VY_32_INOVACE_CHK4 3660 MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu:Rozvoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
6. Nukleové kyseliny Nukleové kyseliny jsou spolu s proteiny základní a nezbytnou složkou živé hmoty. Hlavní jejich funkce je uchování genetické informace.
Advertisements

Báze Struktura NK DNA RNA konec.
Digitální učební materiál
Molekulární základy dědičnosti
VY_32_INOVACE_PSYPS14760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_422, 22. sada, Prvouka
Tematická oblast: Ruční zpracování kovů Okruh: Závity
GENETIKA NUKLEOVÉ KYSELINY DNA, RNA
VY_52_INOVACE_PŘ.9.19 – SOPEČNÁ ČINNOST - prezentace
VY_32_INOVACE_PSYM24860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Nukleové kyseliny AZ-kvíz
NUKLEOVÉ KYSELINY BIOCHEMIE.
VY_32_INOVACE_05_PVP_257_Hol
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_420.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
MÍZNÍ CÉVY, SLEZINA A BRZLÍK
VY_32_INOVACE_CH.8.17 –ALKOHOLY- prezentace
VÝZNAMNÉ ALKANY Klikni na odkaz Odkaz č.1. VÝZNAMNÉ ALKANY Klikni na odkaz Odkaz č.1.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických prvcích Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák rozlišuje chemické.
Vypravování o prázdninách
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS12360ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM20860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM23660ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Zaokrouhlování čísel na desítky
Zaokrouhlování čísel na stovky
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
VY_32_INOVACE_PSYPS14060ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_PSYM22860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CH.8.18 –DERIVÁTY UHLOVODÍKU- prezentace Název šablony Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název VM 9. ročník- Člověk a příroda.
VY_32_INOVACE_TMM211060BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_423, 22. sada, Prvouka
Nukleové kyseliny Struktura DNA a RNA Milada Roštejnská Helena Klímová
VY_32_INOVACE_F Soustava rozmnožovací - muž AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : květen 2012 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová.
VY_32_INOVACE_TMM21560BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYM22660ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_421, 22. sada, Prvouka
VY_32_INOVACE_CH.8.16 –KARBOXYLOVÉ KYSELINY- prezentace
NUKLEOVÉ KYSELINY A JEJICH METABOLISMUS
VY_32_INOVACE_TMM20960BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS12560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Genetika.
Květ VY_52_INOVACE_B1 – 16 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
LIST VY_52_INOVACE_B1 – 21 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
OPYLENÍ a OPLOZENÍ VY_52_INOVACE_B1 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_203.
DNA.
Molekulární genetika.
VY_32_INOVACE_TMM20460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM20660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM20760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_PSYPS13960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Nukleové kyseliny Přírodní látky
Obecná geologie Vznik života na Zemi Vznik života na Zemi - před více než 4 mld. let naráží planetka velikosti Marsu do Země ( t = 6000°C, vysoký tlak)
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Základy molekulární genetiky. Bílkoviny Makromolekuly složené z aminokyselin jedna molekula bílkoviny tvořena obvykle stovkami aminokyselin v živých organismech.
Autor: Ing. Michal Řehulka  Přírodní makromolekulární látky (Biopolymery)  Vytvářejí dlouhé vláknité molekuly  Nesou a uchovávají genetickou informaci.
Ch_060_Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Metabolické děje II. – proteosyntéza
Nukleové kyseliny Charakteristika: biopolymery
Nukleové kyseliny obecný přehled.
Molekulární základy genetiky
Co to je DNA? Advanced Genetics, s.r.o..
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor:PaedDr. Věra Mojáková Určeno pro předmět: Chemie Tematická oblast: Přírodní látky - chemické složení živých organismů Obor vzdělání:Kosmetické služby (69-41-l/01) 4. ročník Název výukového materiálu: Nukleové kyseliny Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 25 minut

 Biopolymery – dlouhé vláknité molekuly.  Nositeli genetických informací.  Uchování a přenos dědičných znaků z generace na generaci.  Složkou všech buněk. 1

 Objeveny roku  1962 Watsonovi a Crickovi udělena Nobelova cena za objasnění složení nukleových kyselin.  P oprvé izolovány z buněk jaderné hmoty. 2

1) kyselina deoxyribonukleová, DNA 3

2) kyselina ribonukleová, RNA 4

 Nukleové kyseliny jsou složeny podobně jako bílkoviny nebo polysacharidy z menších stavebních jednotek.  Základní stavební jednotkou nukleových kyselin je NUKLEOTID H 3 PO 4 pentóza dusíkatá báze ++

NUKLEOSID pentóza + dusíkaté báze

 Cukerná složka – pentóza  DNA – 2-deoxy-D-ribóza  RNA – D-ribóza

 Dusíkaté báze (heterocyklické)  Purinové adenin (A) guanin (G)  Pyrimidinové cytosin(C) thymin(T) – jen v DNA uracil (U) – jen v RNA

Nukleotid – vzniká esterifikací hydroxylové skupiny pentózy nukleosidů kyselinou fosforečnou, hraje významnou roli v mnoha biochemických dějích jako zdroj a zásobárna energie ATP (adenosintrifosfát).

