Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování Afrika.
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
JIŽNÍ a VÝCHODNí AFRIKA
Státy východní Afriky VY_32_INOVACE_Ze z 2
AFRIKA Geografická poloha.
Charakteristika kontinentu
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Afrika – obyvatelstvo a sídla
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Politické rozdělení a koloniální minulost
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Afrika - povrch Afrika je třetím největším světadílem, je považovaná za kolébku lidstva. Zde byly nalezeny nejstarší kosterní.
KEŇA Projekt je financován z prostředků Evropské unie a spolufinancován z prostředků vládního programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR a EU.
Afrika orientace na mapě VY_32_INOVACE_Ze z 2
VÝCHODNÍ AFRIKA POLOHA,ROZLOHA:
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 7. ročník
Tropická Afrika.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 7.
Subsaharská Afrika.
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 7.ročník Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor / předmět: Zeměpis Tematický okruh: 6.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
VY_52_INOVACE_03/2/20_ZEMĚPIS
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
AFRICKÉ REGIONY.
Oblast Guinejského zálivu
VY_52_INOVACE_03/2/19_ZEMĚPIS
„Kolébka lidstva“  území na východě Afriky, ohraničené Etiopskou vysočinou na severu, rozvodím Konga na západě, 10° j. š. na jihu a Indickým oceánem.
Země Guinejského zálivu
VÝCHODNÍ AFRIKA.
Afrika – zahraniční obchod Antonín Věžník OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/
Základní údaje Oficiální název : Republic of Kenya
VODSTVO AFRIKY.
Afrika – Východní Afrika
Registrační číslo projektu
Téma hodiny: Východní Afrika
CO VYJADŘUJE SLOVO SAHEL
Afrika.
Afrika – SES - obyvatelstvo
Východní Afrika Autor: Mgr. Marian Solčanský
Východní Afrika SP: Vypiš jaký leží stát pod určitým číslem
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_10_Z7_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Afrika - státy test Základní škola Libina, příspěvková.
AFRIKA.  Druhý největší kontinent  Cca 1 mld. Obyvatel – 15%  54 států  Z větší části je obklopena oceány  Středozemní moře - odděluje Afriku od.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Africké regiony- Východní Afrika Název sady: Zeměpis 7. ročník.
AFRIKA VY_32_Inovace_01TR-1 autor : Mgr. Trčková Ivana ZŠ a MŠ Nedašov.
Afrika – úvod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VY_32_INOVACE_Vac_II_12 Jižní Afrika Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY II. Autor: Hana Brýdlová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Zeměpis 7. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_02_Afrika Autor Vladimír Kopal.
AFRIKA. Afrika je třetí největší kontinent po Asii a Americe s celkovou rozlohou km², což představuje 20,3 % celkového povrchu souše na Zemi.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
Afrika.
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ZEMĚPIS - SVĚT Východní a Jižní Afrika
AFRIKA – STÁTY/VÝCHOD AUTOR: Mgr. Aleš Skála
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_TROPICKÁ AFRIKA
Afrika – úvod Obr. 0 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Vzdělávací materiál: Afrika Operační systém: Windows XP Professional
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Stredná a východná Afrika
REGIONY AFRIKY.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jalovcová Pavla. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Afrika - poloha Leží na všech 4 polokoulích: S,J,Z,V
Afrika - poloha Leží na všech 4 polokoulích: S,J,Z,V
Transkript prezentace:

Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Tematická oblast: Makroregiony světa Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Roman Bartoníček Téma: Makroregion střední a východní Afrika Datum vytvoření: 22.05.2013 Přílohy: VY_52_INOVACE_ZEM.2.30

VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 Anotace: Souhrnné opakování přírodních, historických a socioekonomických charakteristik makroregionu střední a východní Afrika s důrazem na upevnění základní terminologie spojené s tímto regionem a vymezením okruhu typologických problémů. Práce se slepou mapou.

VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 1) Vyznač do slepé mapy níže vypsané základní termíny střední a východní Afriky Komory Etiopská vys. Kongo Ukerewe Východoafr. vys. Seychely Kilimanžáro Somálský pol. Madagaskar Mosambický průl. Malawi Sokotra Mys Hafun Zanzibar Adenský zál. Bab al Mandab

2) Lokalizuj do slepé mapy tyto státy VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 2) Lokalizuj do slepé mapy tyto státy Kontrola podle atlasu světa

3) Spoj státy střední a východní Afriky s jejich hlavními městy VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 3) Spoj státy střední a východní Afriky s jejich hlavními městy (vyber z nabídky). Nejprve to zkus bez pomoci atlasu. Burundi – Bujumbura Malawi – Lilongwe Dem. rep. Kongo – Kinshasa Etiopie – Addis Abeba Uganda – Kampala Madagaskar – Antananarivo Keňa – Nairobi Somálsko – Mogadišo Gabon – Libreville Středoafrická republika – Bangui Džibutsko – Gibuti Rovníková Guinea – Malabo Tanzanie – Dodoma Eritrea – Asmera Kongo – Brazzaville Rwanda – Kigali Mosambik – Maputo

Podle nápovědy poznej stát. Práce s atlasem světa. VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 Podle nápovědy poznej stát. Práce s atlasem světa. Země sousedí s Mosambikem, Zambií a Tanzanií. (Malawi) Stát, který sousedí s Etiopií, Eritreou a Somálskem. (Džibutsko) Stát, který sousedí s Ugandou, Tanzanií, Burundi a Demokratickou republikou Kongo. (Rwanda) Země sousedící s Ugandou, Etiopií, Súdánem, Tanzanií a Somálskem. (Keňa)

Podle nápovědy urči stát VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 Podle nápovědy urči stát Díky národním parkům (např. NP Serengeti, NP Ngorongoro) patří mezi nejnavštěvovanější země Afriky. Stát vznikl sloučením dvou původně nezávislých států. V severní části země žijí Masajové. Tanzanie b) Dříve znám pod názvem Habeš. Většina území leží na stejnojmenné vysočině. Má stejný počet obyvatel, jako má Německo. Etiopie c) Stát pojmenovaný po nejvyšší hoře (5199m). Mezi nejrozšířenější jazyky patří svahilština. Hlavní etnickou skupinou jsou Kikujové. Bývalá britská kolonie. Keňa

4) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni! VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 4) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni! Povrch se skládá z nížinatých rovin a z rozsáhlých vysočin. Nejvyšším masívem v oblasti je Kamerunská hora / Kilimandžáro / Mount Kenya. Rovníková Afrika je typická celoročně vysokým / nízkým přívalem srážek, zatímco pro tropickou Afriku je příznačné střídání obdob dešťů a sucha. Husté pralesy kdysi pokrývaly celou oblast, dnes se díky nadměrné těžbě nacházejí pouze na nepřístupných místech povodí řeky Zambezi / Limpopo / Nil / Kongo. Ta ústí do Atlantského / Indického oceánu. Nejen díky řekám, ale i díky jezerům je zde rozvinutý rybolov. Jezera východní Afriky jsou sopečného / ledovcového / tektonického původu. Nejhlubší vodní plochou a druhým nejhlubším jezerem světa je Tanganika / Viktoriino jezero / Malawi. Tropické pláže a safari jsou hlavním lákadlem pro zahraniční turisty. Jedním z nejnavštěvovanějších souostroví východní Afriky je souostroví Kapverdy / Seychely / Galapágy.

Jejich kly a rohy jsou v centru zájmu pytláků a překupníků. VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 Definuj, proč jsou zabíjeni sloni a nosorožci a proč jsou jim odřezávány kly a rohy? Jejich kly a rohy jsou v centru zájmu pytláků a překupníků. V mnoha zemích platí za silné afrodiziakum. Pokud nebude poptávka, nebude ani nabídka! Definuj, proč kousek od tropických pralesů (v savaně), už nenajdeme souvislé stromové porosty? Hlavním důvodem je klima a s sním spojené množství srážek. Stromy jsou celoročně závislé na příjmu vody. Pokud je vody nedostatek, ubývá i souvislý stromový porost. Definuj, proč savany východní Afriky (např. Olduvajská rokle v Etiopii) umožnily vznik předchůdcům člověka (Australopithecus africanus)? Jedná se o teplé klima s dostatkem potravy. Navíc zde chybí stromy a tak byl nucen náš předchůdce občas zvednout postavu, aby zjistil, kde se nachází potrava a zda se neblíží nepřítel. A tak se později vyvinul i bipední způsob pohybu (pohyb po dvou končetinách).

VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 5) Obyvatelstvo střední a východní Afriky. Rozšiř pracovní text o další charakteristické poznatky! Obyvatelstvo střední a východní Afriky je velmi rozmanité. Rozmanitost je důsledkem nejen existence negroidní a příchozí europoidní rasy, ale také přítomností několika stovek etnik, které mají svůj vlastní jazyk. Mezi nejznámější původní národy pralesní Afriky patří např. Pygmejové. V té východní Africe jsou pak světu nejvíce známí pastevci dobytka – Masajové. Podobně jako v ostatních regionech zužuje i střed a východ Afriky chudoba a nemoci. Hranice jednotlivých států byla stanovena koloniálními velmocemi bez potřebné dávky citu k etnickým problémům. Tímto aktem se např. jeden národ ocitl na území hned několika států (např. Somálci v Somálsku, Keni, Džibutsku a Etiopii). Naopak některé národy byly uzamknuty na území jednoho státu (např. národnostní problém Hutuů a Tutsiů na území Rwandy), která vyústila v roce 1994 v genocidu Tutsiů. Přečti svůj text třídě!

6) Hospodářství: Pracuj s textem a odpověz na otázky pod ním! VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 6) Hospodářství: Pracuj s textem a odpověz na otázky pod ním! Úkoly: Které problémy považuješ za největší z hlediska zaostalosti regionu? občanské války a nepokoje, závislost na vývozu nerostných surovin a zemědělství, nízká gramotnost Které zemědělské plodiny jsou pro regiony typické? pšenice, ječmen, palma olejná, čirok Komu plynou zisky z těžby nerostných surovin? vládě a mocným lidem kolem ní Který stát má největší zásoby nerostného bohatství v regionu? Demokratická republika Kongo Uveď název onemocnění, které limituje chov hospodářských zvířat? Spavá nemoc přenášená mouchou tse - tse Co jsou to plantáže a které plodiny jsou typické pro tento způsob zemědělství? Velké plochy zemědělské půdy určené pro pěstování monokultur zejména pro vývoz. čaj, bavlník, tabák apod.

Demokratická republika Kongo VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 7) Poznej stát regionu. Pracuj s atlasem, učebnicí nebo www stránkami. nepokoje mezi Hutuy a Tutsii, která vyvrcholila genocidou, Idi Amin, Kampala Rwanda tropický prales, diamanty a kobalt, kolonizace Belgií Demokratická republika Kongo občanská válka a intervence USA, katastrofální sucha a hladomor, řeka Šibelli Somálsko koloniální nadvláda Francie a Velké Británie, korálové ostrovy v blízkosti rovníku, turistický tropický ráj Seychely

DR Kongo 2, 6, 8 Rwanda 4, 7 Somálsko 5 Súdán 1, 3 Nigérie 9 Angola VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 Doplňte termíny do tabulky. Pomozte si tím, že do tabulky lokalizujete pouze čísla v závorkách: střety v provincii Dárfúr (1), belgická koloniální správa (2), útoky arabských armád ze severu (3), etnika Hutu x Tutsi (4), pirátství (5), 6. mil mrtvých – včetně dětí a žen (6), genocida 1994 (7), surovina koltan (80% sv. zásob) (8), DR Kongo 2, 6, 8 Rwanda 4, 7 Somálsko 5 Súdán 1, 3 Nigérie 9 Angola

Rozšiřující pojmy k zapamatování: VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 Rozšiřující pojmy k zapamatování: Svahilština – jeden z jazyků, který používají obyvatelé ve východní Africe Maniok – též také casava, či juka; hlíznatá plodina s velkým obsahem škrobu, která je podobně jako brambora u nás využívána jako potrava Koltan – ruda, ze které se získávají prvky niob a tantal. Těchto prvků se využívá při výrobě kondenzátoru, jež jsou hlavní součástí mobilních telefonů a netbooků. 80 % se těží v Kongu. Eben – dřevo tropických stromů, které se používá k výrobě ozdobných předmětů, hudebních nástrojů a nábytku. Malgašové (Malgaši) – etnikum žijící na ostrově Madagaskar. Jsou kombinací negroidní a mongoloidní rasy. Velká příkopová propadlina – rozsáhlý geologicko – geografický jev, který se táhne podél východní Afriky. Je výsledkem působení endogenních (vnitřních) činitelů na bázi litosférických desek.

VY_32_INOVACE_ZEM.2.30 Použité zdroje: Mapa 1: http://www.zemepis.com/smafrika.php