Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

Název materiálu: ROMÁNSKÉ UMĚNÍ
Renesance.
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
RENESANCE A HUMANISMUS
IMPRESIONISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 4. srpna 2012
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Renesance a humanismus
REALISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Renesance (úvod, architektura)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
RENESANCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Renesance 2 Vrcholné období. Renesance 2 Vrcholné období.
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
RENESANCE - pokračování
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Renesance Dějepis 7.ročník.
Křivonosková Kateřina
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/21.0657 Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: RENESANCE HRAZENO Z EU OP - VK

Materiál je v souladu s RVP ZP a ŠVP Anotace Prezentace rozšiřuje učivo výtvarné výchovy i českého jazyka –literární výchovy v 7. ročníku. Poskytuje přehled základních znaků slohu, orientaci v terminologii i přehled nejvýznamnějších představitelů a památek renesančního období. Autor Mgr. Alena Ščuková a Mgr. Libuše Jurczeková Ročník Osmý Očekávaný výstup Materiál je v souladu s RVP ZP a ŠVP Žáci interpretují umělecká vizuálně obrazná vyjádření minulosti, vycházejí ze svých znalostí a historických souvislostí. Dovedou se orientovat v odborné terminologii. V pracovním listu si ověřují své poznatky. Vzdělávací oblast UMĚNÍ A KULTURA Klíčová slova Základní stavební prvky, římsa, okno, portál,sloup, freska, sgrafito,lineární a vzdušná perspektiva, vyváženost, sfumato, mecenáš… Vytvořeno LEDEN 2011

VZNIK kolébkou renesance je Itálie (Umění se mohlo rozvíjet, protože zde byla bohatá města, nejdůležitějším z nich byla Florencie.) tento styl převládal v 15. a 16 století v překladu název renesance znamená znovuzrození „znovuzrození antiky“, návrat k DOKONALOSTI ANTIKY Víte, kdo je to mecenáš? Kdo to je mecenáš Jedná se o bohatého člověka nebo instituci, který si objednává umělecká díla a platí za ně, tím podporuje umělcovu tvorbu. Právě mecenášové byli velice důležití pro rozvoj renesance v Itálii. Mezi známé mecenáše patří příslušníci rodu Medici z Florencie.

ZNAKY RENESANCE zájem o člověka a rozumové zkoumání světa ideálem je vědec – umělec, člověk, který ovládá vědecké i umělecké disciplíny – tzv. RENESANČNÍ ČLOVĚK vychází z vědeckých poznatků perspektivy a anatomie vyrovnanost, harmonie, jednota Carlo Crivelli – Zvěstování Hans Memling - Poslední soud Vzpomněli byste si, co bylo centrem pozornosti v předcházejícím slohu, gotice? Gotické umění se obracelo k bohu, pozemský život nebyl důležitý, důraz se kladl na víru (ne na rozum) a na posmrtný život. Poznáte, který obraz pochází z období gotiky a který je renesanční? Kde je užito perspektivy? Proč mají postavy na druhém obraze různou velikost? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c9/Das_J%C3%BCngste_Gericht_%28Memling%29.jpg/290px-Das_J%C3%BCngste_Gericht_%28Memling%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/Carlo_Crivelli_069.jpg/416px-Carlo_Crivelli_069.jpg

ARCHITEKTURA vznikají hlavně světské stavby – radnice, obytné domy, útulné paláce uzavřená forma měřítkem pro velikost světských staveb je člověk uklidnění, jednota, vyváženost, rovnováha sgrafita (Spodní vrstva omítky je tmavá, vrchní světlá, do mokré omítky se vyškrábe vzor) Měšťanský dům na náměstí v Mikulově http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/90/Breznice_PB_CZ_chateau_sgraffito_detail_605.jpg/220px-Breznice_PB_CZ_chateau_sgraffito_detail_605.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5c/Mikulov_namesti_sgrafita.jpg/800px-Mikulov_namesti_sgrafita.jpg

materiál: vedle kamene také mramor a cihly mohutné kupole s tamburem a lucernou sloupořadí – funkce podpůrná i dekorativní arkády dodržují se řády půlkruhový oblouk nahradil lomený gotický valená klenba objevuje se segmentové okno Bazilika sv. Petra ve Vatikáně Velké Losiny http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:StPetersDomePD.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Velke_Losiny_chateau_arcades_1.jpg

