DRAMA PRVNÍ REPUBLIKY Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv07/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
Advertisements

Prvorepublikový film Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Meziválečné české divadlo
Sloupcová sazba a oddíly
Alfons Mucha Název školy
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní typy monarchií
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_KRISTINA_EPPICHOVA_CESKA_LITERATURA_2._POLOVINY_20._STOL ETI_VYZNAMNE_DIVADELNI_SCENY_15.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
KABARET ČERVENÁ SEDMA Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_11 Tematická.
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
ČESKÁ DIVADLA výběr Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
BYTOVÉ DIVADLO VLASTY CHRAMOSTOVÉ
Topologie počítačových sítí
ČESKÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Objektová tvorba - asambláž
Národy světa Název školy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Devětsil Mgr. Lucie Rusová
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Body art - ruce Název školy
DIVADLO HUSA NA PROVÁZKU
DÉČKO E. F. BURIANA Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_358_Leoš Janáček AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
VY_32_INOVACE_3D.9.01 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Etapy českého národního obrození
Eduard Manet Název školy
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
DIVADLO ZA BRANOU Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Symbolismus Název školy
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Socioekonomická geografie - opakování
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Funkcionalistický Zlín – architekti
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Funkcionalistický Zlín
Filozofie 20. století - Fenomenologie
ČESKÉ MEZIVÁLEČNÉ DRAMA
Emil František Burian
Matyáš Bernard Braun Název školy
Geometrická abstrakce
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Umění a věda První republiky
JIŘÍ MYRON (BOHUMIL PROŠEK) HUMPOLEC OSTRAVA.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNE_CESKE_DRAMA_PR EZENTACE_16 Název školyStřední.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
České divadlo po 2. světové válce Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Jan Antonín Pitínský Datum vytvoření
České země ve 2. polovině 18. století
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
České divadlo po 2. světové válce
VY_32_INOVACE_D9.10 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
VY_32_INOVACE_14_Kultura za první republiky
Divadlo mezi válkami.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

DRAMA PRVNÍ REPUBLIKY www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Drama 1. republiky Označení DUM VY_32_INOVACE_01_2_01 Autor Mgr. Radek Šipula Datum 19. 5. 2013 Vzdělávací oblast Člověk a umění Vzdělávací obor Jazyk český Tematický okruh Divadlo Ročník 3. ročník, septima www.zlinskedumy.cz

CHARAKTERISTIKA DOBY: DIVADLO zaujímalo v duchovním životě českého národa významné postavení již v 19. století mnozí obrozenci v něm viděli důležitý nástroj KULTURNÍHO a VLASTENECKÉHO působení po vrcholném období v 80. a 90. letech 19. století u nás znovu vzrostl význam divadla až po 1. SVĚTOVÉ VÁLCE a vzniku samostatného ČESKOSLOVENSKA obě přední pražské scény, NÁRODNÍ DIVADLO i MĚSTSKÉ DIVADLO na VINOHRADECH, měly tehdy výborné dramatické zázemí v autorech, jako byli například Viktor DYK, Fráňa ŠRÁMEK, Arnošt DVOŘÁK či Stanislav LOM

DVĚ OTÁZKY NA ÚVOD: Která událost napomohla velkému rozvoji českého dramatu v 80. a 90. letech 19. století? Kteří autoři a které hry jsou spojeny s tímto obdobím?

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: vybudování NÁRODNÍHO DIVADLA, Češi sice získali reprezentativní kulturní stánek, konečně měli tzv. kde hrát, bylo i pro koho hrát, ale problém byl s tím, co hrát například: bratři MRŠTÍKOVI (MARYŠA) Gabriela PREISSOVÁ (GAZDINA ROBA a JEJÍ PASTORKYŇA) Ladislav STROUPEŽNICKÝ (NAŠI FURIANTI)

TENDENCE ČESKÉHO MEZIVÁLEČNÉHO DRAMATU: 1. v dramatu se i nadále uplatňovaly dva základní žánry: KOMEDIE a TRAGÉDIE 2. nad dramatem ve verších převládalo DRAMA V PRÓZE 3. právě v této době pronikla i do dramatické tvorby tzv. AVANTGARDA, což se projevilo oslabením, nebo dokonce ignorováním základních stavebních prvků klasického dramatu (ZÁPLETKA, DĚJ, CHARAKTERY)

REŽISÉRSKÉ OSOBNOSTI: na skutečnosti, že české divadlo dokázalo držet krok s dalšími evropskými zeměmi, měly zásluhu zejména dvě vynikající režisérské osobnosti: Jaroslav KVAPIL a Karel Hugo HILAR 1] 2]

SHRNUTÍ DŮLEŽITÝCH UDÁLOSTÍ: v letech 1919-20 byly v budovách německých divadel umístěny české scény (například ČESKÉ BUDĚJOVICE, OLOMOUC či OSTRAVA) STAVOVSKÉ DIVADLO, které do této doby využívali němečtí umělci, násilně zabrali čeští divadelníci a oficiálně jej připojili k NÁRODNÍMU divadlu jako druhou scénu (činohra) tento akt však byl právně legalizován až po vyplacení odstupného bývalému majiteli divadla vznikala i v dalších českých městech (obecně lze říci, že každé město nad 50 000 obyvatel mělo od této doby stálou divadelní scénu) problémem byl ale fakt, že řada z těchto divadel se brzy dostala do finančních problémů (nedostávala od státu dotace)

