EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2146 Název projektu školy Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada č. 22 Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada 22 _ M, DUM č.11 Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika Název: Znázornění přirozených čísel pro 6. třídu Autor: Ing. Petra Antlová Stručná anotace: Motivační opakování přirozených čísel, jejich znázornění na číselné ose, číselné řady, zápis přirozených čísel v desítkové soustavě, doplňování slovních hádanek, práce s textem slovní úlohy, skupinová práce žáků, hodnocení žáků mezi sebou, mezipředmětové vztahy (zeměpis) Metodické zhodnocení: Pilotováno 11.09.2012, 6.C, Petra Antlová. 1
Znázornění přirozených čísel Přirozená čísla Znázornění přirozených čísel
Znázornění přirozených čísel 82 Znázornění přirozených čísel 1 140 15 Co jsou přirozená čísla? 127 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 Řadíme nulu mezi přirozená čísla? NULA NEPATŘÍ MEZI PŘIROZENÁ ČÍSLA
Odpověz na otázky. Mezi níže seřazenými přirozenými čísly jsou tři vynechány, která to jsou? 208, , 210, 211, 212, , 214, ,216 ? ? ? 209 213 215 Zakresli na číselnou osu chybějící přirozená čísla, která jsou označena barevnými body. 63 65 67 68 72
Rychle odpovídej. Které přirozené číslo následuje hned za číslem 169? Které přirozené číslo je hned před číslem 158? Které přirozené číslo je mezi čísly 167 a 169? Vyjmenuj všechna přirozená čísla, která jsou mezi čísly 160 a 166?
Zakresli číselnou osu, vyznač a napiš. Narýsuj část číselné osy s obrazy čísel 22, 23, …. až 32, jednotku zvol 1cm. Vyznač obrazy čísel 24, 26, 29, 30 a 31. Zapiš přirozené číslo které následuje hned za číslem 30 _____ které, je hned před číslem 23 ______ Všechna přirozená čísla mezi čísly 23 a 27 __________________
Zápis přirozených čísel Přirozené číslo 5 980 127 můžeme zapsat zkráceným nebo rozvinutým zápisem v desítkové soustavě. Zkrácený zápis: 5 980 127 7 (sedm) jednotek 2 (dvě) desítky 1 (jedna) stovka žádný tisíc (0 tisíců) 8 (osm) desetitisíců 9 (devět) statisíců 5 (pět) miliónů Rozvinutý zápis: 5 . 1 000 000 + 9 . 100 000 + 8 . 10 000 + 0 . 1000 + 1 . 100 + 2 . 10 + 3 .1 Součin 0 . 1000 můžeme v zápisu vynechat, neboť 0 . 1000 = 0
Zápis přirozených čísel – příklady 1 Poloměr Země je asi šest miliónů tři sta sedmdesát tisíc dvě stě dvacet pět metrů. Zapiš tuto délku pomocí číslic pomocí zkráceného i rozvinutého zápisu. ________________________________________ Víš, jak se nazývá tisíc miliónů? Napiš zkrácený zápis těchto čísel 7 . 100 + 3 . 10 + 6 . 1 = _____________ 9 . 1 000 + 0 . 100 + 4 . 10 + 5 . 1 = _________ 3 . 10 000 + 2 . 100 + 8 . 1 = ______________
Zápis přirozených čísel – příklady 2 Zapisuj přirozená čísla: a) největší nejmenší Jednociferné číslo b) Dvojciferné číslo c) Trojciferné číslo d) Čtyřciferné číslo e) Pěticiferné číslo a) b) c) d) e) a) 9 1 b) 10 99 c) 100 999 d) 1 000 9 999 e) 99 999 10 000
Zápis přirozených čísel – příklady 3 Práce ve skupinách, hledání správných přirozených čísel - Vyhrává skupina, která první najde a správně přiřadí přirozené číslo ke svému zápisu v desítkové soustavě. Slovní úloha, nalep do sešitu a vyřeš. Zpráva z rozhlasu: „Náklady na výstavbu silnic v ČR byly v letech devatenáct se devadesát sedm až dva tisíce přibližně dvacet čtyři miliard jedno sto osmdesát čtyři miliony korun.“ Zapiš číslicemi všechny číselné údaje.
Řešení. 209, 213, 215 64, 66, 69, 70, 71 170 157 168 161, 162, 163, 164, 165 . 31 22 24, 25, 26 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32
Řešení. 6 371 225 = 6 . 1 000 000 + 3 . 100 000 + 7 . 10 000 + 1 . 1 000 + 2 . 100 + 5 . 1 miliarda 736; 9 045; 30 201 . A: 2 500; 3 011; 10 004; 11 303; 2 020 022 B: 3 400; 2 010; 11 003; 10 202; 3 030 033 1997; 2000; 24 184 000 000Kč a) 9 1 b) 10 99 c) 100 999 d) 1 000 9 999 e) 99 999 10 000
Metodický pokyn pro úlohu 13. Pedagog si připraví do výuky karty s jednotlivými čísli napsanými slovy pro 4-5 skupin žáků. Ideálně každá skupina např. 5 různých čísel, skupina současně odlišená barvou. Podobně si tato čísla připraví na jiné karty napsaná čísly a min. další 3 čísla navíc vymyslí, aby žáci nemohli využít vylučovací metody Skupiny mají za úkol správně přiřadit numerický zápis čísel ke slovnímu zápisu. Vyhrává rychlejší skupina Hodnocení provádí skupiny mezi sebou. Rychlejší skupiny dělají slovní úlohu č. 14
Citace: ODVÁRKO-KADLEČEK, Oldřich - Jiří. MATEMATIKA pro 6. ročník základní školy, 1.díl. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Prometheus, spol. s r.o., 2010. ISBN 9788071961420. Kapitola 1.1, s. 3.,s. 4., kapitola 1.3, s. 7., s. 8., kapitola 1.4, s. 10