Molekula nukleových kyselin je složena z nukleotidů.  Primární struktura je určena pořadím jednotlivých nukleotidů spojených esterovou vazbou do nukleotidového řetězce.  Sekundární struktura je dána prostorovým uspořádáním polynukleotidového řetězce.  DNA tvořena 2 řetězci stočenými do dvoušroubovice.  RNA tvořena 1 řetězcem a dvoušroubovice vzniká mezi 2 částmi téhož řetězce.  Spojení mezi vlákny šroubovice je realizováno pomocí vodíkových vazeb.  Terciární struktura je určena prostorovým uspořádáním šroubovice.

 V nukleových kyselinách se uchovává dědičná informace buňky.  V buněčném jádře jsou uloženy veškeré informace pro vytvoření lidské bytosti.  DNA řídí a udržuje při životě celý organismus vydáváním pokynů buňce pro vytváření základních molekul bílkovin.  Dlouhé molekuly této kyseliny jsou uloženy v chromozómech. Tvoří funkční jednotky - geny, které na sebe více nenavazují.  Každý chromozóm je složen z jedné dlouhé molekuly DNA mnohonásobně svinuté a obalené bílkovinnou složkou. Význam

 Výskyt v jádře, mitochondriích, v chloroplastech, v cytosolu.  Společně s některými bílkovinami tvoří základ chromozómů. Jsou nezbytné pro uchování a přenos genetické informace. Genetická informace je souhrn všech údajů nezbytných pro růst a vývoj daného organismu.  Jediná buňka lidského těla obsahuje přes 4 m dlouhý řetězec kyseliny DNA.  Geny jsou krátké úseky DNA nesoucí konkrétní informace pro strukturu určitého znaku či vlastností.  Složení Deoxyribóza Kyselina fosforečná Báze (adenin, tymin, guanin, cytosin) DNA – nositelka dědičnosti živých organismů 5

Vlákna se od sebe působením enzymů oddělí a ke každému (původnímu) vláknu je dosyntetizováno podle komplementarity bází vlákno druhé. Z jedné DNA vzniknou dvě, naprosto stejné. 6

 Zajiš ť uje přenos dědičných znaků do struktury bílkovin.  Ribonukleové kyseliny se podle biologické funkce a stavby molekul dělí na:  informační – účastní se přenosu informace, která určuje, jak bude vypadat struktura nově syntetizované bílkoviny  ribozomální – jsou součástí ribozómů, kde dochází k syntéze bílkovin  transferové – zajišťují správné řazení aminokyselin při tvorbě peptidového řetězce bílkoviny  Složení: Ribóza Kyselina fosforečná Báze: (adenin, uracil, guanin, cytosin) 7

8

 Mutace je změna genetické informace. Jde o záměnu určité dusíkaté báze v polynukleotidovém řetězci za jinou bázi. Změní se primární struktura DNA, změní se genetická informace. Při mutaci může být také část molekuly DNA vyjmuta nebo nově do molekuly vložena.  Mutace mohou být vyvolány mutagenními faktory - ionizující záření, ultrafialové záření, působení chemikálií. Každá změna genetické informace u živočišných organismů je škodlivá, vznikají více nebo méně závažné poruchy v organismu. U rostlin jsou naopak mutace využívány ve šlechtitelství.

Přírodní formaBílá mutace

 1) Jaký je biologický význam nukleových kyselin?  2) Který sacharid obsahují nukleové kyseliny?  3) Vysvětli rozdíl mezi nukleosidem a nukleotidem.  4) Čím je možno vyvolat mutace?

 1) Mutace  2) Pyrimidin  3) DNA  4) RNA  5) Nukleové kyseliny  A) Základ chromozómů  B) Makromolekulární sloučeniny  C) Šestičlenný uzavřený řetězec  D) Změna genetické informace  E) Přenos dědičných znaků

