Moderní umělecké směry „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ Moderní umělecké směry 186 Darina Kosťunová český jazyk a literatura 2. ročník,obor Obchodník (O2)
Co znamená „moderní“?
novodobý, novátorský, módní moderní umění vznikalo na přelomu 19. a 20. století
Krátké opakování: Vyjmenuj umělecké slohy, které znáš. Vysvětli následující pojmy: umělecký směr umělecký sloh časoměrný verš sylabotónický verš
OBSAH: Společenský kontext Secese Symbolismus Dekadence Oscar Wilde Prokletí básníci Civilismus Walt Whitman Volný verš Ukázky Zdroje informací
Společenský kontext: vzrůst populace,vyšší životní úroveň rozvoj měst vznikají levicové politické strany rozvoj techniky a věd (nové vynálezy a vědecké teorie) vrcholí světová kolonizace (největšími koloniálními říšemi byly Anglie a Francie)
Technické vynálezy ÚKOL: Uhodni vynálezy! Alexander Graham Bell (USA) -1876 Alfred Nobel (Švédsko) - 1866
ÚKOL: Uhodni vynálezy! Auguste a Louis Lumièrové (Francie)-1895 Wilhelm Conrad Röntgen (Německo)- 1895
Vědecké teorie TEORIE RELATIVITY Albert Einstein (Německo) -1905 PSYCHOANALÝZA Sigmund Freud (Rakousko) 1905 – Výklad snů (kniha)
Secese poslední umělecký sloh konec 19. a začátek 20. století z lat. secessio – odtržení ve Francii se nazývá Art nouveau v Německu Jugendstil secesní linie je plynulá vlnící se křivka záliba v ornamentech (v ozdobných detailech) přírodní tvary (listy, květy, rozevláté vlasy, vlny, lidské tělo) užití barevné plochy bez modelace světla neobvyklé barevné odstíny řemeslo x průmyslový brak umělecké směry: symbolismus a dekadence v textu - opakování slov a hláskových skupin
Stavby 1. ÚKOL: Poznáš následující stavbu?
2. ÚKOL: Poznáš následující stavbu?
3. ÚKOL: Poznáš následující stavbu?
Úkol: Poznáš českého malíře? - Ráno, den, večer, noc
Úkol: Poznáš rakouského malíře Úkol: Poznáš rakouského malíře? Nápověda: G - - - - v K- - m t Polibek, Judith
Výsledky: 1. Praha – hlavní nádraží, hala Fantovy budovy 2. Praha – Obecní dům 3. Česká Lípa - kavárna Union 4. český malíř Alfons Mucha 5. Gustav Klimt
Symbolismus umělecký proud (hnutí) přelom 19. a 20. století používá symboly SYMBOL = slovo odkazující k myšlení = prostředník mezi skutečným světem a „světem duše“ = může: být přímým pojmenováním věci - v symbolismu méně časté b) v náznaku odkrývat tajemství ukryté v nitru věcí
ÚKOL: Vysvětli významy následujících symbolů:
Dekadence vznik ze symbolismu (mladá generace symbolistů) z franc. úpadek původně hanlivé označení francouzské poezie konce 19.stol. pocit znechucení, přesycenosti a únavy, pesimismus hledání krásy v ošklivosti vyhledávání tabuizovaných témat: erotika, kult smrti, zla a satana
Oscar Wilde (1854-1900) /oskar vajld/ anglický spisovatel (hlavně dramatik), velký vliv dekadence Obraz Doriana Graye (román) Šťastný princ a jiné pohádky Jak je důležité míti Filipa – konverzační komedie s duchaplnými dialogy a jemným vtipem
Prokletí básníci označení francouzských nekonformních básníků poslední třetiny 19. století toto pojmenování použil Verlaine ve stejnojmenné eseji odmítání měšťácké morálky a pokrytectví, provokativní styl života (bohémství) ve své době byli nepochopeni, neuznávani symbolimus, prvky dekadence
Představitelé: Charles Baudelaire /šárl bodlér/ (1821-1867) Květy zla – básnická sbírka Paul Verlaine /pól verlén/ (1844-1896) Jean Artur Rimbaud /žán artur rembo/ (1854-1891) Iluminace – básnická sbírka Opilý koráb – básnická skladba
Prokletí básníci Paul Verlaine (první zleva) a Arthur Rimbaud (druhý zleva) znázornění v malbě Henriho Fantin-Latoura z roku 1872.
