Uměleckořemeslné zpracování kovu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Advertisements

PETR BEZRUČ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0460BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Symbolismus, dekadence
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Portréty literárních osobností světové literatury
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Slovenský romantismus
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název Edgar Allan Poe Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
Portréty literárních osobností světové literatury.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
IMPRESIONISMUS.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Drda Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
Petr Bezruč vlastním jménem Vladimír Vašek
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Vypracoval: Ondřej Dutka
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Česká moderna.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Literatura na přelomu století
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
VY_32_INOVACE_03_Literatura 19. století Romantismus
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Uměleckořemeslné zpracování kovu Škola:SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Vývoj kultury a literatury od začátku 19. století do současnosti Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_06 Název DUMu: Umělecké směry na přelomu 19. a 20. století Pro obor vzdělávání: Uměleckořemeslné zpracování dřeva Uměleckořemeslné zpracování kovu Předmět: Český jazyk Ročník: Třetí Autor: Milan Demela Zpracováno – září, říjen 2012 Škselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Literatura od začátku 19. století do současnosti Číslo DUMu: VY_37_INOVACE_04_01 Název DUMu: 37. Exilová a samizdatová literatura Pro obor vzdělávání: Uměleckořemeslné zpracování dřeva Uměleckořemeslné zpracování kovu Předmět: Český jazyk Ročník: třetí Autor: Milan Demela Datum zpracování : prosine

Přelom 19. a 20. stol. - období nejistoty, spěch, stres, rychlý vědecko technický pokrok sice usnadňuje život a současně působí na psychiku jedince, zdánlivý rychlejší život, kratší vzdálenosti, komunikace, informace, ale i chaos, Úsilí států i kolonií o samostatnost Obrovský šok – 1. světová válka, nový způsob boje, zbraně, zasaženo i civilní obyvatelstvo, miliony mrtvých, invalidé, trvalé memento na utrpení Výsledek VŘSR – vzor pro obyvatele, organizovanost v polit. stranách Demokratizace přes očekávání nemá úspěch Hospodářský boom končí krizí - 1929 – půda pro extremistické názory – Německo, Španělsko, Itálie, Země západní Evropy nezvládají situaci

Kultura – odráží společenské změny, reaguje na vědecko technický pokrok , na vynálezy, na jedné straně obdiv, na druhé nebyl každý schopen změny akceptovat a hledá únik z chaotického a stresujícího života Konec 19. stol. přináší vyšší živ. Úroveň, kratší pracovno dobu, co s časem? Spolky, turistika, sport, divadla, četba, noviny – vyšší vzdělanost, film, rozhlas, Film – současně vývoj ve Francii, USA, Německu a Anglii – prvenství přiznáno bratrům Lumiérovým ( August a Louis) , utratily ohromný majetek za techniku Různé pokusy a systémy 1. film – příjezd vlaku – 1895 – kavárna – Grand Café Kinematoskop, kinematograf, tragédie při promítání Z Francie přesun do USA – Hollywood – ateliéry, filmová velmoc utváří hnězdy Charlie Chaplin Filmové společnosti Goldwyn Pictures, Paramount, Universal, Thomas Alva Edison – nejdřív nevěřil v budoucnost filmu Později v Evropě film tvoří Německo – zakládá další společnosti DEFA, UFA,

Umělecké směry: Impresionismus Postimpresionismus Symbolismus Naturalismus Dekadence Secese – různé názvy v dalších zemích Civilismus Vitalismus Futurismus Socialistický realismus Impresionismus - původně malířství, okamžitý dojem, vjem barvy Monet, Manet, Degas, Lautrec, Slavíček, Purkyně, Kupka V literatuře pocity, emoce, nálady, nevyjadřuje se přímo, ale v náznacích, Přírodní náměty, osobní prožitky, milostná témata Verše mají blízko k hudebním textům Antonín Sova Karel Hlaváček Jiří Mahen Fráňa Šrámek Postimresionismus Navazuje na impresionismus Cézané, Gaughin,

