Analýza průběhu funkce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Pedagogická fakulta Katedra matematiky Didaktika matematiky Akademický rok: 2003 – 2004 Zpracoval: Jan.
Advertisements

Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
* Lineární funkce Matematika – 9. ročník *
Rovnice s absolutními hodnotami
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární funkce a její vlastnosti
Zjištění průběhu funkce
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 07 Průběh funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
Geometrický parametr reaktoru různého tvaru
PA081 Programování numerických výpočtů
Základy infinitezimálního počtu
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 05 Spojitost a derivace funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
Přednáška 12 Diferenciální rovnice
PRŮBĚH FUNKCE Autor: RNDr. Věra Freiová
Použití derivací. a f(a) T t 1) Tečna ke grafu funkce
Funkce.
Vlastnosti funkcí Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
ITERAČNÍ METODY DLOUHODOBÁ MATURITNÍ PRÁCE
5. Přednáška funkce BRVKA Johann P.G.L. Dirichlet (1805 – 1859)
Derivace Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Math Studio, Analyza, GraphDrawer, Graph
BRVKA Georg F.B. Riemann ( ). BRVKA Známe různé inverzní procesy (i matematické), integrování je inverzní proces k derivování. Definice: I je.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_04_09 Zpracovala:RNDr. Lucie Cabicarová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2.1.2 Graf kvadratické funkce
Exponenciální funkce Körtvelyová Adéla G8..
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_89.
Funkce Základní pojmy. Funkce - Základní pojmy Základní pojmy Funkce  Funkce je pravidlo, které každému reálnému číslu z určité podmnožiny množiny 
KONVEXNOST A KONKÁVNOST FUNKCE INFLEXNÍ BODY
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
9.přednáška vyšetřování průběhu funkce
Funkce více proměnných.
Tvorba grafu funkce Použití freewarových programů: MathGv Funkce
ANALÝZA KONSTRUKCÍ 8. přednáška.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Derivace funkce. Velikost populace v čase t 0 je N (t 0 ). Velikost populace v čase t  t 0 je N ( t ). Přírůstek populace za jednotku času je [N(t) –
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Předpokládejme, že velikost populace v čase t  0 lze vyjádřit vztahem
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
KVADRATICKÉ NEROVNICE
PRŮBĚH FUNKCE.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gottfried Wilhelm von Leibniz
Ryze kvadratická rovnice
Funkce, funkční závislosti Lineární funkce. Obsah: Definice funkce Grafické znázornění funkce Konstantní funkce Lineární funkce Vlastnosti lineárních.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
EMM21 Ekonomicko-matematické metody 2 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík,CSc.
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Lineární funkce Rozdělení lineárních funkcí Popis jednotlivých funkcí.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák FUNKCE – lineární Co znamená lineární? Jak souvisí lineární funkce s přímou.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Korelace. Určuje míru lineární vazby mezi proměnnými. r < 0
Cvičení V této kapitole můžete procvičit probrané téma. Jednotlivá cvičení obsahují správné řešení s postupem. Po zobrazení zadání se dalším(dalšími) kliknutím(kliknutími)
Slovní úlohy – řešení soustavou – 1
Definiční obor a obor hodnot
Předpokládejme, že velikost populace v čase t  0 lze vyjádřit vztahem
Derivace funkce Přednáška 2.
Kvantifikace množiny efektivních portfolií II
Kvantifikace množiny efektivních portfolií II
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Lineární funkce a její vlastnosti
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Soustavy lineárních rovnic
Grafy kvadratických funkcí
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Grafy kvadratických funkcí
Transkript prezentace:

Analýza průběhu funkce je zvykem provádět tuto analýzu v předem daném pořadí úkonů (je výhodou, je-li k dispozici graf funkce (viz prezentace grafyfx) určení definičního oboru funkce (s případným výpočtem limit ve významných bodech) určení bodů na osách souřadných vyhledání stacionárních bodů a jejich klasifikace (lokální extrémy, inflexe) sestrojení tečen ve významných bodech

programátorsky 2*x^3-6*x^2-18*x+7 Rozbor průběhu funkce předvedeme na příkladě programátorsky (pro potřeby matematického software – pro výpočty a konstrukci grafů) 2*x^3-6*x^2-18*x+7

Pustíme se nyní do rozboru průběhu funkce. Již při prvním pohledu na funkční předpis je zřejmé, že definiční obor starosti dělat nebude. Je vidět, že všechny operace jsou proveditelné pro všechna reálná čísla: Ani nemusíme počítat limity na hranicích definičního oboru, nanejvýš na jeho koncích, viz později. Takže druhý krok. Každý naučený student ví, že je užitečné určit průsečíky s osami. Zpaměti to půjde jen pro bod na ose y:

Pro průsečíky s osou x dostaneme k řešení kubickou rovnici Pro průsečíky s osou x dostaneme k řešení kubickou rovnici. A tu v obecné podobě se neučí řešit nikdo (když nepočítáme studenty oboru matematika). Teoreticky by v tomto případě exaktní řešení šlo získat, ale za cenu ztraceného večera, v mnoha úlohách už by to ale stejně nebylo možné a bude nutno řešit úlohy pouze numericky. Přibližnou polohu kořenů poznáme z grafu:

