Světelné jevy Optika II..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Advertisements

Světelné jevy Šíření a rychlost světla Odraz a lom světla
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Zrcadla kulová Druhy: 1. dutá 2. vypuklá o o.
Geometrická optika Mgr. Alena Tichá.
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Světelné jevy a jejich využití
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 3. Dalekohledy.
Zobrazování optickými soustavami
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Dalekohledy (Učebnice strana 121 – 123)
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
Optické přístroje.
Užití čoček v praxi Lupa (wikipedie)
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Optické vlastnosti oka
Oko jako optická soustava, optické přístroje
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Optické zobrazování Základní pojmy
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Světlo se po dopadu na jiné optické prostředí
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
DALEKOHLEDY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lom světla.
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Dalekohledy.
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
zpracovaný v rámci projektu
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Mikroskopické techniky
Rozklad světla optickým hranolem
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Odraz světla.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
LUPA A MIKROSKOP Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Optické čočky.
Optické vlastnosti oka
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain z WWW:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Fyzika - optické přístroje subjektivní Autor:
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Investice do rozvoje vzdělávání.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
GEOMETRICKÁ OPTIKA Oko, přístroje.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Transkript prezentace:

Světelné jevy Optika II.

Obsah Zdroje světla, optická prostředí Stín, fáze Měsíce, zatmění Slunce a Měsíce Rychlost světla Rozhraní optických prostředí Odraz světla, rovinné zrcadlo Kulová zrcadla Lom světla Čočky Rozklad světla, vznik duhy Lidský zrak Optické přístroje – lupa, mikroskop a dalekohled

7. Lom světla na rozhraní optických prostředí Paprsek světla se při přechodu opticky řidšího prostředí do opticky hustšího prostředí láme ke kolmici Platí: α > β Důsledek: Např. při pohledu z břehu do vody dochází ke zkreslení – předměty jsou posunuté a zdeformované Vzduch nebo vakuum α β Voda nebo sklo

Při přechodu z opticky hustšího prostředí do opticky řidšího prostředí láme od kolmice Platí: α < β Voda nebo sklo α β Vzduch nebo vakuum

8.Čočky Lom světla využívají čočky – tělesa ze skla nebo čirého plastu Při průchodu jejich zakřiveným povrchem se paprsky lámou Při průchodu čočkou se rovnoběžný svazek paprsků může měnit na sbíhavý – čočka spojka Pokud se rovnoběžný svazek mění na čočce na rozbíhavý – čočka rozptylka

Zobrazení na čočce Při znázornění paprsků na čočkách používáme tyto symboly: Spojka - Rozptylka Důležité pojmy: S – optický střed čočky F (F´) – předmětové (obrazové) ohnisko f (f´) – ohniskové vzdálenosti Předmětový prostor Obrazový prostor F S F´ Optická osa f f´

Význačné paprsky na spojce Pro znázornění používáme význačné paprsky: Paprsky procházející optickým středem čočky S se nelámou F F´ S

Význačné paprsky na spojce Paprsky rovnoběžné s optickou osou se na spojce lámou do obrazového ohniska F´ F F´ S

Význačné paprsky na spojce Paprsky procházející předmětovým ohniskem F se na spojce lámou rovnoběžně s optickou osou F F´ S

Zobrazení na spojce Vlastnosti obrazu: Převrácený Skutečný Zmenšený F Pomocí význačných paprsků můžeme určit vlastnosti obrazu: a) Předmět je dále než 2.f (dvojnásobek ohniskové vzdálenosti) Vlastnosti obrazu: Převrácený Skutečný Zmenšený F F´ S

Zobrazení na spojce b) Předmět je mezi f a 2.f Vlastnosti obrazu: Převrácený Skutečný Zvětšený F F´ S

Zobrazení na spojce c) Předmět je ve vzdálenosti menší než f Vlastnosti obrazu: Vzpřímený Zdánlivý Zvětšený F F´ S

9.Rozklad světla Různé barvy světla se pohybují nepatrně odlišnou rychlostí a při opakovaném lomu se od sebe oddělí Nejméně se láme barva červená, nejvíce fialová

Vznik duhy Zkuste co nejpřesněji popsat okolnosti, při kterých pozorujeme duhu Zvětšená kapka vody Správně: duhu pozorujeme nejlépe, když máme Slunce za zády, nízko nad obzorem a v prostoru před námi prší Část světla se po dvojím lomu a odrazu uvnitř kapky dostává k pozorovateli rozložená do barev spektra

10.Lidský zrak V oku se ostrý obraz promítá pomocí čočky na sítnici – zde jsou buňky, které obraz zpracují pro oční nerv Duhovka mění svoji velikost podle množství přicházejícího světla Čočka mění svůj tvar podle vzdálenosti pozorovaného předmětu – při její špatné funkci pozorujeme nejčastější oční vady

Krátkozrakost a dalekozrakost V krátkozrakém oku se ostrý obraz promítá před sítnici – vzdálené předměty vidí rozmazaně Náprava : brýle – rozptylky, které posunou ostrý obraz na sítnici (případně kontaktní čočky, nebo operace laserem)

Krátkozrakost a dalekozrakost V dalekozrakém oku se ostrý obraz promítá za sítnici – blízké předměty nevidí ostře Náprava : brýle – spojky, které přiblíží ostrý obraz na sítnici (případně kontaktní čočky)

11.Optické přístroje Příliš drobné nebo vzdálené předměty není schopno lidské oko rozeznat – pozorujeme je pod příliš malým zorným úhlem. Zvětšit zorný úhel můžeme pomocí optických přístrojů – lupy nebo mikroskopu u drobných předmětů, dalekohledu u vzdálených předmětů      Čím je předmět blíž, tím je větší zorný úhel jeho pozorování

Lupa Lupa je jednoduchá spojná čočka o malé ohniskové vzdálenosti F F´ Při umístění předmětu mezi lupu a ohnisko vzniká zvětšený, vzpřímený a zdánlivý obraz

Mikroskop Obraz získaný lupou je maximálně 20x zvětšený – lupa ho pak silně zkresluje Pro další zvětšení používáme soustavu 2 spojných čoček (objektiv a okulár) – mikroskop Dosahuje několikasetnásobné zvětšení Objeven v 16.století Holanďanem Jansenem F F´

Dalekohled Pro pozorování vzdálených předmětů používáme také soustavu 2 spojných čoček (objektiv a okulár),ale objektiv má větší ohniskovou vzdálenost – hvězdářský dalekohled Vzniklý obraz je ale převrácený – u ostatních dalekohledů se v objektivu používá rozptylka (jsou však příliš dlouhé) nebo optické hranoly (triedr) F F´