Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P01/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět: PřírodopisTřída: VI. Tematický okruh: Život na Zemi Téma: Uspořádání živého světa Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, prezentace v.ppt, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad Použité zdroje: - Přírodopis, učebnice pro šestý ročník ZŠ a primu víceletých gymnázií. FRAUS 2003, Plzeň. - Poznámky k učebnicím přírodopisu. Dostupné online z:
ZŠ Miličín Tyršovo náměstí 248 Přírodopis – 6. třída Mgr. Eva Vrtišková
Věda, která zkoumá vše živé Je rozdělena na vědní obory Biologické vědy
BOTANIKA Studium rostlin ZOOLOGIE Studium živočichů ANTROPOLOGIE Studium lidského těla a jeho činností MIKROBIOLOGIE Studium jednobuněčných organismů - mikroorganismů MYKOLOGIE Studium hub
Základní stavební jednotka organismů ! Velmi malá, pozorovatelná mikroskopicky Obsahuje menší struktury – organely Tvořené bílkovinami, cukry, tuky Bílkoviny – stavební funkce, účastní se různých dějů zabezpečujících život buňky Cukry, tuky – především zásobní funkce
Způsoby pronikání látek do buňky Volně Pouze malé molekuly (voda, kyslík, oxid uhličitý, …) Pomocí přenašeče Speciální bílkoviny – velké molekuly Fagocytózou Obrovské shluky molekul Cytoplazmatická membrána obklopí přijímanou potravu => vznikne váček a uvolní se do cytoplazmy
Heterotrofní buňka Živočišná buňka Není schopna sama vytvořit organické látky, musí je přijímat ze svého okolí Hetero = jiný Trofé = živit Autotrofní buňka Rostlinná buňka Potřebné organické látky si v chloroplastech vytvářejí samy (fotosyntézou) Auto = sama
Potřeby pro zhotovení preparátu: Podložní sklo Pinzeta Krycí sklíčko Kapátko Preparační jehla
Buňky jsou schopné vykonávat řadu funkcí přijímat živiny pohybovat se rozmnožovat se růst …
Jednobuněčný org. Tělo tvořeno jednou buňkou Plní všechny funkce Př. prvoci Koloniální org. Přechod od jednobuněčnosti k mnohobuněčnosti Buňky mají rozdělené činnosti, ale jsou vzájemně zastupitelné = každá buňka umí vykonávat všechno Př. Váleč koulivý
Velký počet buněk Buňky se liší tvarem, velikostí, funkcí, barvou, … Buňky Nejsou vzájemně zastupitelné Jedna buňka není schopna samostatné existence
Rostlinná buňkaŽivočišná buňka Doplň pojmy: mitochondrie, buněčná stěna, plazmatická membrána, jádro, endoplazmatické retikulum, vakuola, chloroplast
7/7a/Biology_organism_collage.png/300px- Biology_organism_collage.png 7/7a/Biology_organism_collage.png/300px- Biology_organism_collage.png bunka.jpg bunka.jpg (rostlinná a živočišná b.) atechnika/big_ObrCH20(1)b.jpg atechnika/big_ObrCH20(1)b.jpg c/cb/Paramecium.jpg/220px-Paramecium.jpg c/cb/Paramecium.jpg/220px-Paramecium.jpg bakterie.jpg bakterie.jpg rostlin/rostlinna-bunka/rostlinna%20bunka.jpg rostlin/rostlinna-bunka/rostlinna%20bunka.jpg