Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_033_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová 1
Název vzdělávacího materiáluPředmět Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_033_6TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorStalová Renata, Mgr. Ročník6. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk a literatura TémaPředmět Očekávaný výstupŽák vyhledá předmět a vytvoří s ním věty Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s rozvíjejícím větným členem - předmětem Datum vytvořeníKvěten 2013 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaPředmět holý, rozvitý, několikanásobný Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
Předmět (PT) – je rozvíjející větný člen, který závisí nejčastěji na slovese, někdy na přídavném jméně. Ptáme se na něj pádovými otázkami – kromě 1. a 5. pádu. Předmět bývá vyjádřen: a) podstatným jménem PT4 PT2 píše úkol bojí se blesku 3
b) přídavným jménem PT4 navštívil nemocného c) zájmenem PT3 zavoláme jim d) infinitivem PT umíš počítat 4
Předmět může být: a) holý PT4 koupila růže b) rozvitý PT4 koupila červené růže c) několikanásobný PT4 PT4 koupila růže a tulipány 5
1. Ke slovesům doplň jeden předmět a vytvoř větu vidět, zpívat, nést, psát, zajímat se 2. Z vět vypiš předměty Dostal k narozeninám kolo. Nezapomeň zavolat mamince. Bavili jsme se o něm. Soused pěstuje na zahrádce zeleninu. Musím koupit mléko a rohlíky. Kamarád sbírá poštovní známky. Prohlížela si šaty. 6
1. např. – Viděla jsem novou knihu. Zpíval velmi hezky známou písničku. Nesl jsem těžkou tašku. Napíšu ti potřebný seznam. Zajímal se o hudbu. 2. kolo, mamince, o něm, zeleninu, mléko a rohlíky, známky, šaty 7