SOCHAŘSTVÍ uzavřená forma, harmonie dobrá znalost anatomie, zachycení výrazu ve tváři časté náměty: alegorické a mytologické postavy a scény jezdecké pomníky busty významných osobností Socha Mojžíše v Bazilice Svatý Petr v řetězech, Řím - Michelangelo http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Gattamelata.jpg jezdecká socha Gattamelata - Donatello http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:San_Pietro_in_Vincoli_Rome_2011_14.jpg

PŘEDSTAVITELÉ Michelangelo Buonarroti: Donatello: Italský sochař, ale také malíř, architekt a básník. Byl posedlý dokonalostí, jeho nejznámějším dílem je socha Davida. Další dílo – Pieta v bazilice sv. Petra ve Vatikánu. Donatello: Také italský sochař, považován za jednoho ze zakladatelů individualizovaného sochařského portrétu. Dílo: socha sv. Jiří. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/St_George_Donatello_Orsanmichele_n1.jpg/200px-St_George_Donatello_Orsanmichele_n1.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Michelangelo%27s_Pieta_5450_cropncleaned_edit.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/David_de_Michelangelo_2.jpg

MALÍŘSTVÍ náboženské a mytologické motivy – hlavně scény, kde se uplatňuje nahé lidské tělo scény jsou podány jako ze současného života estetické hledisko převažuje nad propagací ideologie renesanční malíři četli výroky antických autorů, podle nich bylo důležité, aby díla působila REALISTICKY, proto studovali PERSPEKTIVU a optiku. Někteří dokonce prováděli pitvy, aby se dověděli více o ANATOMII. Lovci ve sněhu – Pieter Brueghel Fra Angelico: Zvěstování – počátky perspektivy http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/Fra_Angelico_006.jpg/220px-Fra_Angelico_006.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Pieter_Bruegel_d._%C3%84._106b.jpg

TECHNIKA freska - malovalo se do vlhké omítky olejomalba – umožňuje modelaci světlem a stínem technika šerosvitu - díky kontrastům světla a stínu se modeluje obraz valérová malba – velmi plastické- umožňuje prostorovou iluzi Michelangelo - Poslední soud, část fresek v Sixtinské kapli. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Michelangelo_-_Fresco_of_the_Last_Judgement.jpg

PŘEDSTAVITELÉ Leonardo da Vinci: Typický příklad renesančního člověka - malíř, sochař, architekt, přírodovědec, hudebník, spisovatel, vynálezce. Využívá techniku tzv. sfumata – odstupňovaný šerosvit, působí dojmem „zakouřeného“ pozadí. Dílo: Mona Lisa, Poslední večeře, Dáma s hranostajem http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/Leonardo_da_Vinci_%281452-1519%29_-_The_Last_Supper_%281495-1498%29.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mona_Lisa.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Lady_with_an_Ermine.jpg/220px-Lady_with_an_Ermine.jpg

námět z antiky, perspektiva Michelangelo Buanaroti - nástropní fresky v Sixtinské kapli ve Vatikáně. (Pracoval na nich 7 let.) Italský malíř Tizian, nizozemskýv Petr Brueghe , A. Súter. Dokázali byste popsat znaky renesančních obrazů na těchto ukázkách? Rafael Santi – Athénská škola Sandro Botticelli – Primavera (jaro) nahé lidské tělo, snaha zachytit ho reálně (propracovaná anatomie), šerosvit námět z antiky, perspektiva http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sanzio_01.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/Primavera.jpg

RENESANCE V ČESKÝCH ZEMÍCH Nelahozeves, zámek Litomyšl, Telč, Velké Losiny, Mělník… Belveder v Praze, Schwanzenberský palác, letohrádek Hvězda… Přiřaď! zámek Nelahozeves Telč Belveder Schwarzenberský palác http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/Telc109.jpg/220px-Telc109.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Schwarzenbersk%C3%BD_pal%C3%A1c.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/Prag_Belvedere_20110430.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Z%C3%A1mek_Nelahozeves_%2801%29.jpg

ZDROJE www.wikipedia.cz www.commons.wikimedia.org