Násobení, dělení mocnin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozklad mnohočlenů na součin - vytýkání
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady A: VÝRAZY Autor: Petr Halama – Mgr. Alena.
Lineární rovnice 8.-9.ročník
Tvorba výrazů s proměnnou
Druhá mocnina dvojčlenu
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ RACIONÁLNÍCH ČÍSEL 3
Sčítání, odčítání mnohočlenů. Počítej zpaměti: 1.8x 6 – 7x 6 = 2.x 3 + x 3 = 3.5y 2 - 5y 2 = 4.2a 2 + 2a 2 = 5.2x 3 y – xy 3 + 3x 3 y + 2xy 3 = 6.2ko.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním znalostí o zlomcích. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují znalosti o zlomcích.
CELÁ ČÍSLA.
Rozdíl druhých mocnin.
Matematika – opakování 4
Násobení a dělení čísel 10, 100 a jejich násobků
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Rovnice se závorkami.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Určení hodnoty číselného výrazu
Téma: Dělení desetinného čísla přirozeným číslem
Tvorba číselných výrazů
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Násobení mnohočlenů.
Téma: NÁSOBENÍ A DĚLENÍ RACIONÁLNÍCH ČÍSEL Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_040.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Násobilka 8 VY_32_INOVACE_091, 5. sada, M ANOTACE
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ RACIONÁLNÍCH ČÍSEL 2
Anotace Prezentace, která se zabývá dělitelností přirozených čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší násobek a dělitel. Speciální.
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znájí a umí využívat Newtonovy zákony.
MATEMATICKÉ KŘÍŽOVKY pro 3. ročník
 Anotace: Prezentace obsahuje cvičení, která slouží k procvičování sčítání a odčítání. Prezentace je prezentována interaktivně na tabuli.  Autor: Mgr.
Sčítání, odčítání mocnin
Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají a umí využívat Newtonovy zákony.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Základní škola praktická a základní škola speciální
ICT M 5.R. Počítáme s velkými čísly III Anotace: Prezentace obsahuje příklady k procvičení učiva počítáme s velkými čísly. Prezentace je prezentována.
ICT M 5.R. Desetinná čísla
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem pevná a volná.
ICT M 5.R. Další jednotky hmotnosti
Téma: Dělení desetinných čísel 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace2/_095.
Násobilka 6, 7, 8, 9 VY_32_INOVACE_090, 5. sada, M ANOTACE
Násobilka 2, 3, 4, 5 VY_32_INOVACE_085, 5. sada, M ANOTACE
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem kladkostroj.
Téma: CELÁ ČÍSLA – PROCVIČENÍ 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_034.
Rovnice se zlomky.
ICT M 5.R. Písemné násobení a dělení
Anotace Žáci zvyšují slovní zásobu, učí se naslouchat krátkému textu a dále jej reprodukovat… AutorMgr. Eva Dvořáková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Naslouchat.
Otázky osobní, sociální zralost Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec.
Umocňování mocnin.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Téma: DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_032.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ICT M 5.R. Desetinná čísla kolem nás
Téma: Dělení desetinných čísel 1 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_094.
Téma: CELÁ ČÍSLA – PROCVIČENÍ 1
Anotace Žáci si zvyšují slovní zásobu, učí se soustředěně naslouchat mluvenému textu, reprodukují text, probíhá asociace dle obrázků Autor Mgr. Eva Dvořáková.
Násobení a dělení lomených výrazů
Písemné násobení (čísla do ) VY_32_Inovace_12TK-1
Sčítání a odčítání do zpaměti VY_32_Inovace_01KJ-1
Matematické rozcvičky (písemné násobení) VY_32_Inovace_05KJ-1
Písemné dělení (čísla do ) VY_32_Inovace_13TK-1 Mgr. Ivana Tkadlecová
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_30_Převody jednotek hmotnosti- procvičení.
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
Výrazy-algebraické vzorce
Transkript prezentace:

Násobení, dělení mocnin

Připomeň si : Násobit a dělit můžeš pouze mocniny se stejným základem !! Platí: ar . as = ar+s ar : as = ar-s 26 . 27. 2 = 214 x7 : x5 = x2

Vynásob: 54 . 58 = (-2)3 . (-2)8 = 106 . 10 = 3 . 77 . 4 . 75 = 0,5 . 105 . 6 . 102 = 92 . 58 . 98 . 56 = 1,2 . 62 . 53 . 3 . 69 . 54 = 24 . (-2)6 = 24 . (-2)5 =

Výsledky: 54 . 58 = 512 (-2)3 . (-2)8 = (-2)11 106 . 10 = 107 3 . 77 . 4 . 75 = 12 . 712 0,5 . 105 . 6 . 102 = 3 . 107 92 . 58 . 98 . 56 = 910 . 514 1,2 . 62 . 53 . 3 . 69 . 54 = 3,6 . 611 . 57 24 . (-2)6 = 210 24 . (-2)5 = (-2)9

