Vybrané výsledky výzkumu: „Sledování trendů v oblasti veřejných informačních služeb“ Trendy k informační společnosti Hranice elektronické komunikace Prosinec 2004 / Pavel Šimoník - STEM/MARK, a.s. / Jaroslav Svoboda – MV ČR
Trendy : Přísliby pro elektronickou komunikaci s úřady Dynamický růst připojení k internetu, zejména pak připojení domácností Rostoucí podíl přístupu k internetu u osob do 30 let, lidí s VŠ vzděláním, podnikatelů a jejich silná orientace na elektronickou komunikaci Perspektivnost oslovení občanů mladšího středního věku (30-44 let) elektronickou komunikací Dominance obecních a městských úřadů jako hlavního kontaktního úřadu pro občana Rostoucí zájem o internetové stránky obecních a městských úřadů
Trendy : Hrozby pro elektronickou komunikaci s úřady Obtížná zasažitelnost osob starších 45 let nástroji elektronické komunikace Faktická neoslovitelnost lidí v penzijním věku těmito nástroji Dlouhodobě převažující pasivita až apatie občanů v komunikaci s úřady Sílící přesvědčení občanů o nepotřebnosti informací státních a veřejných institucí k jejich běžnému životu
Přístup k internetu se za uplynulých 5 let zdvojnásobil
Přístup k internetu - věk 45 let rozděluje populaci
Bariéry využívání internetu mezi lidmi v penzijním věku – synergický efekt Graf str. 4
Veřejnost zůstává při komunikaci s úřady dlouhodobě pasivní Zajímá se o informace, sama je vyhledává, je dobře informovaná Zajímá se o informace, sama je vyhledává, je málo informovaná Nezajímá se o informace nevyhledává je, považuje se za dobře informovanou Nezajímá se o informace, nevyhledává je, je nein- formovaná
Pochybnosti o potřebě informací versus přesvědčení o nezastupitelnosti internetu v komunikaci s úřady
Připravenost úřadů samosprávy elektronicky komunikovat versus návštěvnost jejich internetových stránek občany s přístupem k I.
Obecní a městský úřad – základní kontaktní úřad pro hlavní skupiny populace
Doporučení pro elektronickou komunikaci veřejné správy a samosprávy s občany Přístup občanů k internetu z domova se během 5 let více než ztrojnásobil Reagovat na dynamický růst připojení domácností k internetu. V komunikaci veřejné správy klást důraz na možnost pohodlného, nenáročného a rychlého kontaktu občana s úřadem přímo z domova Tři ze čtyř mladých lidí ve věku let aktivně využívají internet Maximálně využít potenciál vysoké „internetizace“ dospívající populace (15-18 let). Budovat u ni od počátku návyky elektronické komunikace, učinit pro ni úřad více atraktivní. Vytvořit z ní základní pilíř přechodu na elektronickou komunikaci veřejné správy s občany Přístup k internetu se u osob mladšího středního věku (30-44 let) meziročně zvyšuje a počítačová negramotnost se týká méně než poloviny z nich. Zacílit komunikační aktivity na perspektivní skupinu občanů mladšího středního věku (30-44 let). Vybudovat u nich návyky pro elektronickou komunikaci s úřady prostřednictvím internetu, maximálně přitom využít vysoké počítačové gramotnosti jejich dětí.
Doporučení pro elektronickou komunikaci veřejné správy a samosprávy s občany Hranice 45 let představuje zlomový věk, od kterého penetrace internetem výrazně klesá a u osob starších 60 let pak činí pouze 7 % Hledat alternativní způsoby oslovení a vytvořit paralelní systém komunikace s úřady u osob starších 45 let, zejména pak u osob v penzijním věku. Netříštit síly na oslovení této počítačově málo gramotné skupiny populace elektronickou komunikací Polovina občanů zůstává dlouhodobě pasivní až apatická při získávání informací od úřadů a zvyšuje se podíl osob přesvědčených, že informace úřadů ke svému životu nepotřebují Přizpůsobit nástroje komunikace úřadů s občany vysoké míře pasivity veřejnosti. Zaměřit se více na způsoby doručení informace k občanovi než na jejich aktivní vyhledávání ze strany občanů Obecní a městské úřady jsou nejčastěji kontaktovaným úřadem ze strany občana a dynamicky roste návštěvnost jejich internetových stránek Metodicky a koncepčně vést úřady samosprávy k zajištění universa nezbytných informací pro občana. Převést maximum agendy životních situací do elektronické podoby. Rozvíjet ovou komunikaci, šetřit tím čas úředníků.
Realizátor a zadavatel výzkumu STEM/MARK, a.s. Na Hrázi 17/ Praha 8 tel: Mgr. Pavel Šimoník Client Service Director Ministerstvo vnitra ČR - OIVS Naměstí Hrdinů Praha 4 tel: Ing. Jaroslav Svoboda Vedoucí oddělení informačních služeb Reprezentativní výzkum populace ČR realizován v rámci projektu MV ČR (Odboru informatizace veřejné správy) „Analýza a průzkum, sledování trendů v oblasti veřejných informačních služeb“ Termín: Prosinec Vzorek: 5x respondentů 5. vlna výzkumu od r. 2000