Houby, viry, baktérie Pro 6. ročník Autor: Mgr. Pavlína Marková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování na test z přírodopisu
Advertisements

Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: HOUBY VY_inovace_32_PR6_15
Bakterie 1 VY_32_INOVACE_A1-01 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Bakterie 2 VY_32_INOVACE_A1- 02 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Tak vás všechny pěkně vítám na testu poznávání hub
POZNÁVÁNÍ DRUHŮ HUB RISKUJ. POZNÁVÁNÍ DRUHŮ HUB RISKUJ.
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
Třídy: Stopkovýtrusé houby Rzi a sněti Vřeckovýtrusé houby
Základy přírodních věd
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_20
HOUBY ŘÍŠE.
Viry a bakterie Digitalizace výuky Příjemce
Procvičování-houby.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
HOUBY.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
Říše: Houby vyvinuty z řas, které ztratily chloroplasty
Houby.
HOUBY.
Houby.
Bakterie.
Naše houby 6. třída.
Škola:. Základní škola Kladruby
BAKTERIE.
Škola:. Základní škola Kladruby
Mnohobuněčné organismy
HOUBY.
Základní struktura živých organismů
Říše: HOUBY Fungi.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
Význam hub. 1.) Cizopasné-parazitické Jsou původci nemocí Př. : hlízenka ovocná-způsobuje nemoc ovoce tzv. MONILIÓZU.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.3 Houby Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Muchomůrka růžovka (masák). muchomůrka zelená muchomůrka tygrovaná.
Houby - poznávačka Houby vyšší a nižší.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ HOUBY (Fungi) unikátní, samostatná říše organismů.
HOUBY Přírodopis 6.ročník Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Autor: Ing. Miroslava ROMANOVÁ. Význam hub v ekosystému. Rozdíl mezi zelenými rostlinami a houbami. Z čeho houby žijí? Kde žijí a jejich význam? První.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Krupová NÁZEV:VY_32_INOVACE_01_Přírodopis 7. ročník TÉMA: opakování 6. ročníku I. ČÍSLO.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
BAKTERIE = jednobuněčné organizmy - typy bakterií: - kulovité – koky
VY_52_INOVACE_01_Organizmy lidských sídel – učební text
Houby a lišejníky.
Název projektu: Moderní škola
Člověk a jeho svět 4. ročník
AZ KVÍZ Houby, lišejníky, řasy
BAKTERIE – nejstarší obyvatelé Země(po výkladu si zapiš do sešitu)
Bakterie.
STOPKOVÝTRUSNÉ HOUBY VY_32_INOVACE_05_23.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Bakterie Nikola Klaclová.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
HOUBY ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín
HOUBY.
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
BAKTERIE.
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Poznej vybrané zástupce hub
Transkript prezentace:

Houby, viry, baktérie Pro 6. ročník Autor: Mgr. Pavlína Marková Opakování Houby, viry, baktérie Pro 6. ročník Autor: Mgr. Pavlína Marková

Obecné informace Správné odpovědi naleznete na konci této prezentace

1. Doplň text. Viry jsou …………………….. organismy. Jejich tělo je tvořeno ………………… a …………………........

2. Spoj, co k sobě patří 1.napadají rostliny a,bakteriofágy 2. napadají živočichy b, rostlinné viry 3. napadají baktérie c, živočišné viry

3. očísluj, jak jdou správně za sebou fáze množení viru Uvolnění organické látky (nukleové kyseliny) z viru Rozrušení plazmatické membrány buňky Přichycení na povrch buňky Přinucení nukleové kyseliny buňky tvořit viry Zahynutí nebo změna životních funkcí buňky

4. Zapiš písmeny B či V, zda se jedná o virové (V) či bakteriální (B) onemocnění Vzteklina AIDS Neštovice Salmonelóza Angína Chřipka Spála borelióza

5. Doplň či vyber správní tvrzení Baktérie jsou jedno/mnohobuněčné organismy. Jaderná hmota je/není ohraničena jaderným obalem. Na povrchu cytoplazmatické membrány se nenachází/nachází buněčná stěna. Některé mají navíc ……………… pouzdro, které má funkci ochrannou. K pohybu jim slouží …………………….

6. nakresli Koky Diplokoky Streptokoky Stafylokoky Tyčinky

7. Spoj, co k sobě patří 1,Hniložijné b. - a, výroba mléčných výrobků 2,Cizopasné b. - b, rozklad ústrojných látek 3,Laktobacily - c,kořeny rostlin, trávicí ústrojí 4,Symbiotické b. - d, způsobují nemoci b. – baktérie (zkratka)

Popiš stavbu plodnice

9. Doplň text Tělo hub se nazývá ……………………, není rozlišeno na kořen, stonek a listy. Jednotlivá houbová vlákna se nazývají ………………, jsou propletena a vytváří ……………………… Výtrusorodá vrstva na spodní straně klobouku se nazývá ……………..

10. Rozliš, zda se jedná o houbu lupenatou či rourkatou Muchomůrka červená Bedla vysoká Hřib smrkový Klouzek sličný Pečárka ovčí Ryzec pravý Křemenáč osikový

10. Urči, která houba je prospěšná člověku a která mu může uškodit Křemenáč osikový Plíseň hlavičková Kvasinka pivní Štětičkovec Muchomůrka zelená Kropidlák černý

Správné odpovědi 1. Viry jsou nebuněčné organismy. Jejich tělo je tvořeno nukleovou kyselinou a bílkovinným obalem. 2. : 1b, 2c, 3a 3.

3. Správné odpovědi 3. Uvolnění organické látky (nukleové kyseliny) z viru 2. Rozrušení plazmatické membrány buňky 1. Přichycení na povrch buňky 4. Přinucení nukleové kyseliny buňky tvořit viry 5. Zahynutí nebo změna životních funkcí buňky

4. Vzteklina V AIDS V Neštovice V Salmonelóza B Angína V Chřipka V Spála B Borelióza B

5. Baktérie jsou jednobuněčné organismy. Jaderná hmota je ohraničena jaderným obalem. Na povrchu cytoplazmatické membrány se nachází buněčná stěna. Některé mají navíc slizovité pouzdro, které má funkci ochrannou. K pohybu jim slouží bičík.

6. Koky Diplokoky Streptokoky Stafylokoky Tyčinky

7. 1b, 2d, 3a, 4c

8. Popiš stavbu plodnice pozn.: plodnice může obsahovat pouze lupeny nebo rourky. klobouk strupy lupeny rourky třeň prsten pochva podhoubí

9. Tělo hub se nazývá stélka, není rozlišeno na kořen, stonek a listy. Jednotlivá houbová vlákna se nazývají hyfy, jsou propletena a vytváří podhoubí. Výtrusorodá vrstva na spodní straně klobouku se nazývá rouško.

L- lupenatá, R-rourkatá Muchomůrka červená L Bedla vysoká L Hřib smrkový R Klouzek sličný R Pečárka ovčí L Ryzec pravý L Křemenáč osikový R

10. Křemenáč osikový - prospěšný Plíseň hlavičková - škodlivá Kvasinka pivní - prospěšná Štětičkovec - prospěšný Muchomůrka zelená - škodlivá Kropidlák černý - škodlivý

zdroje http://www.gify.nou.cz Čabradová et al.: Přírodopis pro 6.ročník základní školy a primu víceletého gymnázia, 2003, Fraus.