Osvobozené divadlo II Mgr. Lucie Rusová 03. 04. 2014 český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dokončení textu Čtenářská gramotnost.
Advertisements

Osvobozené divadlo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Směrnicový a úsekový tvar přímky
1. Dávno před mým narozením Pán Bůh mě už znal.
zpracovaný v rámci projektu
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Biologie a somatologie člověka Páteř člověka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
Guilliaume Apollinaire Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Devětsil Mgr. Lucie Rusová
Identifikátor materiálu: EU –
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
George Orwell 1984 (Nineteen Eighty-Four)
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Soustava tří rovnic o třech neznámých
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
VY_III/2_INOVACE_81_Jan Werich
IMPRESIONISMUS Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české literatuře.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Christian Morgenstern
JOSEF ŠKVORECKÝ * NÁCHOD.
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
VÍTĚZSLAV NEZVAL (surrealismus)
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Osvobozené divadlo I Mgr. Lucie Rusová
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Autorská pohádka výklad pojmu.
Nerovnice s absolutní hodnotou
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Osvobozené divadlo 9. ročník.
KONSTANTIN BIEBL Mgr. Lucie Rusová
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Osvobozené divadlo.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
ČESKÝ SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
R. U. R. Karel Čapek. K AREL Č APEK představitel demokratické prózy autor románů, povídek a divadelních her autor utopických děl - varování před následky.
SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Osvobozené divadlo Semafor & Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.8 Osvobozené divadlo Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Osvobozené divadlo Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text se zabývá meziválečným obdobím v české literatuře,
& Osvobozené divadlo Semafor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název projektu - Moderní technologie ve výuce
Spisovatelé a ilustrátoři
Transkript prezentace:

Osvobozené divadlo II Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české literatuře Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

 nejprve se divadlo bránilo mimoumělecké angažovanosti, chtělo si zachovat svůj způsob jevištní zábavy, zůstat věrni stylové parodii a dadaistickému humoru filmových grotesek (Charlie Chaplin), chtěli zachovat věrnost duchu generace, básnickým kvalitám, vtipu, moderní lyričnosti  později se situace změnila, doma i venku se dělo čím dál víc, nepokoje, hrozba fašismu, budoucí války  v Osvobozeném divadle do her vnikalo stále více skutečnosti a projevoval se tlak budoucích nepokojných událostí a hrozeb, divadlo se pomalu stávalo tribunou pokrokových vrstev, zostřuje se satira, alegorie se stává skutečností, ztotožňuje se se současností  divadlo mobilizovalo diváky na obranu skutečné demokracie, upozorňovalo na nebezpečí fašismu, mělo protiválečný charakter, na obranu národa na obranu lidských svobod… V + W

Ze starých pramenů kdysi kraloval, starý vetchý král. Řečeného krále nikdo se nebál, každý se mu smál. Ať dělal co dělal, lid se chechtal dál, národ byl spokojen, reptal jenom král. Kat aby tohle spral sem blázen sám, jak už vládnout mám? Až teprv Baba Jága, jak praví stará sága, poradila královi, jedním rázem, že kdyby líp znal svůj lid, věděl by, co lid chce mít. Vážnost, že mu dodá jen, jen kat a blázen. Král, že musí kata míti, aby se lid bál. Jen bláznovi dovoliti, aby se mu smál. Král se vrátil na svůj hrad, poslech bábu a byl rád. Od té doby panoval Kat, Blázen a Král. Pohádky vyčichly, zapadnul i král a svět dospěl dál. Kdepak jsou ty časy, kdy se národ smál, krize se nebál. Jak ze všech domnění a jak ten čas letí, žijem ve znamení kulturních století. Dnes už lid nepozná, koho se má bát a komu se smát. Z čista jasna kde se vzal, pan Nikdo tu se vzal, křičel jak si předsevzal: „Já chci vládu!“ Nemluvil a jenom řval, co nedal, to sliboval, ale na svá bedra vzal funkcí hromadu. Prohlásil se za Krále, za blázna, za kata, takže vznikla situace značně napatá. A tak z kata a blázna, vznikla hodnost svérázná, vylíhnul se nový tvor - blázen diktátor. Kat a blázen přehrát Ukázka č. 1 otázky a úkoly otázky a úkoly otázky a úkoly otázky a úkoly

1.Interpretujte text písně. Přemýšlejte v souvislostech doby vzniku hry i písně. Na co text reaguje? 2.Zhodnoťte text z hlediska použitého lexika. Ukažte v textu konkrétní příklady. 3.Vyskytuje se v textu rýmová shoda? Pokud ano, určete rýmové schéma. Kat a blázen ukázka

ZDROJE: Ukázka č. 1 - Jan Werich - Kat a Blázen [text na Supermusic.sk]. In: [online] [cit ]. Dostupné z: ostatní použité obrázky pocházejí z databáze Microsoft klipart