ČESKÝ IMPRESIONISMUS 90. léta 19. století
Impresionismus je uchopením okamžiku, je to otázka instinktu Impresionismus je uchopením okamžiku, je to otázka instinktu. Claude Monet
Charakteristika: v 80. letech ve Francii dochází k rozpadu hnutí k nám se dostává v letech devadesátých a koncem 19. století se mísí s vlivem symbolismu a secese snahu o rozklad barevného tónu a náladovost je možné sledovat od poloviny 19. století v krajinách Navrátila, Kosárka a Mařáka
Malíři K prvním dílům lze přiřadit obraz Vojtěcha Hynaise Paridův soud Monumentální dílo 254 x 410 cm, z pařížského období
Václav Radimský / 1867 – 1946 / inspirován barbizonskou školou maluje krajiny typu Západ slunce v barbizonském lese Pod vlivem C. Moneta Ceněn více ve Francii
Příležitost hledat nové podněty a rozvíjet krajinomalbu poskytla mladé generaci zejména Mařákova a Chittussiho krajinářská škola na pražské Akademii.
Antonín Slavíček / 1870 – 1910 / Nejvýznamnější představitel českého impresionismu První ze žáků Mařákovy školy. Po jeho smrti vede krajinářskou školu na akademii Témata: drsná Českomoravská vysočina, Praha, motivy lesa
Doma v Kameničkách, NG
- Cyklus Český ráj, Na potoce, Železné hory František Kaván / 1866 – 1941 / - Cyklus Český ráj, Na potoce, Železné hory Vesnická idyla
K novému pojetí krajiny dochází i další autoři: Antonína Hudeček, Otokar Lebeda Dokázali propojit vztah k rodné zemi, náladovost, smyslové vnímání světa a duševní život moderního člověka a tím vyzdvihli české umění na mezinárodní úroveň. Jejich dílo pro svou filozofickou polohu má blízko k symbolismu.
Antonín Hudeček Otakar Lebeda
Zdroje: Jan Baleka, Výtvarné umění, výkladový slovník, Academia 1997 Dějiny výtvarného umění, Alois Bauer, Rubico 1998 http://www.artmuseum.cz/ http://abicko.avcr.cz/2008/3/obsah/11-gallery.html