Impresionismus umělecký směr vznikl ve Francii název podle obrazu malíře Clauda Moneta Imprese,východ slunce (viz další snímek) usiluje o zachycení okamžitého, prchavého neopakovatelného smyslového vjemu,nálady převažuje v malířství obraz vypadá jako mozaika barevných skvrn (neurčité kontury) jasné a zářivé barvy (nemíchané barvy) časté náměty: krajina,příroda,společenský život (taneční zábava, kavárna, divadlo atd.)
Henri de Toulouse – Lautrec - La Goulue vstupuje do Moulin Rouge Vincent Willem van Gogh - Slunečnice
Civilismus umělecký směr lat. civilis = občanský zobrazení technických vymožeností (strojů,továren,elektřiny,automobilů atd.) oslava lidské práce,demokracie a svobody zájem o pokrok a vývoj civilizace hlavní představitel Walt Whitman vytvořil volný verš,který je typický nejen pro civilismus,ale i pro symbolismus
Walt Whitman (1819 – 1892) /volt vitmen/ Američan básník,novinář jeden ze zakladatelů civilismu objevitel volného verše Stébla trávy - 396 básní - oslavné opěvováním lidské svobody,tvořivosti
Volný verš nepodléhá téměř žádným normám, nepracuje ani s přízvukem, ani s délkou samohlásek, ani se v něm nevyskytuje konstantní počet slabik ve verši je nezávislý na skladbě, často je vynechána interpunkce důležitá je pouze intonace INTONACE = změny tónu (melodie) v průběhu řeči může se v něm pracovat s rýmem, asonancí ASONANCE = samohlásková shoda slov na konci verše, př. (např. dar – van) respektuje více přirozený spád řeči a umožňuje svobodněji vyjádřit myšlenky autora typický pro civilismus a symbolismus
Ukázky: Jak lyrický subjekt (básník) vnímá sám sebe? O sobě zpívám (Stébla trávy) O sobě zpívám, o prosté jednotlivé bytosti, Ale pronáším slovo demokratičnost, slovo En-Masse. O tělesnosti od hlavy k patě zpívám, Nejen výraz tváře, nejen mozek je hoden Múzy, pravím, že celá bytost je daleko cennější, O ženě stejně jako o muži zpívám. O životě nesmírném ve vášni, tepu a síle, Radostném, svobodném, stvořeném podle zákonů božích, O moderním člověku zpívám.
K čemu lyrický subjekt (básník) přirovnává trávu? Zpěv o mně (Stébla trávy) 6 Řeklo mi dítě Co je to tráva? a přineslo mi jí plné hrsti; Jak jsem měl odpovědět tomu dítěti, když sám to nevím? Myslím, že je to vlajka mé bytosti, utkaná ze zelené látky naděje. Nebo, myslím, je to kapesník Páně, Voňavý dárek a památka naschvál upuštěná, Se jménem majitele v některém cípu, abychom jej uviděli,povšimli si a ptali se Čí je to? Nebo, myslím, tráva sama je dítě, děťátko zrozené vegetací. Nebo, řekl bych, jediný hieroglyf A znamená: Klíčím právě tak v širých jako v útlých pásmech, Rostu mezi černým jako mezi bílým lidem, Kanuka, Tuckahoa, člena kongresu, negra vítám stejně a dávám jim stejně. A nyní mi připadá jako krásné nestříhané vlasy hrobů.
Shrnutí: 1.Vysvětli následující pojmy: secese symbolismus dekadence impresionismus civilismus 2. Co to je volný verš? 3. Co víš o těchto osobnostech? Oscar Wilde „prokletí básníci“ Walt Whitman
Zdroje informací: http://www.gml.cz/intranet/E_Ucebnice_Cj/elektronickeucebnice/literatura/moderna_prokleti.html www.wikipedie.cz http://www.simplytaty.com/history/moulinrouge.htm Polášková T.,Milotová D.,Dvořáková Z.: Literatura – přehled středoškolského učiva, 2.vyd., Petra Velanová, Třebíč. Prokop V.: Literatura 19. a počátku 20. století,O.K.Soft,1.vyd., Sokolov 2005. Prokop V.: Teorie literatury,O.K. Soft, 1.vyd., Sokolov 2005. Sochrová M.: Literatura v kostce, Fragment, 1.vyd., Praha 2007.