Moderní umělecké směry

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Advertisements

Poslední universální styl
¨-4-.
VY_52_INOVACE_DEK_40 Symbolismus Paula Gauguina
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Olympijské hry Athény 1896 Na prvních letních olympijských hrách se soutěžilo ve 43 soutěžních disciplínách devíti sportů. LOH se účastnilo 245 sportovců.
13. MO Moderní umělecké směry z konce 19. stol
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Secese Berenika Králíková.
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Literární moderna Konec 19. století.
Prokletí básníci 1 Mgr. Jitka Polišenská.
SECESE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Umělecké směry 19. století
MONTGOLFIÉRA.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
IMPRESIONISMUS.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Světová secese Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Impresionisté figurativního malířství
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
Christian Morgenstern
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
IMPRESIONISMUS.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
WALT WHITMAN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Secese Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Impresionismus Název školy
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
21 Září 2015 Marek Parvonič C3B Walter Whitman a Stébla Trávy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Od 80. let 19. století.  Dějepis- Kultura v dějinách  Šablona : III/2  Pořadové číslo: 1.7  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová.
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Nové umělecké směry 2. pol. 19. století Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Květen 2012 Předmět: Dějepis.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
Konec 19. století ve světové literatuře
Česká meziválečná poezie
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
SVĚTOVÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

Moderní umělecké směry „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ Moderní umělecké směry 186 Darina Kosťunová český jazyk a literatura 2. ročník,obor Obchodník (O2)

Co znamená „moderní“?

novodobý, novátorský, módní moderní umění vznikalo na přelomu 19. a 20. století

Krátké opakování: Vyjmenuj umělecké slohy, které znáš. Vysvětli následující pojmy: umělecký směr umělecký sloh časoměrný verš sylabotónický verš

OBSAH: Společenský kontext Secese Symbolismus Dekadence Oscar Wilde Prokletí básníci Civilismus Walt Whitman Volný verš Ukázky Zdroje informací

Společenský kontext: vzrůst populace,vyšší životní úroveň rozvoj měst vznikají levicové politické strany rozvoj techniky a věd (nové vynálezy a vědecké teorie) vrcholí světová kolonizace (největšími koloniálními říšemi byly Anglie a Francie)

Technické vynálezy ÚKOL: Uhodni vynálezy! Alexander Graham Bell (USA) -1876 Alfred Nobel (Švédsko) - 1866

ÚKOL: Uhodni vynálezy! Auguste a Louis Lumièrové (Francie)-1895 Wilhelm Conrad Röntgen (Německo)- 1895

Vědecké teorie TEORIE RELATIVITY Albert Einstein (Německo) -1905 PSYCHOANALÝZA Sigmund Freud (Rakousko) 1905 – Výklad snů (kniha)

Secese poslední umělecký sloh konec 19. a začátek 20. století z lat. secessio – odtržení ve Francii se nazývá Art nouveau v Německu Jugendstil secesní linie je plynulá vlnící se křivka záliba v ornamentech (v ozdobných detailech) přírodní tvary (listy, květy, rozevláté vlasy, vlny, lidské tělo) užití barevné plochy bez modelace světla neobvyklé barevné odstíny řemeslo x průmyslový brak umělecké směry: symbolismus a dekadence v textu - opakování slov a hláskových skupin

Stavby 1. ÚKOL: Poznáš následující stavbu?

2. ÚKOL: Poznáš následující stavbu?

3. ÚKOL: Poznáš následující stavbu?

Úkol: Poznáš českého malíře? - Ráno, den, večer, noc

Úkol: Poznáš rakouského malíře Úkol: Poznáš rakouského malíře? Nápověda: G - - - - v K- - m t Polibek, Judith

Výsledky: 1. Praha – hlavní nádraží, hala Fantovy budovy 2. Praha – Obecní dům 3. Česká Lípa - kavárna Union 4. český malíř Alfons Mucha 5. Gustav Klimt

Symbolismus umělecký proud (hnutí) přelom 19. a 20. století používá symboly SYMBOL = slovo odkazující k myšlení = prostředník mezi skutečným světem a „světem duše“ = může: být přímým pojmenováním věci - v symbolismu méně časté b) v náznaku odkrývat tajemství ukryté v nitru věcí

ÚKOL: Vysvětli významy následujících symbolů:

Dekadence vznik ze symbolismu (mladá generace symbolistů) z franc. úpadek původně hanlivé označení francouzské poezie konce 19.stol. pocit znechucení, přesycenosti a únavy, pesimismus hledání krásy v ošklivosti vyhledávání tabuizovaných témat: erotika, kult smrti, zla a satana

Oscar Wilde (1854-1900) /oskar vajld/ anglický spisovatel (hlavně dramatik), velký vliv dekadence Obraz Doriana Graye (román) Šťastný princ a jiné pohádky Jak je důležité míti Filipa – konverzační komedie s duchaplnými dialogy a jemným vtipem

Prokletí básníci označení francouzských nekonformních básníků poslední třetiny 19. století toto pojmenování použil Verlaine ve stejnojmenné eseji odmítání měšťácké morálky a pokrytectví, provokativní styl života (bohémství) ve své době byli nepochopeni, neuznávani symbolimus, prvky dekadence

Představitelé: Charles Baudelaire /šárl bodlér/ (1821-1867) Květy zla – básnická sbírka Paul Verlaine /pól verlén/ (1844-1896) Jean Artur Rimbaud /žán artur rembo/ (1854-1891) Iluminace – básnická sbírka Opilý koráb – básnická skladba

Prokletí básníci Paul Verlaine (první zleva) a Arthur Rimbaud (druhý zleva) znázornění v malbě Henriho Fantin-Latoura z roku 1872.