Vynásob mocniny: a) 3x2y . 5xy2 = b) 4x3y2 . (- 6x6y5 ) = c) a3b7 . (- 3a2bc6 ). (- 2a5c3 ) = d) 0,5abc3 . 3a2c . (- 2b4c2 ) = e) xyz2 . 5x2y2z3 . (- 3z5 ) = f) 2,5r2 . (- 8s ) . 0,1rst = g) (- 1,25c4z3 ). 8z . 0,3c2 =

Výsledky: a) 3x2y . 5xy2 = 15x3y3 b) 4x3y2 . (- 6x6y5 ) = - 24 x9y7 c) a3b7 . (- 3a2bc6 ). (- 2a5c3 ) = 6a10b8c9 d) 0,5abc3 . 3a2c . (- 2b4c2 ) = - 3a3b5c6 e) xyz2 . 5x2y2z3 . (- 3z5 ) = - 15x3y3z10 f) 2,5r2 . (- 8s ) . 0,1rst = - 2r3s2t g) (- 1,25c4z3 ). 8z . 0,3c2 = - 3c6z4

Vypočti: 59 : 56 = (-2)10 : (-2)7 = 8 . 106 : ( - 4 . 102 ) = 8,57 : 8,5 = ( 𝟓 𝟔 ) 6 : ( 𝟓 𝟔 ) 4 = ( - 𝟑 𝟐 ) 15 : (1,5) 7 = (10 . 49 ): 46 =

Výsledky: 59 : 56 = 53 (-2)10 : (-2)7 = (-2)3 8 . 106 : ( - 4 . 102 ) = - 2 . 104 8,57 : 8,5 = 8,56 ( 𝟓 𝟔 ) 6 : ( 𝟓 𝟔 ) 4 = ( 𝟓 𝟔 ) 2 ( - 𝟑 𝟐 ) 15 : (1,5) 7 = - ( 1,5 ) 8 (10 . 49 ) : 46 = 10 . 43

Vyděl mocniny: 14x6 : 7x2 = 36a8b16c2 : 12a5b2c = ( - 24a6b8 ): 36a5b7 = ( - 0,216k4l5 ): ( - 0,008k4l3 ) = ( x – y )100 : ( x – y )80 = 18s6(2t – 3)7 : 6s3(2t – 3)5 = (21m8n9 : 7 m3n5 ) : ( - 2m2n ) = ( - 𝟑 𝟐 ) 20 : ( - 𝟐 𝟑 ) 15 =

Výsledky: 14x6 : 7x2 = 2x4 36a8b16c2 : 12a5b2c = 3a3b14c ( - 24a6b8 ): 36a5b7 = - 𝟐 𝟑 b ( - 0,216k4l5 ): ( - 0,008k4l3 ) = 27l2 ( x – y )100 : ( x – y )80 = ( x – y )20 18s6(2t – 3)7 : 6s3(2t – 3)5 = 3s3(2t – 3)4 (21m8n9 : 7 m3n5 ) : ( - 2m2n ) = -1,5 m3n3 ( - 𝟑 𝟐 ) 20 : ( - 𝟐 𝟑 ) 15 = ( - 𝟗 𝟒 ) 5

Doplň vynechané údaje: 6x6y . ______ = 30x10y2 _____ : 5a6b4 = 25b4 _____ . 8m8n4 = - 72m8n8 100r8s8t4 : ______ = 2r8s6t _____ . 15 o10p4 = - 75 o80p8 48x8y56 z60 : ______ = 2 x2y7 z10 Doplň vynechané údaje:

Kontrola: 6x6y . 5x4y = 30x10y2 125a6b8 : 5a6b4 = 25b4 (- 9n4 ) . 8m8n4 = - 72m8n8 100r8s8t4 : 50s2t3 = 2r8s6t - 3 o70p4 . 15 o10p4 = - 75 o80p8 48x8y56 z60 : 24x6y49 z50 = 2 x2y7 z10

Zdroje: Prom.pedagog Josef Trejbal, PaeDr. Eva Kučinová, Mgr.Fantišek Vintera – Sbírka úloh z matematiky II pro 8. A 9.ročník ZŠ, SPN , r. 2000, ISBN 80-7235-111-7 RNDr. Ivan Bušek, PhDr.Vlastimil Macháček, Bohumil Kotlík, Milena Tichá – Sbírka úloh z matematiky pro 8.ročník základní školy, SPN 1992, ISBN 80-04-26090-X E.Kučinová, Matematická cvičení s diferencovaným zadáním, SPN, 2004, ISBN 80-7235-259-8

Označení výukového materiálu: Anotace:   Anotace: Prezentace určená do hodin k samostatné práci žáků. K použití je nutný dataprojektor. Po procvičení ve výuce je možné zveřejnění na www stránkách školy k procvičení pro nepřítomné žáky. Autor: Mgr. Lenka Svozilová Jazyk: Český Očekávaný výstup: Žák násobí a dělí mocniny s celočíselným základem i se základem vyjádřeným proměnnou. Speciální vzdělávací potřeby: Žádné Klíčová slova: Násobení, dělení mocnin Druh učebního materiálu: Soubor příkladů k procvičování Druh interaktivity: Aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělání: Základní vzdělávání – 2.stupeň Typická věková skupina: 12-15 let / 8. ročník