Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Předmět: Matematika Název materiálu: Výuková prezentace Téma: Procenta – jako část celku Autor: Bc. Ivana Francová Ověřeno ve výuce dne: / č. hodiny 23 Třída: 1.OB/ 14 žáků Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám VY_42_INOVACE_M.1.10
Procenta obvykle označují nějakou relativní část z celku, přičemž celek jako takový se vyjádří jako 100 %. Procenta se dají vždy přepsat do zlomku. Procenty můžeme nahradit výrazy jako „čtvrtina třídy dostala pětku“ nebo „každý druhý člověk je muž“
Procenta jako část celku Pokud je ve třídě 32 žáků a čtvrtina z nich dostala pětku, pak celkový počet žáků, kteří dostali pětku bude roven: 1 4 ⋅ 32 = 8 což je totéž jako 32 =8 4
Příklad Tomáš si v průměru vydělá 500 korun denně. Dnes si vydělal pouze 75 % své průměrné mzdy. Kolik si Tomáš vydělal Celek je 500 a 75 % převedeme na zlomek 75 Tento zlomek můžeme ještě 100 zkrátit na zlomek 3. 4
= 375 Část celku vyjádřenou pomocí procent můžeme snadno převést na trojčlenku. 100% korun 75%……x korun Protože jde o přímou úměru, dostáváme tvar: 75 ⋅ =x X = 375
Příklady 35 % obyvatel Opavy jezdí autobusy. Kolik lidí jezdí autobusy? Další den si Tomáš spravil chuť a vydělal si 150 % své průměrné mzdy. Kolik si vydělal?
Výsledky obyvatel Tomáš si vydělal 750,-Kč
odkazy