SHRNUTÍ DŮLEŽITÝCH UDÁLOSTÍ: na počátku 20. let vznikla v PRAZE a v BRNĚ dramatická oddělení hudební KONZERVATOŘE roku 1922 se začaly hercům a dramatikům udílet státní ceny 1925 vzniklo DIVADLO VLASTY BURIANA 1926 vzniklo OSVOBOZENÉ DIVADLO 1927 byla založena scéna DADA od tohoto roku působili v OSVOBOZENÉM DIVADLE V+W 1933 založil E. F. BURIAN divadlo D 34

REPERTOÁR ČESKÝCH DIVADEL: repertoár českých divadel se za tzv. PRVNÍ REPUBLIKY opíral o široký domácí autorský základ k nejvýznamnějším autorům patřili: Josef a Karel ČAPKOVI František LANGER Vladislav VANČURA Vítězslav NEZVAL F. X. ŠALDA a další vedle domácích autorů k nám pronikal i vliv světového dramatu (hlavně G. B. SHAW, H. IBSEN, A. P. ČECHOV či L. PIRANDELLO)

DĚLENÍ ČESKÉHO DRAMATU: v 1. polovině 20. století u nás ROZLIŠUJEME TŘI LINIE DRAMATICKÉ TVORBY: 1. OFICIÁLNÍ drama: jedná se o hry inscenované v klasických kamenných divadlech, jako byly například NÁRODNÍ divadlo a MĚSTSKÉ DIVADLO NA KRÁLOVSKÝCH VINOHRADECH 2. AVANDGARDNÍ DIVADLA: rozvíjela se zhruba od poloviny 20. let 20. století tato divadla znamenala značný odklon od zaběhnutých konvencí u nás vynikly především dvě scény: OSVOBOZENÉ DIVADLO a DÉČKO 3. NEOFICIÁLNÍ SCÉNY: máme na mysli umělce vystupující v různých kabaretech a šantánech například Karel HAŠLER či ČERVENÁ SEDMA

1. OFICIÁLNÍ DRAMA: řadíme sem autory, jež psali hry, které mohly být inscenovány prakticky ve všech divadlech pro tato divadla se vžilo označení KLASICKÁ KAMENNÁ DIVADLA jako příklady tohoto typu divadel nám mohou posloužit NÁRODNÍ DIVADLO, DIVADLO NA VINOHRADECH, brněnské NÁRODNÍ DIVADLO, DIVADLO F. X. ŠALDY v LIBERCI, KLICPEROVO DIVADLO v HRADCI KRÁLOVÉ, SLOVÁCKÉ DIVADLO v UHERSKÉM HRADIŠTI či MĚSTSKÉ DIVADLO ve ZLÍNĚ

PŘEDSTAVITELÉ OFICIÁLNÍHO DRAMATU: 3] 4] 5] 6] 7] 8] KVAPIL MAHEN ŠRÁMEK LANGER K. ČAPEK NEZVAL

2. AVANTGARDNÍ DIVADLA: u nás začala vznikat zhruba v polovině 20. let 20. století protiměšťácky zaměřená literární AVANTGARDA odmítala jak složité jevištní REALISTICKÉ zobrazování, tak i SYMBOLISMUS či IMPRESIONISMUS konce 19. století na rozdíl od těchto tendencí se nová divadelní generace snažila především o ztvárnění nového pohledu na život ovlivněného a utvářeného dynamikou MODERNÍ CIVILIZACE či světem VĚDY a TECHNIKY, lidskou touhou po svobodě i společenskými krizemi doby často se jednalo o divadla AUTORSKÁ či REŽISÉRSKÁ k AVANTGARDNÍM u nás řadíme především dvě scény: OSVOBOZENÉ DIVADLO a DÉČKO E. F. BURINA

VYSVĚTLENÍ POJMŮ: AUTORSKÁ DIVADLA: specifická forma divadla, v němž autoři hrají své vlastní texty, a to buď sami (jako „one man show„) nebo s celým souborem REŽISÉRSKÁ DIVADLA: v tomto typu divadla je nejdůležitější osobou režisér, režisérské pojetí znamená víc než herecké, neimprovizuje se

3. NEOFICIÁLNÍ SCÉNY: označujeme tak podniky, kam se lidé chodili především BAVIT zatímco na jevišti se odehrával připravený program, který kombinoval například mluvené slovo, různé scénky, skeče, písničky či taneční čísla, mohli diváci u svých stolků volně konzumovat alkohol a jíst některá čísla programu mívala lechtivý až erotický náboj takové podniky nazýváme KABARETY a ŠANTÁNY do našich zemí o nich přinášeli první zprávy čeští umělci, kteří studovali v zahraničí (především v MNICHOVĚ nebo PAŘÍŽI) prvním kabaretem na našem území byla LUCERNA, která zahájila svou činnost v září 1910 zprvu se tam hrálo česko - německy, ale v další sezóně se již používala výhradně čeština nejvýznamnějšími představiteli tohoto proudu byli především herec a písničkář Karel HAŠLER a ČERVENÁ SEDMA Jiřího ČERVENÉHO

ÚKOLY a OTÁZKY: Co znamenají termíny KABARET a ŠANTÁN? Rozdělte českou meziválečnou dramatickou tvorbu do tří okruhů a každý z nich stručně charakterizujte.

