Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_375
Jméno autora:Mgr. Alešová Lenka Třída/ročník: I. ročník čtyřletého gymnázia V. ročník osmiletého gymnázia Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast:Fyziologie rostlin Předmět:Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Studenti rozumí příčinám a principům buněčného dýchání, objasní jeho význam pro život rostliny Klíčová slova: buněčné dýchání Druh učebního materiálu:prezentace
DÝCHÁNÍ ROSTLIN.
Proč rostlina dýchá? Pro energetické zajištění životních funkcí v noci, při klíčení semen, kvetení neolistěných stromů, buňky v nezelených a neosvětlených částech rostlin – kořenech, oddencích, vnitřních částech stonků, tj. za nedostatečného energetického zajištění fotosyntézou. Co je to dýchání? Dýchání neboli disimilace je rozklad zásobních látek na látky jednodušší, tj. CO2 a H2O za současného uvolnění energie, která se váže do molekul ATP. C6H12O 6 + 6O2 → 6CO2 + 6H 2 O + energie = sled enzymatických reakcí – buněčné dýchání
Jak buněčné dýchání probíhá? Buněčné dýchání probíhá v několika etapách: Anaerobní glykolýzaKrebsův cyklusDýchací řetězec
Anaerobní glykolýza: Anaerobní glykolýza probíhá na všech úrovních živých organismů stejně, její enzymy jsou rozpuštěny v základní cytoplazmě, jde o starobylý proces. 1
Krebsův cyklus = cyklus kyseliny citronové = citrátový cyklus:Enzymy Krebsova cyklu se nacházejí na vnitřní membráně mitochondrií. 2
Dýchací řetězec:Enzymy dýchacího řetězce se nacházejí na vnitřní membráně mitochondrií. Dochází zde k regeneraci NADH + H + a FADH2 jejich oxidací a energie, která se přitom uvolní je vázána do molekul ATP. 3 NADH + H ATPFADH2 – 2 ATP
Intenzita buněčného dýchání závisí: Teplotě prostředí – optimum je mezi 25 – 35 ⁰ C Obsahu kyslíku v prostředíPřítomnosti látek, které působí jako jedy pro buněčné dýchání – kyanidy, CO, SO2 Fyziologickém stavu rostlinyStáří rostlinyObsahu vody v pletivech rostlinyMnožství asimilátů, tj. zásobních látek schopných disimilaceRespirační kvocient: RQ = množství vydýchaného CO 2 množství spotřebovaného O 2 udává, co bylo štěpeno při respiraci RQ – cukrů = 1RQ – tuků = 0,34 – 0,7RQ – bílkovin = 0,8RQ – kyseliny šťavelové = 4
Procvičování:1. Proč rostlina dýchá?2. Co je to dýchání?3. Z jakých dílčích dějů se skládá dýchání?4. Kde je v buňce situována anaerobní glykolýza a kde Krebsův cyklus a dýchací řetězec?5. Kolik ATP získáme z anaerobní glykolýzy?6. Co je hlavním produktem Krebsova cyklu?7. Vysvětli princip dýchacího řetězce: Pro zajištění životních funkcí v noci, při klíčení semen, kvetení neolistěných rostlin, dále dýchají buňky v kořenech, oddencích, vnitřních částech stonků. Dýchání je přeměna organických látek na CO2 a H 2 O za současného uvolnění velkého množství energie. Anaerobní glykolýza, Krebsův cyklus, dýchací řetězec Anaerobní glykolýza – cytoplazma, Krebsův cyklus, dýchací řetězec – vnitřní membrána mitochondrií 2 ATPCO2, ATP, NADH + H+, FADH 2 Postupných přenosem e - na kyslík přes redoxní systémy se uvolní více energie než okamžitým přenosem e - na kyslík (bez mezipřenašečů).
1)[online]. [cit ]. Dostupné z: karvina.cz/bunka/bi/05met/metg.htm 2)OPTIMUS S.R.O. Co je co - Vaše encyklopedie [online]. 2000, [cit ]. Dostupné z: 3) MAREČEK, Aleš a Jaroslav HONZA. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 1. vyd. Olomouc: NAKLADATELSTVÍ OLOMOUC, ISBN )ROSYPAL Stanislav a kol. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scienta, ISBN: )JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN POUŽITÁ LITERATURA a ZDROJE.