Demokracie Občanská výchova
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice jméno autora Mgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.0495 číslo šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT předmět Občanská výchova pořadové číslo DUM 11
Anotace Prezentace charakterizuje demokracii jako formu vlády i životní postoj. Autor Mgr. Petr Jonáš Očekávaný výstup Žák vymezí rysy demokracie, rozezná demokracii přímou i zastupitelskou. Posoudí životní situaci z pohledu uplatňování demokratických principů. Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity kombinovaná Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělání – druhý stupeň Typická věková skupina 12 - 15 let
John Kennedy Toole: Spolčení hlupců A Confederacy of Dunces, 1980 Když se na světě objeví opravdový génius, pozná se podle toho znamení, že se všichni hlupci proti němu spolčí. Jonathan Swift
Demokracie Solón, Athény, asi 638 - 555 př. n. l. řecky δημοκρατíα, vláda lidu, původně z řeckého δημος (demos), lid a κρατειν (kratein, vládnout) forma vlády, případně státu, ve které je zdrojem moci lid. Wikipedia Solón, Athény, asi 638 - 555 př. n. l. slavný antický řecký básník a zákonodárce
Hlavní principy Držitelem (zdrojem) politické moci je lid. Periodické volby. Povinnost odevzdat moc nejpozději po uplynutí volebního období. nezměnitelnost maximální délky období Ochrana politických menšin i jednotlivců. Srovnej: Učebnice, str. 82n.
Kritika demokracie Platón ve své Ústavě kritizoval demokracii jako vládu lůzy a jako ideální formu řízení státu navrhoval vládu filosofů, jejichž největší předností oproti nevzdělanému davu je moudrost. Moderní obdoba této kritiky mluví o hloupých voličích a populistických politicích, kteří na tuto hloupost spoléhají.
Podoby a formy demokracie přímá demokracie lid vykonává státní moc přímo rozhodnutím, vyslovením své vůle (referendem, přímou iniciativou). zastupitelská demokracie (reprezentativní, nepřímá) lid vykonává státní moc prostřednictvím lidem volených zástupců a orgánů (parlamentu, přímo voleného prezidenta …).
Současná demokracie V liberální demokracii se menšina v rámci daných politických organizačních struktur podřizuje rozhodnutí většiny a tato většina je zároveň zavázána k respektování nezadatelných práv menšin a jednotlivců. V dnešní době je demokracie obecně považována za „nejméně špatný“ (W. Churchil) model vlády.
Demokracie a právní stát Vypiš z učebnice, co si lze představit pod pojmem právní stát Co by se podle tebe v právním státě dít nemělo? Učebnice, str. 88
Konec Děkuji za pozornost. Zdroje: DUDÁK, Vladislav, Petr HOLČÁK a Richard MAREDA. Občanská výchova pro 9. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1999, 173 s. ISBN 80-723-5122-2 Wikipedia, Demokracie, online, dostupné na http://cs.wikipedia.org/wiki/Demokracie Galerie Softwaru Děkuji za pozornost. Konec