DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Advertisements

Asie Rozloha: 44, km2 Největší země: Rusko
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Afrika, Asie.
HLAVNÍ OHNISKA NAPĚTÍ VE SVĚTĚ
OHNISKA NEKLIDU V SOUČASNÉM SVĚTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Diversita lidské populace II
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
TERORISMUS.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Terorismus Konfliktní území
JIHOZÁPADNÍ ASIE = „BLÍZKÝ VÝCHOD“
Vznik státu Izrael.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vývoj politické mapy světa
Problémy poválečného světa
DEMOGRAFIE - RŮST POČTU OBYVATEL
Arabsko – izraelský konflikt 1. část
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Arabsko-izraelský konflikt
Sýrie a Libanon.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Z_095_stupeň rozvoje států světa _ohniska neklidu v současném světě
Konflikty ve světě.
Ohniska neklidu v současném světě
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Kurdové.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pákistán (Islámská republika Pákistán)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Al-Džumhuríja al-Irákíja
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
 U Středozemní ho moře  Jihozápad – Egypt  Jih, východ a sever – Izrael  Rozloha 362 km 2.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Suezská krize Jan Wolf, Ov/Vv, IV. r..
Turecko Eliška Novotná.
Rozšíření Islámu v dnešní době
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Kašmír Bc. Kamila Němcová.
Bc. Weberová Kristýna, PALESTINSKÁ SAMOSPRÁVASTÁT IZRAEL  Hlavní město: vedení Palestinské samosprávy sídlí v Ramalláhu (arab. Rám Alláh),
LIBYE Vypracoval: Petr Svojanovský.
Irácko-íránská válka ( )
Osmiletá válka Irák a Írán.
MIGRACE Karel Podhorný.  Prostorové přemístění osoby mezi dvěma územními jednotkami, jehož důsledkem je změna bydliště.  Pohyb obyvatel z důvodu uspokojování.
Ohniska napětí po 2. světové válce. 1) Válka ve Vietnamu 2) Oblast Perského zálivu 3) Konflikt v bývalé Jugoslávii.
1.Bývalá Jugoslávie 2.Kypr 3.Izrael 4.Blízký Východ (Írán, Írák, Afghánistán) 5.Srí Lanka OHNISKA KONFLIKTŮ VE SVĚTĚ.
Islám a západ HISTORICKÁ PAMĚŤ A SOUČASNÁ KRIZE Duchovní kultura Evropy Král, Špála.
 Terorismus je hrubé zastrašování politických odpůrců hrozbou síly a užití různých forem násilí. Vedle individuálního terorismu existuje terorismus.
Terorismus. Co je to terorismus? Útočný čin nebo jeho hrozba k dosažení politických cílů Hlavní rysy terorismu: Strach Panika Upoutání pozornosti.
Konflikty ve světě. Balkán ETA ve Španělsku Separatismus v Belgii Liga Severu v Itálii Severní Irsko (Kypr)
První arabsko-izraelská válka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Zeměpis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Název Ohniska politických, národnostních a náboženských konfliktů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
OHNISKA NAPĚTÍ A KONFLIKTŮ VE SVĚTĚ 2.POLOVINY 20.STOLETÍ
Izrael Izra – el = bůh Izra – kmen
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Ohniska konfliktů TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_DĚJEPIS
Konflikty ve světě Význam ozbrojených sil Příčiny a důsledky konfliktů
OHNISKA NEKLIDU V SOUČASNÉM SVĚTĚ
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Hospodářský zeměpis Tematický okruh Geopolitika a sociální a kulturní problémy lidstva Téma Krizové oblasti na dnešní politické mapě světa – I. Označení DUMU VY_32_INOVACE_846 Jméno autora Ing. Kateřina Vasilová Datum vytvoření 22.11. 2013 Anotace Výkladový materiál pro základní přehled o současné politicko-vojenské situaci ve světě, předpokládá výběr krizových oblastí v Asii. Lze využít jako osnovu pro výklad učitele a základní strukturu zápisu žáků do sešitu.. Následuje pracovní list pro procvičení.

Krizové oblasti

Krizové oblasti = ohniska napětí důvod – jedná se o území střetů různých koncepcí řízení státu, společnosti, odlišného názoru na budoucí uspořádání země nebo také nerovnoměrný vývoj a rozvoj sousedících zemí nebo oblastí v jednom státě

Typologie konfliktů Z hlediska mezinárodních vztahů a) mezistátní konflikt b) vnitrostátní konflikt 2) Z hlediska prostoru a) lokální války b) regionální války c) globální války 3) Podle délky konfliktu a) krátké konflikty b) vleklé konflikty

Typologie 4) Podle způsobu vedení a) pravidelná válka b) nepravidelná válka 5) Podle motivu a) válka pro zisk b) válka ze strachu c) válka ze zásady 6) Podle počtu ztrát a) malý – v 1 roce –do 25, celkem do 1000 b) střední – v 1 roce 25 – 1000, celkem nad 1000 c) válka – v 1 roce více než 1000

Příčiny konfliktů v současnosti Terorismus Náboženská a etnická nesnášenlivost Politicky nestabilní vlády Diktátorské režimy Izraelsko-arabské vztahy Separatismus

Izraelsko-palestinský konflikt - Spor mezi židovským Izraelem a arabskou Palestinou Hlavní příčina – spor o území – pásmo Gazy Náboženské rozdíly – zesilují konflikt Konflikt již od 12. st. př. n. l. - židovské kmeny byly vyhnány Římany později zemi dobili muslimští Arabové- vytlačili křesťany Po1. sv. válce – území získává do správy UK – podporuje úsilí Židů založit vlastní stát a prodalo jim část území Izraele – přistěhovalci z celého světa

