Referát č. 19 Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru) M. Novotný.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Advertisements

Referát č. 19 Počítačová grafika Lucie Březíková 4.C.
VY_32_INOVACE_09_ICT_529_Jnc
Zoner Foto Studio Bohumil Bareš.
Základy fotografování kompozice snímku
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základy úprav fotografií
JAK POŘÍDIT KVALITNÍ SNÍMKY PRO PROJEKTY V POZEMNÍ FOTOGRAMMETRII METODICKÝ NÁVOD
Ostříš 2010 Nastavení foťáku a jeho ovládání. Foťáky fotomobily - nejde nastavit skoro nic kompakty namiř a foť pokročilejší kompakty (ultrazoom, skoro.
Základy digitální fotografie
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
19. Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru)
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
KANCELÁŘSKÝ BALÍK. KANCELÁŘSKÝ BALÍK je program, s jehož pomocí lze vytvářet PREZENTACE.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základní typy digitálů. Vybereme si… Klasické přístroje vyžadují: fotoaparát, film (s omezeným počtem obrázků), zařízenou fotokomoru, mnohé vědomosti.
Grafický editor GIMP (10) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a.
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
VY_32_INOVACE_09_ICT_527_Jnc
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Úprava digitálních fotografií Terezie Svobodová. => cesta mezi fotoaparátem a tiskem…
Zpracování a využití informací Autorem materiálu je Mgr. Eva Švarcová ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Lotus NotesJiří Beran Počítačová grafika. Lotus NotesJiří Beran Základní dělení počítačové grafiky: 1) Vektorová grafika – obrázek bereme jako množinu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy práce s videokamerou
Základní pojmy, základy teorie a praxe
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Multimédia Multimediální prezentace Ročník: 8 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Multimédia 1 Ověřeno ve výuce:
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Kompozice krajiny Základy a ukázky.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (2) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Kateřina Lazecká Zoner Photo Studio 11. OBSAH Úvod Co to Zoner Photo Studio je? Úpravy fotografií Organizace fotografií Sdílení a publikování fotografií.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Možnosti úprav fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/49 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Základy fotografování
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Nastavení fotoaparátu (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafický editor GIMP (8) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  vyvážení barev  napodobení černobílé fotografie Dostupné z Metodického portálu
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika ročník III
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Tilt-shift efekt Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Základy úpravy digitální fotografie Základy úprav – úprava kolinearity, perspektiva.
Vzdělávací oblast: Stupeň základního vzdělávání: Vzdělávací obor: Tematický okruh: Téma: Autor: Období vzniku: Určeno pro ročník: Anotace: 1. INFORMAČNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skenování fotografie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
V hledáčku kompozice II.
Grafický editor GIMP (8)
Grafický editor GIMP (10)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
V hledáčku kompozice II.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Transkript prezentace:

Referát č. 19 Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru) M. Novotný

Popište jak lze Prohlížet fotografie uložené na disku počítače,vyhledávat fotografie na internetu,skenovat fotografie Používat digitální fotoaparát (motivové programy, ZOOM, prohlížení a mazání snímků), Rozumět jeho ovládání, znát a používat základní zásady kompozice obrazu Provést základní úpravy fotografií

A. Fotografie Prohlížení – pomocí programů (př. Zoner, Picassa, Infran View…) Vyhledávání na Internetu – pomocí vyhledávačů (většina má široké nastavením filtrů hledání), (př. google.com, seznam.cz, bing.com, picsearch.com)

Postup skenování: Stačí na skleněnou plochu skeneru rozmístit fotografie, pohlednice či jiné obrázky tak, aby se nepřekrývaly a začít skenovat. Jakmile se všechna data přenesou ze skeneru do počítače, případný program může jednotlivé obrázky automaticky oddělit. Přímo z rozhraní aplikace je můžete uložit, změnit velikost, barevné podání…

B. Používání dig. fotoaparátu motivové programy - Mnoho digitálních fotoaparátů je vybaveno volitelnými režimy, které jsou označeny symboly (obrázky). Tyto režimy se nazývají „Motivové programy“ nebo „Asistenční režimy“. Tyto programy jsou k dispozici na voliči expozičních režimů a/nebo v menu fotoaparátu (v závislosti na modelu fotoaparátu). Téměř všechny fotoaparáty jsou vybaveny režimem „Auto“, který volí plně automaticky veškerá nastavení fotoaparátu pro dosažení optimálních výsledků ve většině situací. Lepších výsledků však lze dosáhnout v případě, že fotograf manuálně zvolí nastavení, která nejlépe odpovídají aktuálním podmínkám pomocí motivových programů Příklady: Makro, Portrét, Krajina, Sport, Noční režim, Dokumenty… ZOOM – (česky - přiblížení) je jeden z parametrů objektivu, jež značí schopnost objektivu přibližovat Optický zoom - Je změna ohniskové vzdálenosti objektivu provedená na základě posunování čoček uvnitř objektivu. Digitální zoom - Jedná se o výpočet provedený fotoaparátem nebo programem na úpravu fotografií za použití algoritmů, které se snaží omezovat snížení kvality obrazu (S-Spline, Lanczos, Bikubická metoda, Mitchell). Vždy to je ale metoda ztrátová, proto jí kvalitní přístroje nedisponují. Zoom ořezem - Vyplývá z faktu, že je-li snímek oříznut, vypadá při zvětšení, jako by byl pořízen objektivem s větší ohniskovou vzdáleností. Technologicky je tento postup obdobný digitálnímu zoomu, je však ještě méně kvalitní - snižuje se počet využitých obrazových bodů.

prohlížení a mazání snímků na rozdíl od klasického fotoaparátu je u digitálních možnost prohlížet, mazat či lehce upravovat pořízené fotografie, to provádí fotograf pomocí ovládacích prvků přímo na přístroji

