Kontroverzní a atypické jevy v současné religiozitě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy
Sociální politika a Welfare State
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
AGENDA 21. Cíle Agendy 21 Rehabilitace pozic ODS ve společnosti Přesvědčení voličské většiny o cílech, programu a osobnostech strany Volební úspěch a.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
Autor: Jitka Krausová, ERCValné shromáždění ERC v ČR, 21. října 2005 Ekumenická rada církví v ČR.
Česká republika Demokratický stát.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Osvícenství.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Náboženská mapa současného světa
Studijní obor: Sociální činnost
Sekty a nová náboženská hnutí
Práce a společnost PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D..
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Právnické osoby Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy.
Sociální patologie SCPT SCPA
Kontroverzní a atypické jevy v současné religiozitě
Její sociální a kulturní kořeny, faktografický přehled a perspektivy
Nová náboženská hnutí
Všeobecná deklarace lidských práv
POLITICKÉ IDEOLOGIE A JEJICH ZÁKLADNÍ PROUDY
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
Náboženská mapa současného světa
SEKTÁŘSTVÍ.
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
RELIGIONISTIKA představení oboru Religionistika jako věda, náboženství jako její předmět, studijní literatura.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Studijní literatura k religionistice. Základní pramen Ivan O. Štampach: Přehled religionistiky, Praha: Portál, 2008 Základní studijní text Stručné představení.
Mezinárodní právo veřejné jako velmi specifický právní systém
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
SEKTY ÚOOZ SKPV PČR PRAHA ODBOR METODIKY, PREVENCE A MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE.
Popření mezináboženského dialogu a sdílení. Název Bez nábož. víry („bez vyznání“) („bez vyznání“) Věřící bez.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_NABOZENSKY_EXTREMISMUS_19 Název školyStřední škola služeb,
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Úvod do náboženského života čínské společnosti
Sektářství a fundamentalismus
Jsem katolík. Jak a čím se liším od ostatních?
Státověda.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ POJMY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_12
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Stát Definice, funkce, typy.
Náboženská mapa současného světa
Sociální skupiny a role
Správní právo procesní
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6. -9
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy
RELIGIONISTIKA představení oboru
Sekty a zneužití náboženství
Náboženská mapa současného světa
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
BAPTISTÉ Vytvořeno dne: Anotace:
Transkript prezentace:

Kontroverzní a atypické jevy v současné religiozitě Fundamentalismus, sektářství, náboženský extremismus

Nečekané rysy současné religiozity pokles náboženských a duchovních zájmů se zastavil, nastalo náboženské oživení; šlo jen částečně o návrat k tradiční religiozitě; náboženství se přizpůsobuje tržní ekonomice (klientská náboženství); tradiční a nová náboženství se uzavírají, posilují a upevňují

Původ a význam slova „sekta“ z latinského SECTA, pravděpodobně z latinského sequor, -ui – následovat, tedy skupina následovníků nějakého učitele či učení; jiná možnost: ze slovesa seco, -are – sekat, oddělovat: v tomto významu se slovo dostalo do evropských jazyků; v křesťanství se osamostatnění skupin považovalo za vážné provinění; slovo dostávalo další přidružené významy

Jak novináři prezentují „sekty“?

Sektářské znaky Často pro označení nějakého společenství za „sektu“, stačí, že jde o společenství nové, malé, alternativní, atypické. Taková společenství se vystavují potížím. Má-li religionistika mluvit o sektářství, patří k němu: a) autoritativní řízení, moc nad členy b) fundamentalismus c) uzavřenost d) selekce informací

Autoritativní řízení náboženské společnosti I. Autorita a moc podle Hannah Arendtové: autorita počítá se svobodným souhlasem - kognitivní – autorita odborníka, znalce, experta, moudrého člověka - deontická – vůdce, šéfa, mistra moc může legitimně nebo nelegitimně omezit svobodu

Autoritativní řízení náboženské společnosti II. V SEKTÁŘSKÉM VEDENÍ SRŮSTÁ KOGNITOVNÍ A DEONTICKÁ AUTORITA A PŘEŮSTÁ V MOC Analogie z oblasti politiky: despocie, tyranie, totalitní systém Podpůrné znaky: uzavřenost, kontrola informací

Náboženský fundamentalismus I. Typologie náboženských postojů: ortodoxie, verbální ortodoxie, tradicionalismus, koservativismus, fundamentalismus Historické původního fundamentalismu: radikální reformace, evangelikální hnutí jako protipól náboženského liberalismu

Náboženský fundamentalismus II Vznik výrazu fundamentalismus : probuzenecké konference evangelikálních církví v USA na přelomu 19. a 20. století; alternativní kréda (pětibodové, niagarské) Série brožur k fundamentům křesťanské víry r. 1910, financoval Lyman Stewart, milionové náklady pod společným názvem Fundamentals

Náboženský fundamentalismus III. Původní specifická agenda fundamentalismu: doslovnost Bible, kreacionismus Rozšířená agenda: morální otázky, zejm. partnerská morálka; politická témata Analogické jevy zahrnuté po společný název v jiných křesťanských vyznáních a v jiných náboženstvích

Na okraj tématu sektářství Sociologické pojetí: církev: samozřejmá součást společnosti, neostré odlišení; sekta: odlišení, uzavřenost, protest; potíže tohoto pojetí Sekta nebo sektářství? Rizika hodnotícího přístupu Otázka míry a tendencí, vývojové trendy od sektářství k sektářství

Právní normy o náboženství I Listina základních práv a svobod, čl. 15 a 16 novelizovaný zákon o hospodářském zabezpečení církví č. 218/1949 Nový Zákon o církvích a náboženských společnostech č. 3/2002 Sb.

Právní normy o náboženství II. České právo nezná pojem sekta; sektou není např. neregistrovaná náboženská společnost Konfesní právo ČR nepřímo čelí sektářským jevům § 5 Zákona o církvích (3/2002); v seminární části rozbor textu paragrafu Nesnadná uplatnitelnost paragrafu, riziko jeho selektivního uplatňování; podepsaná a neratifikovaná dohoda se Svatým stolcem

SHRNUTÍ PRAKTICKÝCH ZÁSAD 1) hájit práva a široké možnosti alternativních a menšinových skupin 2) zapojovat jejich členy do sociálních vazeb 3) chránit společnost před projevy náboženského extremismu, ať se vyskytuje kdekoli