Po 2. sv. válce –OSN rozhodla o založení 2 států – nedošlo k tomu – vyhlášen pouze Izrael důvodem – okolní arabské státy chtějí zlikvidovat Izrael – ten odolal a dokonce získal část území, kde měla vzniknout Palestina – západní břeh Jordánu a území Gazy Na počátku 90. let – deklarace o autonomii Palestiny – rozhodnutí o stažení Izraele z obsazených území a vyhlášení Palestiny do 5 let – vyjednávači – J. Arafat, Š. Peres, J. Rabin 1995 – Rabin zavražděn + mírová jednání zmrazena dnes spojeno s radikálním palestinským hnutím Hamas – odmítá uznat Izrael, nerespektuje dosažené dohody + silná angažanost USA Spojeno se silným uprchlickým hnutím Dnes opět otevřený konflikt

Irán Antisemitistické výroky proti Izraeli + pokročilý jaderný program - Složité etnické poměry, náboženství (šíitský islám) Nejsebevědomější muslimská velmoc – rozloha státu, lidnatost, množství ozbrojených sil ==== největší nepřítel USA - Chápán jako nebezpečný stát – možnost vzniku otevřeného konfliktu

Irák Samostatný stát od 1920 – území vymezili Britové, ale nerespektovali přitom etnické a náboženské poměry === Kurdové x Arabové (národnostně) === sunnité x šíitové (nábožensky) 1979 – 2003 – diktatura Saddáma Husajna – potlačuje většinové šíity, vytlačuje Kurdy, vojensky se střetává s Íránem, napadl Kuvajt válka v Perském zálivu – spojenecká invaze a osvobození Kuvajtu + nový demokratický stát Irák (zde velké problémy)

Afghanistán Ve státě je 21 různých etnických skupin – jsou různě rozptýlené přes oficiální hranice V minulosti země zachovávala neutrální pozici při střetu Východu a Západu – vítězí SSSR--- socialistická orientace -- 1979 – vpád SSSR - okupace až do 1989 - nový stát (pak odchod vojsk SSSR) Etnicky – radikální hnutí Taliban – zavádí pořádek podle pravidel islámu – stává se nebezpečnou základnou extremistického náboženského muslimského hnutí - al-Kaidá – teroristická organizace Talibanu 2001 – svržen Taliban (jednotky OSN) a jmenována nová vláda Nefunguje jako jednotný stát - vládní moc jen blízko hl. města, jinde etnické střety, odpůrci a příznivci Talibánu

Kašmír - Území střetů zájmů Indie, Pakistanu a Číny a tedy hinduistických, muslimských a budhistických náboženství Většina – muslimové – snaha o autonomii Po 2. sv. válce – nezávislost Indie a Pakistánu (rozpad britského koloniálního systému) – Kašmír podepisuje smlouvu o připojení k Indii --- odpor Pakistánu OSN stanovuje linii příměří– mění se na frontovou linii – pohraniční válka Dnes Kašmír rozdělen na 3 části, ale nestabilní oblast

Srí Lanka Konflikt trvá už více než 30 let (65 000 obětí) Etnicko-náboženské střety Sinhálců (většina) s Tamily (jsou v menšině) – liší se od sebe (budhismus x hinduismus) V britském kolonialismu se lépe přizpůsobili Tamilové – Britové je zvýhodňovali Po rozpadu kolonie – Sinhálci se snaží prosadit a v 70. letech zakládají Sinhálský stát – diskriminuje a potlačuje Tamily (odňal jim občanství, nutí je k návratu do Indie)--- radikalizace Tamilů = organizace Tygři osvobození – od 1983 – občanská válka 2002 – podepsáno příměří (trvá dodnes), Tamilové kontrolují většinu území Příměří je nestabilní – teroristické útoky, i na civilisty

Tibet Tibetský vůdce - Dalajláma vyhlásil samostatný stát (1913 a 1949) - Čína to neuznala 1950 – čínská armáda vtrhla do Tibetu a donutila ho podepsat dohodu o „mírovém“ osvobození- snaha o nastolení komunismu --- ozbrojený konflikt + útěk Dalajlámy a dalších 80 000 lidí (do Indie) dnes Tibet = autonomní oblast Číny – ta ale ničí místní kulturu a snaží se počínštit obyvatelstvo (z původních 6 259 klášterů dnes 13 !!) Dalajláma navrhuje kompromis a jednat -- Čína odmítá

Barma - Myanmar Vojenský režim, v 90. letech nový stát Myanmar Příčina – vojenský režim netoleruje jiná etnika a náboženství - genocida, vypalování vesnic, vraždění dětí, nucené práce,… Vojenská podpora Ruska a Číny (dodávají zbraně) Celosvětová kritika za porušování lidských práv

Asie – 21.století- rok 2011 Arabské státy – vlna revolucí – svržení vlády a změna režimu Sýrie, Jemen, Libanon - vlna nepokojů se přesunula i do severní Afriky – Egypt, Libye - Dnes přetrvává občanská válka v Egyptě a Sýrii

Seznam použité literatury Dnešní svět – časopis pro moderní výuku, č. 3, ročník 2008/2008, TERRA Praha 2007, ISSN 1801- 4119, s. 2 - 16