Předveďme nyní, jak lze numericky danou rovnici řešit. Ani nemusíme shánět speciální matematický software, MS excel disponuje dostatečnou podporou numerických výpočtů. Je třeba jen aktivovat řešitele.

podmínky nastavme tak, abychom vyhledali nejmenší kořen:

Naučit se používat řešitele excelu je docela užitečné Naučit se používat řešitele excelu je docela užitečné. Umí nejen řešit rovnice, ale vyhledává i řešení složitěji definovaných úloh, např hledá extrémy funkcí. Jeho působnost se neomezuje na funkce jedné proměnné. Jeho použití není přitom závislé na tvaru použitých funkcí. Jde tedy o velmi silný prostředek numerické matematiky. Pokud ale řešíme pouze dílčí úlohu, např. rovnici o jedné neznámé, máme na výběr pohodlněji ovladatelné programy. Předveďme na programech: Funkce Math Studio wxMaxima

Program Funkce vyřeší úlohu o řešení rovnice převodem na určení souřadnic průsečíků dvou čar. Rychlé, pohotové, málo přesné.

Math Studio řeší rovnice dokonale Ale o tak přesné vyjádření kořenů jsme snad ani nestáli. Raději požádejme o numerické řešení. (Některé rovnice půjde řešit pouze numericky.)

V průběhu zadávání jsme požádáni o meze intervalu, v němž hledáme kořen. Dopočítejte další kořeny.

Program Maxima, zvlášť je-li provozován v prostředí wxMaxima, poskytuje dokonalý servis pro řešení rovnic a jejich soustav. Program řešení nevydal. Tak jednoduše to zřejmě nepůjde

Vyberme z nabídky pro rovnice:

Samozřejmě jsme mohli využít specifičnosti zadání naší rovnice a mohli jsme požadovat kořeny polynomu:

Přejděme k odhalování extrémů funkce. Z grafu je vidět, že naše funkce má jedno lokální maximum a jedno lokální minimum. A to jmenujeme jen ty extrémy, které patří mezi stacionární body. (Globální extrémy můžeme vypočíst pomocí limit (např. pomocí wxMaxima)).

K vyhledání extrémů můžeme přistupovat dvojím způsobem: hledat největší nebo nejmenší funkční hodnotu v daném intervalu a nestarat se o nic více (nemusíme mít žádné vědomosti z diferenciálního počtu) hledat ten bod na křivce, v němž má graf vodorovnou tečnu – stacionární bod, v něm funkce může nabývat extrémní hodnoty (tady musíme vědět, jak stacionární bod určíme)

Prvý přístup uplatňuje MS excel ve svém řešiteli: Začneme stejně jako při řešení rovnice:

Jediná změna proti řešení rovnice je v zatržení volby max A zde je řešení: Při hledání lokálního minima zatrhneme volbu min a zadáme jiné omezující podmínky. Proveďte!

Předveďme nyní druhý přístup k řešení. Budeme alespoň předstírat, že z teorie víme, že extrém může nastat v tzv. stacionárním bodě, tj. tam, kde 1. derivace funkce je rovna nule. Proces derivování bývá k získání zkoušky nekompromisně požadován, ale dá se uznat, že v některých situacích bychom se mohli spokojit s tím, že derivaci dodá vhodný počítačový program. V naší nabídce jsou dva: Math Studio wxMaxima Předveďme:

A získanou derivaci položíme rovnu nule A získanou derivaci položíme rovnu nule. A rovnici v Math Studiu jsme už řešili:

V našem příkladě je určení y-ových souřadnic banalitou, nemusí tomu ale tak být vždy. Pro práci se složitějším funkčním předpisem je předurčen program Analyza to je samozřejmě možno považovat za nulu Stačilo zadat červeně zapsaný text a použít tlačítko Vypočti. Informovanější čtenáři už dokonce teď vědí, že v bodě x = -1 je lokální maximum, neboť 2. derivace je v tomto bodě záporná.

Získali jsme x-ové souřadnice obou stacionárních bodů.

Stejným postupem se dostaneme k souřadnicím inflexního bodu. Jen je třeba vědět, že v inflexním bodě je druhá derivace funkce rovna nule. x-ovou souřadnici inflexního bodu už určíme zpaměti: x = 1

Funkce Analýza pomůže inflexní tečnu určit. A rovnici tečny, přímky procházející daným bodem a mající danou směrnici už umí studenti střední školy:

graf i s inflexní tečnou

V ukázkovém příkladě nebylo použití různých matematických programů nezbytně nutné. Zručný počtář byl schopen skoro vše spočítat vlastními silami ((ale ani na milimetrovém papíře se sebelíp ostrouhanou tužkou by nevykreslil takové pěkné grafy). Ve většině případů však se bez použití numerických výpočtů neobejdeme. A je zřejmé, že se dnes už nebude numerika dělat s pomocí logaritmických tabulek a sebechytřejších „ručních“ výpočtů. Zvolme jednoduchou funkci: Pomocí programu Math Studio si obstaráme potřebné údaje pro vyhledání jednoho stacionárního bodu a bodu inflexního:

y y’ y’’ Sledujte polohu význačných bodů funkce v souvislosti s průběhem 1. a 2. derivace funkce.