Identifikátor materiálu:VY_32_Inovace_ICT2.4_3-53

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-54 Anotace
Advertisements

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu:
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotacePrůmysl Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje odvětví průmyslu v ČR.
Identifikátor materiálu: VY_32_Inovace_ICT2.4_3-56
Voda a její okolí.
VY_32_INOVACE_33 I AM YOU ARE JÁ JSEM TY JSI.
VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-52 Anotace
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_ Hudební skladatelé TÉMA: Antonín.
VY_32_INOVACE_35 HE IS …… SHE IS …...
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Anotace Žák se seznámí s úvodem do ČR …. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje obecné poznatky o ČR Speciální vzdělávací.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Identifikátor materiálu: EU
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Identifikátor materiálu: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceZemědělství Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje základní informace.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceStřední Čechy Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Umisťuje regiony na mapě, ústně rekapituluje.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceSeverovýchodní Čechy Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Umisťuje regiony na mapě, ústně rekapituluje.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
VY_32_INOVACE_22_20 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Vikingové – postrach Evropy v 9. stol. Anotace – Žáci se formou.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- architektura 19.století PhDr. Pavlína Mikulcová.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Identifikátor materiálu: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceValašsko Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Umisťuje regiony na mapě, ústně rekapituluje základní.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Identifikátor materiálu: EU
Identifikátor materiálu: EU
ICT VL Pískovcové útvary ČR 4.R
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceSv. Václav, sv. Ludmila Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje informace.
VY_32_INOVACE_22_17 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Doba Rudolfa II. Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí se.
ANOTACE Šablona: ICT Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceZem zvaná Bohemia Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje osídlování.
Identifikátor materiálu: EU
VY_32_INOVACE_433, 22. sada, Prvouka
VY_12_INOVACE_85 Pro žáky 7. ročníku Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Prosinec 2011 Mgr. Regina Kokešová.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceNerostné suroviny Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje základní nerostné.
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-51 Anotace
VY_32_INOVACE_23_07 Základní vzdělávání – Jazyk a jazyková komunikace – Anglický jazyk Název materiálu – How many…………? Anotace – Žáci se seznámí se základní.
ANOTACE Šablona: ICT Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova.
VY_32_INOVACE_23_01 Základní vzdělávání – Jazyk a jazyková komunikace – Anglický jazyk Název materiálu – Animals Anotace – Žáci za pomoci programu budou.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceJesenicko Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Umisťuje regiony na mapě, ústně rekapituluje základní.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMoravská a slezská města Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje významná.
Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody. Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody.
ICT VL Naše okolí 5.R Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět Tematický okruh: Místo, kde žijeme Anotace:
ICT VL Asie 5.R. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět Tematický okruh: Místo, kde žijeme Anotace: Prezentace.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceSv. Anežka, Přemysl Otakar II. a Václav II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně.
Identifikátor materiálu: Přírodní vědy - 1/1 Anotace: Poloha Evropy – žák ukáže hranice Evropy, pojmenuje a nalezne poloostrovy a ostrovy Autor: Mgr. Lubomír.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotacePamátná místa naší vlasti Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje historii,
Anotace Žáci zvyšují slovní zásobu, učí se naslouchat krátkému textu a dále jej reprodukovat… AutorMgr. Eva Dvořáková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Naslouchat.
ICT – 2 – 3 – Hudební výchova
ICT VL Evropa – povrch 5.R.
ICT VL Evropa 5.R Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceSvětadíly a oceány Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně je schopen rekapitulovat jednotlivé.
Smyslová ústrojí člověka
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Sčítání a odčítání do zpaměti VY_32_Inovace_01KJ-1
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Transkript prezentace:

Identifikátor materiálu:VY_32_Inovace_ICT2.4_3-53 Anotace Žák se seznámí s druhy řemesel a způsobem sdružení řemeslníků ve středověku Autor Mgr. Valerie Káňová Jazyk Čeština Očekávaný výstup charakterizuje druhy řemesel a vybavení řemeslnických dílen, objasní význam cechů, objasní vznik názvů některých ulic a jejich souvislost s řemeslnou výrobou Speciální vzdělávací potřeby - žádné – Klíčová slova Druhy řemesel, cechy, ulice řemeslníků, krámy Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad , aktivita Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 12 - 15 let / 7. ročník Celková velikost 1501 kB – soubor .doc

