MNAI –cvika3 Základní simulace s BJT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

DESETINNÁ ČÍSLA.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Energie.
Desetinná čísla (opakování) 5. třída
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Věk (v letech) skupina: kontrolní pacienti průměr 41,08 51,67 sm.odch.
9 CELÁ ČÍSLA
Termodynamika materiálů
Distribuční úlohy LP.
Čísla 0 – 100, sčítání a odčítání
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Dělení desetinných čísel 3. část
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
Struktura bipolárního tranzistoru opakování z přednášek
Elektronická učebnice - I
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zábavná matematika.
VÝSTUPY Z UČENÍ – PREZENTACE VÝSTUPŮ PROJEKTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích INOVACE VÝSTUPŮ, OBSAHU A METOD BAKALÁŘSKÝCH PROGRAMŮ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola PF Hradec.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST, SOUČET PRVNÍCH N ČLENŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Smithův diagram Vedení Zov = 300 Ω ; ξ = 0,8 ; β = 0,01 m-1 ; l = 4,6 m je při kmitočtu 60 MHz zakončeno zátěží Zk = (90 +j 120) Ω . Vypočtěte impedanci.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
ROK 2010 ÚLOVKY Z REVÍR Ů MO Č RS JIND Ř ICH Ů V HRADEC Zpráva dle podklad ů J č ÚS.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Dělení desetinných čísel
Násobení a dělení 10, 100, 1000,… Matematika – 6. ročník *
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
TRANZISTORY.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_479_Desetinná čísla AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM:
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Úkoly nejen pro holky.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Zdravotní stav obyvatel v Ústeckém kraji RNDr. Jiří Skorkovský
EuPIA Printing Ink Market Statistics Q EuPIA statistika trhu s tiskovými barvami První kvartál roku 2009.
Přednost početních operací
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Predikce chemických posunů
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Tato prezentace byla vytvořena
MNAI –cvika4 Diferenční zesilovač s BJT BANDGAP reference, PTAT.
Operační zesilovače s BJT Teplotně kompenzovaná proudová reference
Transkript prezentace:

MNAI –cvika3 Základní simulace s BJT Proudová zrcadla, kaskodové zapojení MOS, BJT zesilovač

Pro simulace je použito modelu tranzistoru s DC parametry uvažovanými při výpočtu: NPN: Is = 2.10-16 A = 100 Sklon výstupní charakteristiky 0.5 μA/V při Ic=30uA (VE=60V) PNP:  = 50 Sklon výstupní charakteristiky 1 μA/V při Ic=30uA (VE=30V) Tyto vlastnosti ověříme simulací: - závislosti - výstupních charakteristik Pozn: přesné VT pro 300K je 25.851241 mV Modely lze získat na http://www.umel.feec.vutbr.cz/~prokop/MNAI/MNAI.htm

?? Vbe pro Ic = 30 μA

Výstupní charakteristiky

Výstupní charakteristiky (pro 30 μA  Rout = 1 / 498.056n = 2.0078 MΩ  = Ic / IB ≈ 30 μA / 300 nA = 100

I2 - Ideální zdroj proudu I3 || Rin – zdroj s výstupním odporem 2 MΩ – jako předchozí BJT

Výstupní charakteristika  Rout = 1 / 500n = 2 MΩ

SIMULACE chyby proudu vlivem ≠∞

SIMULACE chyby proudu vlivem ≠∞ .OP analysis !!!!!!

SIMULACE chyby proudu vlivem ≠∞ NODE VOLTAGE NODE VOLTAGE (N00173) .6548654581 (N00359) .6800000000 VOLTAGE SOURCE CURRENTS NAME CURRENT V_Vout -1.961E-05 TOTAL POWER DISSIPATION 1.33E-05 WATTS **** OPERATING POINT INFORMATION 27.000 DEG C ************************************************************************* **** BIPOLAR JUNCTION TRANSISTORS NAME Q_Q1 Q_Q2 MODEL MNAI_NPN MNAI_NPN IB 1.98E-07 1.98E-07 IC 1.96E-05 1.96E-05 VBE 6.55E-01 6.55E-01 VBC -2.51E-02 0.00E+00 VCE 6.80E-01 6.55E-01 BETADC 9.90E+01 9.89E+01 GM 7.58E-04 7.57E-04 RPI 1.31E+05 1.31E+05 RX 0.00E+00 0.00E+00 RO 3.03E+06 3.03E+06 CBE 1.07E-11 1.07E-11 CBC 1.98E-12 2.00E-12 CJS 0.00E+00 0.00E+00 BETAAC 9.89E+01 9.88E+01 CBX/CBX2 0.00E+00 0.00E+00 FT/FT2 9.50E+06 9.48E+06 SIMULACE chyby proudu vlivem ≠∞ OUTPUT File 

SIMULACE chyby proudu vlivem rd – výstupního odporu

SIMULACE chyby proudu vlivem rd – výstupního odporu

SIMULACE chyby proudu vlivem ≠∞

SIMULACE chyby proudu vlivem ≠∞

SIMULACE chyby proudu vlivem rd – výstupního odporu

???? Návrh Iout = 10 uA X Simulace Iout = 9.871 uA ???????

