASYMPTOTA Konstantní Akcelerační trend Retardační trend Pozitivní asymptotický trend Negativní asymptotický trend INFLEXNÍ BOD

Úkoly Jak vypadá pozitivní a negativní trend? V jakém věku budeme dosahovat inflexního bodu a asymptoty u obratnosti, síly, rychlosti a vytrvalosti ?