Neformální vzdělávání jako součást Strategie celoživotního učení ČR Martin Sycha
Strategie CŽU schválena usnesením vlády č. 761 ze dne 11. července 2007 Implementační plán Strategie CŽU schválen usnesením vlády č. 8 ze dne 5. ledna 2009
Strategie CŽU se zabývá: Počátečním vzděláváním Dalším vzděláváním Formálním vzděláváním Neformálním vzděláváním Informálním učením
Strategie CŽU – strategické směry v oblasti DV 1.Uznávání a prostupnost 2.Rovný přístup 3.Funkční gramotnost 4.Sociální partnerství 5.Stimulace poptávky 6.Kvalita 7.Poradenství
Výběrová šetření pracovních sil (LFS)
Adult Education Survey (AES) Účast v DV v roce 2007
Uznávání a prostupnost Vytvořit otevřený prostor pro celoživotní učení uznávání výsledků neformálního vzdělávání i informálního učení Právní: Zákon 179/2006 Sb., o uznávání výsledků DV Systémová: NSK Procesuální: vytvoření uceleného systému 3 roviny, ve kterých je tento cíl rozvíjen
Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) » 2004 – záměr vytvořit zákon o dalším vzdělávání » 2006 – schválen zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků DV » 2007 – zákon nabyl účinnosti » 2007 – nabyla účinnosti vyhláška č. 208/2007 Sb. » 2004 – záměr vytvořit zákon o dalším vzdělávání » 2006 – schválen zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků DV » 2007 – zákon nabyl účinnosti » 2007 – nabyla účinnosti vyhláška č. 208/2007 Sb.
Proč?Příběh Petry Petra je vyučená švadlena, která po dvou letech práce v oděvní výrobě nastoupila do cukrárny své kamarádky. Tady se naučila nejprve vyrábět zmrzliny a posléze i zhotovovat širokou plejádu úžasných zákusků. Po deseti letech se přestěhovala do jiného města, kde se snažila najít nové zaměstnání. Ve městě nebyl žádný oděvní provoz, ale hned několik cukráren. I když uměla řadu činností, které by v nich uplatnila, ani v jedné ji nepřijali. Na své cukrářské dovednosti totiž neměla žádný kvalifikační doklad. Jediné, co měla, byl výuční list švadleny.
Základní principy zákona 1.Národní soustava kvalifikací 2.Autorizace 3.Zkouška Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání Proč uznávat? Druhá kariéra Možnost rozšíření kvalifikace Vývoj technologií Sociálně-ekonomické důvody
Vychází z NSP a úzce s ní souvisí Vedena Národním ústavem odborného vzdělávání a tvořena ve spolupráci se sektorovými radami Propojuje svět práce a vzdělávání Propojuje systém počátečního a dalšího vzdělávání Nenahrazuje stávající vzděl. systém počátečního vzdělávání
Kvalifikační a hodnotící standard dílčích kvalifikací Kvalifikační standard – co mám umět Hodnotící standard – jak to prokážu: soubor kritérií a způsobů ověřování 2 části: KRITÉRIA A ZPŮSOBY HODNOCENÍ ORGANIZAČNÍ A METODICKÉ POKYNY Hodnotící standard – jak to prokážu: soubor kritérií a způsobů ověřování 2 části: KRITÉRIA A ZPŮSOBY HODNOCENÍ ORGANIZAČNÍ A METODICKÉ POKYNY
NSK – současný stav (leden 2011) MMRMZEMPOMVMŠMTMD∑ Počet dílčích kvalifikací v NSK Počet autorizovaných osob Počet autorizací Počet realizovaných zkoušek
Počet zkoušek DK 1/2009 – 1/2011
Osvědčení Vzor dle vyhlášky č. 208/2007 Sb. 3 druhy osvědčení ▫Před FO ▫Před PO ▫Před komisí
Zkouška dle NSK a zákona č. 179/2006 Sb. Vzdělávání ≠ kvalifikace = příprava na zkoušku Získání kvalifikace dle NSK = zkouška dle hodnotícího standardu dílčí kvalifikace Rekvalifikační kurzy připravují na jednotlivé dílčí kvalifikace
Rekvalifikace v návaznosti na vyhlášku č. 176/2009, a na zákon č. 179/2006 Sb., Rekvalifikace v návaznosti na vyhlášku č. 176/2009, kterou se stanoví náležitosti žádosti o akreditaci vzdělávacího programu, organizace vzdělávání v rekvalifikačním zařízení a způsob jeho ukončení a na zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání)
Akreditace MŠMT a vyhláška č. 176/2009 Existuje pro danou pracovní činnost DK? (DK uvedené na - ANO = obsah vzdělávacího programu vede ke zkoušce dle NSK (zákon č. 179/2006 Sb.) - NE =1) Akreditovaný vzdělávací program bez zkoušky (vzdělávání dle vyhlášky, zkouška dle jiného právního předpisu – např. BOZP) 2) Čistá rekvalifikace (akreditovaný vzdělávací program i zkouška dle vyhlášky - § 4)
V praxi - kuchař Kuchařské práce Příprava teplých pokrmů Kuchař expedient Příprava pokrmů pro rychlé občerstvení Výroba knedlíků
Děkuji za pozornost