???? Při výpočtu byl zanedbán vliv ≠∞ Další vliv  výst. odpor rd !!!!!!!!!!!!!!!

???? Kde chyba ????

Je nutno nastavit pracovní bod tak, aby DC napětí na OUT bylo v pracovní oblasti (zhruba střed napájení)

Je nutno nastavit pracovní bod tak, aby DC napětí na OUT bylo v pracovní oblasti (zhruba střed napájení) Nutno určit DC předpětí báze Q3 tak, aby proud IC byl 30uA.

Je nutno nastavit pracovní bod tak, aby DC napětí na OUT bylo v pracovní oblasti (zhruba střed napájení) Nutno určit DC předpětí báze Q3 tak, aby proud IC byl 30uA.

Ověření pracovního bodu

Zisk lze zjistit pomocí .TF analýzy

Zisk lze zjistit pomocí .TF analýzy - výstupní soubor - výpis **** BIPOLAR JUNCTION TRANSISTORS NAME Q_Q1 Q_Q2 Q_Q3 MODEL MNAI_PNP MNAI_PNP MNAI_NPN IB -5.96E-07 -5.96E-07 2.96E-07 IC -2.91E-05 -2.98E-05 2.98E-05 VBE -6.65E-01 -6.65E-01 6.65E-01 VBC 0.00E+00 6.59E-01 -1.01E+00 VCE -6.65E-01 -1.32E+00 1.68E+00 BETADC 4.89E+01 5.00E+01 1.01E+02 GM 1.12E-03 1.15E-03 1.15E-03 RPI 4.34E+04 4.34E+04 8.73E+04 RX 0.00E+00 0.00E+00 0.00E+00 RO 1.01E+06 1.01E+06 2.03E+06 CBE 1.44E-11 1.47E-11 1.47E-11 CBC 2.00E-12 1.62E-12 1.51E-12 CJS 0.00E+00 0.00E+00 0.00E+00 BETAAC 4.88E+01 4.99E+01 1.00E+02 CBX/CBX2 0.00E+00 0.00E+00 0.00E+00 FT/FT2 1.09E+07 1.12E+07 1.13E+07 **** SMALL-SIGNAL CHARACTERISTICS V(OUT)/V_V2 = -7.740E+02 INPUT RESISTANCE AT V_V2 = 8.734E+04 OUTPUT RESISTANCE AT V(OUT) = 6.727E+05 JOB CONCLUDED

Kaskodové zapojení

Cascoded mirror output resistance express It negligible

Simulace pro kaskodové zrcadlo BJT – výstupní impedance I = 30uA Rd_out(NPN-30uA) = 2MΩ = 1.15e-3 . 2e6 . 2e6 = 3.09 e9 Ω Zlepšení více než 1000x oproti jednomu BJT !!!!!

Před simulací nutno upravit  - parametr BF≈ 10 000 v modelu NPN !!!!!!!!!!

NAME Q_Q2 Q_Q1 Q_Q4 Q_Q3 MODEL MNAI_NPN MNAI_NPN MNAI_NPN MNAI_NPN IB 3.03E-09 3.03E-09 3.03E-09 3.03E-09 IC 3.00E-05 3.00E-05 3.00E-05 3.00E-05 VBE 6.66E-01 6.66E-01 6.66E-01 6.66E-01 VBC -4.47E-06 0.00E+00 1.74E-03 0.00E+00 VCE 6.66E-01 6.66E-01 6.64E-01 6.66E-01 BETADC 9.89E+03 9.89E+03 9.89E+03 9.89E+03 GM 1.16E-03 1.16E-03 1.16E-03 1.16E-03 RPI 8.53E+06 8.53E+06 8.53E+06 8.53E+06 RX 0.00E+00 0.00E+00 0.00E+00 0.00E+00 RO 1.98E+06 1.98E+06 1.98E+06 1.98E+06 CBE 1.47E-11 1.47E-11 1.47E-11 1.47E-11 CBC 2.00E-12 2.00E-12 2.00E-12 2.00E-12 CJS 0.00E+00 0.00E+00 0.00E+00 0.00E+00 BETAAC 9.88E+03 9.88E+03 9.88E+03 9.88E+03 CBX/CBX2 0.00E+00 0.00E+00 0.00E+00 0.00E+00 FT/FT2 1.10E+07 1.10E+07 1.10E+07 1.10E+07

**** SMALL-SIGNAL CHARACTERISTICS I(V_Vout)/V_Vout = -3.245E-10 INPUT RESISTANCE AT V_Vout = 3.082E+09 OUTPUT RESISTANCE AT I(V_Vout) = 3.082E+09