Středověká řemesla

Druhy středověkých řemesel Řemeslníci se ve středověku usadili ve městech. Postupně se řemesla specializovala a kromě základních druhů řemesel vznikala i nová řemesla. Např. pekaři se specializovali na mazance, calty (placky), kobližky, perník. V oděvnictví byli kromě krejčích, ševců, kožešníků také kytléři – výrobci laciných plášťů pro lid, hacníci – specialisté na kalhoty, vetešníci – opravovali oděvy. Z dřevozpracujících řemesel byli např. truhláři zaměřeni na výrobu truhel, stolaři na výrobu stolů a stoličníci na výrobu židlí, postelníci na výrobu postelí.

CECHY Řemeslníci stejných oborů se začali organizovat v zájmová sdružení – cechy. Cechy určovaly pravidla výroby a obchodu s výrobky.

Ulice řemeslníků Ve městech bydleli řemeslníci v jedné oblasti, v jedné ulici. Byli to výrobci i obchodníci zároveň, a tak si svým sousedstvím vzájemně kontrolovali odbyt. Své zboží většinou prodávali rovnou ve své řemeslnické dílně, která sloužila jako krám, maloobchodníci (kramáři) provozovali svou živnost v kotcích ( označení pro větší počet malých krámků pod jednou střechou), velkoobchodníci prodávali v tzv. sklepích.

Názvy ulic Podle řemeslníků dostaly název i ulice. Např. ulice Celetná v Praze získala název podle toho, že v ní působili caletníci – pekaři, kteří pekli placky, zvané calty. Pražská ulice V Kotcích dostala název podle kotců – krámků pláteníků, soukeníků a kožešníků, které se zde od 13. st.stavěly.

Úkoly:

1. Podle obrázků urči aspoň tři názvy řemesel:

2. Kterému řemeslníkovi patřila tato dílna? Obr. 2

3. Co vyrábějí řemeslníci v této dílně? Obr. 3

4. Podle obrázku doplň větu: Svatý Eligius byl patronem kovářů, numismatiků a _____________________. Obr. 4

5. Čím se zabývá řemeslník na obrázku?

6. Na obrázku je znázorněna Kutná Hora. Čím se lidé zabývají?

7. Urči název řemesla: Obr. 7

8. Urči název řemesla: Obr. 8

9. Urči název řemesla: Obr. 9

Řešení: 1. kameník, hrnčíř, košíkář, pekař, obuvník 2. Je to tesařská dílna. 3. mince 4. zlatníků 5. knihtiskem 6. Těží a zpracovávají stříbro. 7. obuvník 8. kovář 9. hodinář

Zdroje: Hora Petr, Toulky českou minulostí 1, BONUS PRESS, 1993 Hora Petr, Toulky českou minulostí 2 Práce,Praha 1991 http://www.praha1.cz/cps/praha-1-v-kotcich.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Svat%C3%BD_Eligius Obrázky: Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012 – 09 - 09]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: 3. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/48/Mittelalterliche_Werkstatt.jpg 4. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Christus_saint_eloi_orf%C3%A8vre.jpg/522px- Christus_saint_eloi_orf%C3%A8vre.jpg 5. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Buchdruck-15-jahrhundert_1.jpg 6. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/eb/Silver_mining_in_Kutn%C3%A1_Hora_1490s.jpg/412px- Silver_mining_in_Kutn%C3%A1_Hora_1490s.jpg 7. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/Schuhmacher-1568.png/462px-Schuhmacher-1568.png 8. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/46/Schmidt-1568.png/468px-Schmidt-1568.png 9. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/Clockmakers_by_Jost_Amman.png Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012 – 09 - 09]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: 1. Milartino http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/82/Gremios_%28azulejos%29.JPG/378px- Gremios_%28azulejos%29.JPG 2. JoJan http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/29/Walraversijde38.jpg/800px-Walraversijde38.jpg