Symbolismus Symbolismus z Francie v r. 1866, největší rozmach byl na přelomu 19. a 20. století. Symbolismus byl reakcí na popisnost realismu a naturalismu. Hnutí navazuje na romantismus. Jejich cílem bylo zobrazovat věci těžko popsatelné – city, nálady, myšlenky, Usilovali, aby člověk vnímal vše kolem sebe všemi smysly. Pokud chyběla přesná a výstižná slova – hledali symboly – nepřímé pojmenovaní, ale zase dostatečně zřejmé. Symbolisté se snažili vytvořit umění, a to soustředěným vnímáním celé umělcovy bytosti, všemi pěti smysly, které měly splynout. Symbolisté věřili, že umění by mělo chtít zachytit více absolutních pravd, které mohly být zpřístupněné jen nepřímými metodami. Symbolisté se dělili na několik skupin. Jejich chápání symbolu bylo radikálně odlišné. Základní představy byly symboly jako – barvy – smutky, radosti… Text má čtenáři navodit pocit strachu, zmaru, děsu

V literatuře - motivy pohádek, mýtů, představy jsou prezentovány symboly, ne přímo, důraz na fantazii čtenáře, Edgar Allan Poe – předst. literatury Ameriky – tam se narodil, ale jako sirotek prožil část dětství v Anglii, studia West Pointu, ale často opilost, nedisciplinovanost, vyloučen, stal se novinářem, oženil se s 13letou sestřenicí, dál pil – deprese, ale v té době má úspěch s Havranem – výrazně ovlivnil celou světovou poezii, Poe díky alkoholu a drogám předčasně zemřel Havran mnohokrát přeložen, upraven, Mj. je považován za zakladatele moderní sci-fi a detektivky, ostatní jej kopírují… Vraždy v ulici Morque Jáma a kyvadlo Horory a jiné děsivé příběhy

Dekadence – název proudu z franc – padat, upadat , úpadkový, Cca od pol. 18. stol – ale spíše návaznost na romantismus, podobné pocity – nuda, Marnost, beznaděj , hledání smyslu života, místa ve společnosti – koresponduje s tehdy módními filozofickými směry Schopenhauer, Kierkegaard, Umělci – vyjadřují pesimismus, beznaděj, zmar, často hledají východisko v morbiditě, sexu, satanismu, mystice, narcismus – to vše je výrazem vztah ke společnosti, provokují nadměrnou konzumací alkoholu, drog, …. Stoupenci předevší ve Francii : Arthur Rimbaud, Paul Verlaine, V Německu bratři Mannovi, Rainer Maria Rilke, V Irsku Oscar Wilde – obraz Doryana Graye V české literatuře : Jan Maria Ployhar, Julius Zeyer Naturalismus – natura – příroda, vychází z realismu, Obliba postav z okraje společnosti nebo naopak z „vyšších“ kruhů, drsné prostředí, ošklivost, realita bez příkras – uznávají teorii, že člověka utváří prostředí, Maupassant – Kulička, Zabiják,

Otakar Březina – Václav Jebavý 1887 – 1929 Učitel, spisovatel , básník – vrcholný představitel českého symbolismu Je mu blízký mysticismus, dumá o smrti, životě, Bohu, Tvorba je pod vlivem osobních prožitků – úmrtí rodičů – téma smrti , osamělost v místě působení – pesimismus, opuštěnost, deprese, pochybování o své práci. Studuje soudobé filozofy, předpokládá, že člověk nemůže dosáhnout uspokojení, to umožní pouze sen – v něm je člověk svobodný, nespoutaný – je velmi uznáván, Získává doktorát na UK, opakovaně navržena na Nobelovu cenu Tajemné dálky – je odkázán sám na sebe, hledá vazbu člověk – vesmír, Svítání na západě – opakem života na zemi je smrt a jí začíná něco nového Stavitelé chrámů – vývoj na Zemi je dílem geniů, Ruce – i jedinec svou prací je přínosem pro celý svět

Fráňa Šrámek – 1877 – 1952 spisovatel mládí a lásky Spisovatel dramatik, antimilitarista, představitel českého impresionismu, stoupenec anarchismu ___________________________________________________ ___________________________________________________________________ Modrý a rudý – barvy symboly - modrá – uniforma, rudá ____________________ Splav – žena, příroda, harmonie, milostné poezie x válce , Stříbrný vítr – Jan Ratkin - téma lásky, zklamání , mládí, dospívání a přerod chlapce v muže, milostné téma, chuť se prát s osudem, částečná autobiografie Života bído, přec tě mám rád – kontrasty radosti, elánu a únavy, skepse, Léto – milostný mnohoúhelník, příběh z venkova, sirotek vyrůstající na faře se zamiluje do vdané ženy, vzdálené příbuzné, ona však volí jiného milence, chlapec nachází štěstí u kamarádky z dětství Měsíc na řekou – generační problém, mladí prožívají to, co před lety generace rodičů, konfrontace při setkání bývalých spolužáků….