ODPOVĚDI NA 1. OTÁZKU: slovo LE CABARET označovalo ve francouzštině HOSPODU, KRČMU nebo KAVÁRNIČKU původně se tak nazývala scéna, na které herci nebo sami autoři předváděli různá literární či hudební čísla obvykle se tak dělo v nějakém pohostinském zařízení v 80. letech 19. století se KABARET vyvinul v svébytný žánr zábavného divadla slovem ŠANTÁN označujeme místnost, kde umělci zpívali kuplety

HERECKÉ OSOBNOSTI: k nejznámějším hercům tzv. PRVNÍ REPUBLIKY patřili například: Hugo HAAS 9] 11] Vlasta BURIAN Růžena NASKOVÁ Zdeněk ŠTĚPÁNEK Ladislav PEŠEK Theodor PIŠTĚK Jindřich PLACHTA 10] 12] Jaroslav MARVAN Olga SCHEINPFLUGOVÁ Adina MANDLOVÁ, Nataša GOLLOVÁ Lída BAAROVÁ a další

NĚCO K ZAMYŠLENÍ: Co podle vás představuje termín AUTORSKÉ divadlo? Řekněte jméno alespoň jednoho významného PRVOREPUBLIKOVÉHO REŽISÉRA. Vysvětlete rozdíl mezi tzv. OFICIÁLNÍM a AVANTGARDNÍM divadlem. Vyjmenujte některé významné HERECKÉ OSOBNOSTI tohoto období.

ODPOVĚDI NA OTÁZKY: specifická forma divadla, v němž autoři hrají své vlastní texty, a to buď sami (jako „one man show„) nebo s celým souborem Karel Hugo HILAR či Jaroslav KVAPIL OFICIÁLNÍ - jedná se o repertoár inscenovaný v klasických kamenných divadlech (NÁRODNÍ divadlo) - AVANTGARDA odmítala složité jevištní REALISTICKÉ zobrazování snažila se především o ztvárnění nového pohledu na život Vlasta BURIAN, Adina MANDLOVÁ, Jaroslav MARVAN, Nataša GOLLOVÁ, Oldřich NOVÝ, Zdeněk ŠTĚPÁNEK, Lída Baarová . . .

ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA: 1] - NEUVEDEN. Jaroslav_Kvapil_1928 commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jaroslav_Kvapil_1928.jpg 2] - NEUVEDEN. Karel_Hugo_Hilar commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karel_Hugo_Hilar.JPG 3] - NEUVEDEN. Jaroslav_Kvapil_1928 commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jaroslav_Kvapil_1928.jpg 4] - NEUVEDEN. 358px-Mahen_by_Gellner commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mahen_by_Gellner.jpg 5] - NEUVEDEN. Frana_Sramek_1926 commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frana_Sramek_1926.jpg

ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA: 6] - NEUVEDEN. 387px-Frantisek_Langer commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frantisek_Langer.jpg 7] - NEUVEDEN. Karel-capek commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karel-capek.jpg 8] - NEUVEDEN. Vitezslav_Nezval_bust_by_Otakar_Svec_782. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vitezslav_Nezval_bust_by_Otakar_Svec_782.jpg 9] - NEUVEDEN. Hugo_Haas_in_Pickup_trailer commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hugo_Haas_in_Pickup_trailer.jpg 10] - NEUVEDEN. 450px-Vlast_Burian commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vlast_Burian.JPG

DROJE A POUŽITÁ LITERATURA: 11] - NEUVEDEN. 424px-1937_Lida_Baarova_im_Film_'Patrioten‚ commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1937_Lida_Baarova_im_Film_'Patrioten'.jpg 12] - NEUVEDEN. 600px-HanaVitova1939 commons.wikimedia.org [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HanaVitova1939.jpg CÍSAŘ Jan: Přehled dějin českého divadla 1. a 2. díl - od počátku do roku 1945. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění, 2006. 314 s. ISBN 80-7331-072-4 KOLEKTIV, MENCLOVÁ, Věra a VANĚK, Václav: Slovník českých spisovatelů. 2., rozšířené vydání. Praha: Libri, 2005. 832 s. ISBN 80-7277-179-5 KARPATSKÝ, Dušan: Malý labyrint literatury. 4. vydání. Praha: Albatros, 2008. 600 s. ISBN 978-80-00-02154-6 JUST, Vladimír: Z dílny malých scén. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 1989. 316 s. ISBN 80-204-0037-0