Kola, disky, pneumatiky Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /3 Autor Ing. Eduard Karola Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Ak-SKV/3-ST-3/20 Název DUM Kola, disky, pneumatiky Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-55-H/02 Obor vzdělávání Autoklempíř Vyučovací předmět Silniční a kolejová vozidla Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: seznámení s jednotlivými kategoriemi kol, disků a pneumatik a s jejich použitím Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Konstrukce kola, disky, ráfky, pneumatiky bezdušové Datum 21. 7. 2013
Osnova: 1. Účel 2. Konstrukce kola 3. Ráfky 4. Pneumatiky KOLA, DISKY, PNEUMATIKY Osnova: 1. Účel 2. Konstrukce kola 3. Ráfky 4. Pneumatiky
Účel kola Nést hmotnost vozidla. Přenášet síly mezi vozovkou a vozidlem. Doplňovat pružící systém vozidla.
Konstrukce kola Kolo se skládá z hlavy, pomocí které je upevněno na nápravě a ráfku, na kterém je uložena pneumatika. Obě části jsou spolu spojeny diskem, hvězdicí nebo dráty a podle toho se kola dělí na disková, hvězdicová a drátová. Obr. 1: Rozdělení kol
Kola disková: Jsou to kola používaná u osobních i nákladních automobilů. Disky jsou lisovány z ocelového plechu a jsou s ráfkem spojeny nýtováním nebo svařováním. Disk bývá opatřen otvory různého tvaru, které jednak snižují hmotnost kola a přispívají k lepšímu chlazení, zejména brzd. Obr. 2: Disková kola Obr. 3: Diskové kolo z lehké slitiny
Kola hvězdicová: Konstrukce kola je podobná jako u kol diskových, disk je nahrazen hvězdicí, obvykle šestiramennou. Pro osobní automobily jsou hvězdice lisovány z poměrně tenkého ocelového plechu a jsou proto lehké. Pro nákladní automobily se hvězdice odlévají s hlavou vcelku a jsou většinou opatřeny děleným ráfkem. Obr. 4: Hvězdicové kolo s ráfkem Trilex
Kola drátová: Tato kola se dnes používají spíše výjimečně (motocykly) Kola drátová: Tato kola se dnes používají spíše výjimečně (motocykly). Jejich výhodou je větší pevnost a menší hmotnost než u předchozích typů, jsou však složitá a drahá, náročná na údržbu a mají větší aerodynamický odpor.
Ráfky Ráfky jednodílné: Ráfky slouží k uložení pláště pneumatiky. Mohou být prohloubené nebo ploché, jednodílné nebo vícedílné. Velikost ráfku určují rozměry a – jmenovitá šířka a D – jmenovitý průměr. Ráfky jednodílné: Prohloubené ráfky slouží jen pro osobní automobily. Ráfky jsou s diskem nebo hvězdicí spojeny nerozebíratelně nýtováním nebo svařováním nebo jsou s příslušnými částmi odlity nebo vykovány v celku. Ráfek může být symetrický nebo nesymetrický. Obr. 5: Prohloubený ráfek symetrický Obr. 6: Prohloubený ráfek nesymetrický
Vícedílné ráfky (ploché): Pro usnadnění montáže a demontáže pneumatiky se pro užitková vozidla používají ploché ráfky dvoudílné, třídílné a čtyřdílné. Nejobvyklejší jsou ráfky třídílné. Obr. 7: Třídílný ráfek
Obr. 8: Konstrukce pláště pneumatiky Mají významný vliv na bezpečnost jízdy, pohodlí cestujících a hospodárnost provozu vozidla. Jako pneumatika je označován celek složený z ráfku, pláště, duše, ventilku a ochranné vložky. Vzduch se vhání do pneumatiky ventilem spojeným s duší. Ventilek může být přímý nebo zahnutý a ústí na vnitřním obvodu kola. U bezdušových pneumatik duše a ochranná vložka odpadají , ventilek je umístěn přímo v ráfku. Obr. 8: Konstrukce pláště pneumatiky
Obr. 9: Bezdušová pneumatika Bezdušové pneumatiky: U těchto pneumatik je duše nahrazena vrstvou vzduchotěsné pryže, která je navulkanizována na vnitřní straně pláště a okolo patek. Dostatečného utěsnění se dosahuje natažením patky pláště mající menší průměr než je tomu u obdobné pneumatiky s duší na ráfek, případně mohou být na těsnící ploše patky obvodové žlábky, které vytvářejí labyrintové těsnění. Obr. 9: Bezdušová pneumatika
Značení radiálních plášťů Podle konstrukce rozeznáváme pláště: radiální, které mají vlákna kostry vzhledem k rovině souměrnosti pláště uloženy kolmo diagonální, vlákna jsou uložena šikmo. Podle materiálu kostry a nárazníku rozeznáváme pláště: textilní kombinované, kostra je textilní a nárazník je z ocelových kordů celoocelové, tzv. all steel Značení radiálních plášťů je uvedeno na jejich boku a skládá se ze základních a doplňujících údajů. Příklad označení pláště: 175/70 R 13 80T 175 jmenovitá šířka pláště v mm 70 profilové číslo 13 průměr ráfku v palcích 80 load index (nosnost) = 450 kg T speed symbol (rychlost) = 190 km/hod Obr. 10: Umístění značek na pneumatice
Kontrolní otázky 1. Popiš disková kola. 2. Popiš ráfky jednodílné. 3. Uveď a vysvětli příklad označení pneumatiky.
Seznam obrázků: Obr. 1: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Kola,Nakladatelství Informatorium 3.vydání Praha 1997,str. 71, ISBN 80-86073-02-5 Obr. 2: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Disková kola, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 71, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 3: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Diskové kolo z lehké slitiny, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 71, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 4: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Hvězdicové kolo s ráfkem Trilex, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 71, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 5: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Prohloubený ráfek symetrický, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 72, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 6: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Prohloubený ráfek nesymetrický, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 72, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 7: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Třídílný ráfek, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 72, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 8: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Konstrukce pneumatiky, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 76, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 9: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Bezdušová pneumatika, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 77, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 10: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Umístění značek na pneumatice, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 80, ISBN 978-80-87143-15-5
Seznam použité literatury: [1] Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, nakladatelství Avid, 6. vydání, Brno, 2010, ISBN 978-80-87143-15-5 [2] PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Nakladatelství Informatorium 3. vydání, Praha, 1997, ISBN 80-86073-02-5