Petr Bezruč - Vladimír Vašek 1867 – 1958 Výjimečný ve své době málo pochopený, autor, psal pod pseudonymem, nestál o popu- laritu. Těžko zařaditelný básník, neakceptoval žádný z tehdy módních směrů, autor jediné sbírky, přesto je významnou osobností české poezie. Po gymnáziu nedokončil VŠ, začal pracovat na poště v Brně, ve Frýdku Místku a opět v Brně Ojedinělé dílo, občas je zpochybňováno autorství, verši poukazuje na silný sociální a národnostní útlak českých obyvatel a slezského lidu ve Slezsku. Teoretici literatury ho řadí mezi anarchisty, symbolisty, realisty. V Praze byl společností zklamán, uzavírá se do sebe, po návratu na Moravu žije samotářsky, není schopen pomáhat rodině, pije, sám tráví čas, vyhýbá se lidem. Poznává kolegu básníka, spisovatele, ten mu ukazuje Frýdecko-Místecko, tam vnímá bídu, po smrti matky se stará o bratra a poznává Hanou. Básně byly napsány víceméně ze zoufalství, autor byl nemocný a chtěl upozornit na neutěšený stav ve Slezsku Báseň – Kdo na moje místo Útlak – Maryčka Magdónova , Ostrava, Škaredý zjev, – sociální problematika Národnostní tématika – Kantor Halfar, 70 000, Za 1. světové války souzen , hrozila mu poprava za básně, které nenapsal. Fotografie Milan Demela

Fotografie Milan Demela Ojedinělé dílo, občas je zpochybňováno autorství, verši poukazuje na silný sociální a národnostní útlak českých obyvatel a slezského lidu ve Slezsku. Teoretici literatury ho řadí mezi anarchisty, symbolisty, realisty. V Praze byl společností zklamán, uzavírá se do sebe, po návratu na Moravu žije samotářsky, není schopen pomáhat rodině, pije, sám tráví čas, vyhýbá se lidem. Poznává kolegu básníka, spisovatele, ten mu ukazuje Frýdecko-M ístecko, tam vnímá bídu, po smrti matky se stará o bratra a poznává Hanou, Básně byly napsány víceméně ze zoufalství, autor byl nemocný a chtěl upozornit na neutěšený stav ve Slezsku. Báseň – Kdo na moje místo Útlak – Maryčka Magdónova , Ostrava, Škaredý zjev, – sociální problematika Národnostní tématika – Kantor Halfar, 70 000, Za 1. světové války souzen , hrozila mu poprava za básně, které nenapsal. 3 - fotografie Milan Demela

Josef Svatopluk Machar 1864 – 1942 Básník, novinář, prozaik, aktivní příslušník mladé nastupující generace Spoluautor textu České moderny – manifest mladých autorů Rozčarován a zklamán životem - Confiteor I. – III. Magdaléna – román ve verších o prostitutce, kterou se snaží vrátit k normálnímu životu její chlapec, ale ona poznává, že společnost je horší a ráda se vrací zpět – obžaloba a kritika společenosti Svědomím věků – podobnost s Legendou věků od V.H. a J.V.

Zdroj materiálů: POLÁŠKOVÁ, Taťána; SRNSKÁ, Kateřina; ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena a kol. Literatura pro 2. ročník středních škol, učebnice, Brno: Didaktis, 2009, ISBN 978-80-7358-129-9. POLÁŠKOVÁ, Taťána; SRNSKÁ, Kateřina; TOBOLÍKOVÁ, Vlasta. Literatura pro 2. ročník středních škol pracovní sešit. Brno: Didaktis, 2009, ISBN 978-80-7358-130-5. Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.