 jEANJAnbVAHdvM:&imgrefurl= mgurl= oom=1&iact=hc&vpx=494&vpy=303&dur=990&hovh=224&hovw=175&tx=103&ty=119&sig= &page=5&tbnh=143&tbnw=111&start=84&ndsp=24&ved=1t:429,r:71,s:20 jEANJAnbVAHdvM:&imgrefurl= mgurl= oom=1&iact=hc&vpx=494&vpy=303&dur=990&hovh=224&hovw=175&tx=103&ty=119&sig= &page=5&tbnh=143&tbnw=111&start=84&ndsp=24&ved=1t:429,r:71,s:20  JP- LeiM:&imgrefurl= mid%3D23&docid=CluSnPXQF3N7ZM&imgurl= n-crick- dna.jpg&w=361&h=400&ei=cbqoUMOIIYyVswb7zoG4Bw&zoom=1&iact=hc&vpx=403&vpy=306&dur=1592&hovh=236&hovw=213&tx=9 3&ty=180&sig= &page=1&tbnh=139&tbnw=103&start=0&ndsp=13&ved=1t:429,r:10,s:0,i:96 JP- LeiM:&imgrefurl= mid%3D23&docid=CluSnPXQF3N7ZM&imgurl= n-crick- dna.jpg&w=361&h=400&ei=cbqoUMOIIYyVswb7zoG4Bw&zoom=1&iact=hc&vpx=403&vpy=306&dur=1592&hovh=236&hovw=213&tx=9 3&ty=180&sig= &page=1&tbnh=139&tbnw=103&start=0&ndsp=13&ved=1t:429,r:10,s:0,i:96    +rib%C3%B3za&hl=en&sa=X&biw=1024&bih=653&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=yuFsKkcqq3xLnM:&imgrefurl= netika.wz.cz/dnarna.htm&docid=rYLt47rJLwXUrM&imgurl= mfUKTWMKqa0QXclYCYDw&zoom=1&iact=rc&dur=527&sig= &page=1&tbnh=106&tbnw=239& start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:5,s:0,i:84&tx=168&ty=27 +rib%C3%B3za&hl=en&sa=X&biw=1024&bih=653&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=yuFsKkcqq3xLnM:&imgrefurl= netika.wz.cz/dnarna.htm&docid=rYLt47rJLwXUrM&imgurl= mfUKTWMKqa0QXclYCYDw&zoom=1&iact=rc&dur=527&sig= &page=1&tbnh=106&tbnw=239& start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:5,s:0,i:84&tx=168&ty=27        h&prmd=imvns&tbnid=P8Ydri7k3VLQ3M:&imgrefurl= e-kyseliny- _na_/rna_sstrand.jpg.html&docid=yQ_tiXoHbOYzZM&imgurl= jpg&w=429&h=460&ei=89efULuHEs_esgbI5YHoDw&zoom=1&iact=hc&vpx=766&vpy=199&dur=143&hovh=232&hovw=2 17&tx=150&ty=114&sig= &page=3&tbnh=143&tbnw=128&start=39&ndsp=19&ved=1t:429,r: 32,s:20,i:229 h&prmd=imvns&tbnid=P8Ydri7k3VLQ3M:&imgrefurl= e-kyseliny- _na_/rna_sstrand.jpg.html&docid=yQ_tiXoHbOYzZM&imgurl= jpg&w=429&h=460&ei=89efULuHEs_esgbI5YHoDw&zoom=1&iact=hc&vpx=766&vpy=199&dur=143&hovh=232&hovw=2 17&tx=150&ty=114&sig= &page=3&tbnh=143&tbnw=128&start=39&ndsp=19&ved=1t:429,r: 32,s:20,i:229 Zdroje:

 s&tbnid=U1SQP4To9SSzpM:&imgrefurl= kyseliny&docid=A17Q84elsc7kxM&imgurl= EN.svg/640px-Difference_DNA_RNA- EN.svg.png&w=640&h=512&ei=89efULuHEs_esgbI5YHoDw&zoom=1&iact=hc&vpx=498&vpy=80&dur=546&hovh=201&hovw=251&tx= 112&ty=111&sig= &page=2&tbnh=132&tbnw=165&start=16&ndsp=23&ved=1t:429,r:11,s:20,i:166 s&tbnid=U1SQP4To9SSzpM:&imgrefurl= kyseliny&docid=A17Q84elsc7kxM&imgurl= EN.svg/640px-Difference_DNA_RNA- EN.svg.png&w=640&h=512&ei=89efULuHEs_esgbI5YHoDw&zoom=1&iact=hc&vpx=498&vpy=80&dur=546&hovh=201&hovw=251&tx= 112&ty=111&sig= &page=2&tbnh=132&tbnw=165&start=16&ndsp=23&ved=1t:429,r:11,s:20,i:166 s&tbnid=U1SQP4To9SSzpM:&imgrefurl= kyseliny&docid=A17Q84elsc7kxM&imgurl= EN.svg/640px-Difference_DNA_RNA- EN.svg.png&w=640&h=512&ei=89efULuHEs_esgbI5YHoDw&zoom=1&iact=hc&vpx=498&vpy=80&dur=546&hovh=201&hovw=251&tx= 112&ty=111&sig= &page=2&tbnh=132&tbnw=165&start=16&ndsp=23&ved=1t:429,r:11,s:20,i:166  l= IAjrDlM&imgurl= 309&vpy=142&dur=1118&hovh=188&hovw=268&tx=150&ty=133&sig= &page=2&tbnh=143&tbnw=203&st art=15&ndsp=18&ved=1t:429,r:16,s:0,i:117 l= IAjrDlM&imgurl= 309&vpy=142&dur=1118&hovh=188&hovw=268&tx=150&ty=133&sig= &page=2&tbnh=143&tbnw=203&st art=15&ndsp=18&ved=1t:429,r:16,s:0,i:117   Benešová, Marika; Satrapová, Hana.Odmaturuj z chemie.1. vyd. Brno: Didaktis, 2002,