Impresionismus umělecký směr vznikl ve Francii název podle obrazu malíře Clauda Moneta Imprese,východ slunce (viz další snímek) usiluje o zachycení okamžitého, prchavého neopakovatelného smyslového vjemu,nálady převažuje v malířství obraz vypadá jako mozaika barevných skvrn (neurčité kontury) jasné a zářivé barvy (nemíchané barvy) časté náměty: krajina,příroda,společenský život (taneční zábava, kavárna, divadlo atd.)

Henri de Toulouse – Lautrec - La Goulue vstupuje do Moulin Rouge Vincent Willem van Gogh - Slunečnice

Civilismus umělecký směr lat. civilis = občanský zobrazení technických vymožeností (strojů,továren,elektřiny,automobilů atd.) oslava lidské práce,demokracie a svobody zájem o pokrok a vývoj civilizace hlavní představitel Walt Whitman vytvořil volný verš,který je typický nejen pro civilismus,ale i pro symbolismus

Walt Whitman (1819 – 1892) /volt vitmen/ Američan básník,novinář jeden ze zakladatelů civilismu objevitel volného verše Stébla trávy - 396 básní - oslavné opěvováním lidské svobody,tvořivosti

Volný verš nepodléhá téměř žádným normám, nepracuje ani s přízvukem, ani s délkou samohlásek, ani se v něm nevyskytuje konstantní počet slabik ve verši je nezávislý na skladbě, často je vynechána interpunkce důležitá je pouze intonace INTONACE = změny tónu (melodie) v průběhu řeči může se v něm pracovat s rýmem, asonancí ASONANCE = samohlásková shoda slov na konci verše, př. (např. dar – van) respektuje více přirozený spád řeči a umožňuje svobodněji vyjádřit myšlenky autora typický pro civilismus a symbolismus

Ukázky: Jak lyrický subjekt (básník) vnímá sám sebe? O sobě zpívám (Stébla trávy) O sobě zpívám, o prosté jednotlivé bytosti, Ale pronáším slovo demokratičnost, slovo En-Masse. O tělesnosti od hlavy k patě zpívám, Nejen výraz tváře, nejen mozek je hoden Múzy, pravím, že celá bytost je daleko cennější, O ženě stejně jako o muži zpívám. O životě nesmírném ve vášni, tepu a síle, Radostném, svobodném, stvořeném podle zákonů božích, O moderním člověku zpívám.

K čemu lyrický subjekt (básník) přirovnává trávu? Zpěv o mně (Stébla trávy) 6 Řeklo mi dítě Co je to tráva? a přineslo mi jí plné hrsti; Jak jsem měl odpovědět tomu dítěti, když sám to nevím? Myslím, že je to vlajka mé bytosti, utkaná ze zelené látky naděje. Nebo, myslím, je to kapesník Páně, Voňavý dárek a památka naschvál upuštěná, Se jménem majitele v některém cípu, abychom jej uviděli,povšimli si a ptali se Čí je to? Nebo, myslím, tráva sama je dítě, děťátko zrozené vegetací. Nebo, řekl bych, jediný hieroglyf A znamená: Klíčím právě tak v širých jako v útlých pásmech, Rostu mezi černým jako mezi bílým lidem, Kanuka, Tuckahoa, člena kongresu, negra vítám stejně a dávám jim stejně. A nyní mi připadá jako krásné nestříhané vlasy hrobů.

Shrnutí: 1.Vysvětli následující pojmy: secese symbolismus dekadence impresionismus civilismus 2. Co to je volný verš? 3. Co víš o těchto osobnostech? Oscar Wilde „prokletí básníci“ Walt Whitman

Zdroje informací: http://www.gml.cz/intranet/E_Ucebnice_Cj/elektronickeucebnice/literatura/moderna_prokleti.html www.wikipedie.cz http://www.simplytaty.com/history/moulinrouge.htm Polášková T.,Milotová D.,Dvořáková Z.: Literatura – přehled středoškolského učiva, 2.vyd., Petra Velanová, Třebíč. Prokop V.: Literatura 19. a počátku 20. století,O.K.Soft,1.vyd., Sokolov 2005. Prokop V.: Teorie literatury,O.K. Soft, 1.vyd., Sokolov 2005. Sochrová M.: Literatura v kostce, Fragment, 1.vyd., Praha 2007.