C. Ovládání fotoap. a kompozice Klasika Dig. kompakt

1) "Zlatý řez" fotografie Když jsi představíme fotografovanou scénu a rozdělíme ji podle obrázku níže na třetiny v horizontálním a vertikálním směru, pak ty přímky, které nám dělí obraz se nazývají "zlaté řezy" obrazu (v místě domečku je pro praváky hlavní "zlatý řez"). U fotografií, které jsou stavěny na výšku platí to samé. Do těchto míst bychom měli komponovat předměty, které fotíme. V mnoha případech pravidlo "zlatého řezu" je zcela popíráno a přitom fotografie jsou krásné, ale buďte si jisti, že "zlatým řezem" nic nezkazíte! Nejlepší bude, když si to ukážeme na příkladech: Domeček je umístěn ve "zlatém řezu". ---------- Všimněte si, že horizont je také ve "zlatém řezu" fotografie. špatně - objekt je přesně špatně - objekt je uprostřed správně - objekt je ve "zlatém uprostřed a je moc malý. a není celý. Je důležitější řezu" a je dostatečně velký Všude kolem je mnoho alej nebo objekt? i když není celý, ale v tomto neúčinného prostoru. případě to není důležité.

2) Střed fotografie Na každém digitálním fotoaparátu se při ostření a měření expozice zobrazí malý obdélníček nebo čtvereček. Někdy se objeví vlevo/vpravo, nahoře/dole atd..., ale pro neznalého fotografa je nejhorší, když se objeví uprostřed displeje.Dotyčný si pak myslí, že do tohoto místa musí být umístěn i fotografovaný objekt - to je však NEJVĚTŠÍ CHYBA v kompozici! Fotoaparát pouze naměří vzdálenost a dopadající světlo na předmět, který fotíme ;-), neznamená to, že se i v tomto místě musí nalézat fotografovaný objekt!!! (tím se rozumí: osoba, budova, strom, hora...) Pozn.: pokud fotíte symetrický objekt (zámek, kostel atd.) tak se tohoto pravidla striktně držet nemusíte. Pravě naopak při fotografování tří, pěti osob, domů, stromů, které jsou v jedné linii a blízko tzn., že jich bude "plná fotka", klidně je umístěte na střed snímku. špatně - kostelní věž je příliš malá správně - kolonáda zaujímá velkou a vůbec nevyplňuje fotografii část fotografie, sama je symetrická, a tak ji "vyplňuje"

3) "Zlatý řez" vlevo nebo vpravo? Fotografovaný objekt by neměl "opouštět" obraz. To znamená, že objekt nevyjíždí, neodchází, a také pohled osoby by měl směřovat do větši části fotografie. Jednoznačné to je na příkladech; i když jsou oba cyklisti na snímcích ve "zlatém řezu", první obrázek působí naprosto nepřirozeně: špatně - cyklista opouští obraz správně - cyklista vjíždí do obrazu správně - lyžařka letí do záběru

4) Horizont Také umístění horizontu na fotografii je velmi důležité. Jde o stejný případ jako u "zlatého řezu". Opět musíme dbát na to, aby horizont nedělil fotografii na dvě půlky. Znovu se podívejte na příklad: správně - autor si všiml pěkných špatně - horizont dělí fotografii správně - horizont je ve "zlatém mraků, a proto posunul horizont přesně na dvě půlky řezu" nahoře. Obloha je v tomto dolů (do "zlatého řezu") a nechal případě nezajímavá, zato Mikulov vyniknout mraky

5) Pozor na rušivé prvky v pozadí! Při fotografování si dávejte pozor, aby v pozadí nebo v popředí nebyly rušivé prvky. Často stačí změnit úhel záběru a vše je vyřešeno. Většinou to bývají člověkem vytvořené objekty jako komíny, antény, stožáry, rezavé pouliční lampy nebo v popředí kousek jiného předmětu nebo osoba, která nemá s dějem na fotografii nic společného. První dva případy jsou až trochu nereálné: špatně - osobě z hlavy roste správně - stačilo udělat jeden pouliční lampa krok doprava a je to hned lepší špatně - do záběru se dostala špatně - strom mi vyrůstá z hlavy. osoba, se kterou fotograf nepočítal Opět by stačilo, aby fotograf udělal a zkazila dojem ze snímku krok vlevo či vpravo

6) Ostré popředí nebo pozadí? Předmět nebo osobu, kterou chceme na fotografii "vypíchnout" musíme vyfotit dokonale ostře! V drtivé většině případů se setkáváme s ostrým popředím, avšak jsou situace, kdy je pozadí ostré a popředí záměrně rozostřené. rozostřené popředí rozostřené pozadí

7) Kompozice dvou objektů Můžeme je rozložit ve směru horizontálním, vertikálním a diagonálním (úhlopříčně). Horizontální rozložení objektů vertikální rozložení diagonální rozložení špatně - osoby se dívají mimo správně - máme přehled o situaci špatně - sloup dělí snímek obraz. Nevíme co je před nimi. na fotografii na dvě půlky a je rušivým prvkem. Strom v pozadí mi "vyrůstá" z hlavy.

8) "Rámování" snímku a zdobné prvky Někdy velmi příjemně působí, když fotografii "zarámujeme" větví, okenním rámem nebo ozdobíme jiným prvkem v popředí.

D) Základní úpravy fotografií otočení a oříznutí, jas a kontrast, úprava histogramu, úprava barevnosti, doostření, lokální úpravy chyb a skvrn, odstranění červených očí). - záleží na programu, naučit se to musíte stejně prakticky

Děkuji za pozornost! M. Novotný