Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Ověření ve výuce: Sada: 6Z8/C - 12 Třída: 8.
ZEMĚPISPředmět: Ročník: Klíčová slova: Jméno autora (vč. titulu): Škola - adresa: 8. ročník Povrch, vrásnění, ČR Ing. Jitka Gročová ZŠ T.G.Masaryka, Podbořany Přírodní poměry ČR
Přírodní poměry Česká vysočinapovrchKarpaty maláčlenitostvelká zaoblenátvarypříkré a ostré staréhorninymladší pahorkatiny a vrchovinytypyvrchoviny a hornatiny staršístářímladší širokéříční údolíhluboké, úzké mírný spádspád řekvětší spád
HLAVNÍ OBDOBÍ V DĚJINÁCH ZEMĚ NÁZEV OBDOBÍ CHARAKTERISTICKÉ RYSY DOBA TRVÁNÍ V MILIÓNECH ROKŮ HOROTVORNÉ DĚJE ČTVRTOHORY věk člověk, doby ledové a meziledové 2 TŘETIHORY-Karpatyrozvoj savců68 alpínské vrásnění DRUHOHORYrozvoj velkých plazů155 PRVOHORY –Česká vysočina první obratlovci, první suchozemské rostliny 345 hercynské vrásněníhercynské vrásnění, kaledonské vrásnění STAROHORY první živočichové a rostliny 1400 PRAHORYvznik života na Zemi1900 PŘEDGEOLOGICKÉ OBDOBÍ chemický vývoj730 Zdroj:Zeměpis pro 8. a 9. ročník ZŠ, vydavatelství SNP, ISBN
Hercynské vrásnění Horotvorný proces Vysoké teploty a tlak=přeměna starších hornin (ruly, svory a fylity)rulysvoryfylity Podél zlomu v zemské kůře proniká žhavé magma (utuhnutím vznik např. žuly)žuly
Vrásnění rul OBRÁZEK
Detail výchozu granát-kyanitového muskovitického svoru OBRÁZEK
Detailně zvrásněné sericitické fylity OBRÁZEK
Žulový lom OBRÁZEK
Do prázdného okénka doplň názvy z této nabídky: Žďárské vrchy, Hrubý Jeseník, Šumava, Krušné hory. Boží dar Klínovec Plechý Ledovcová jezera Devět skal CHKO
Do prázdného okénka doplň názvy z této nabídky: Žďárské vrchy, Hrubý Jeseník, Šumava, Krušné hory. Krušné hory Žďárské vrchy Šumava Plechý Boží dar Klínovec Ledovcová jezera Devět skal CHKO
Najdi pojem náležící k ČR Karel se ptá doma, co chata? Tak doufám, že ještě dopereš to prádlo.
Karel se ptá doma, co chata? Tak doufám, že ještě dopereš to prádlo. Najdi pojem náležící k ČR
Do mapy zakresli: Šumava, Krkonoše, H. a N. Jeseník, Českomoravská vrchovina, Středočeská pahorkatina, České středohoří, Krušné hory, Beskydy, Orlické hory, Česká tabule.
Použité zdroje: Zeměpis pro 8. ročník – Nakladatelství Fraus ISBN Metodické pokyny: 3 a 4 – seznámení se vznikem (4-při kliknutí na hercynské vrásnění přejde snímek na č. 5) 5 – kliknutím na vyznačené názvy se objeví požadovaná oblast – snímky 6 až 9, kliknutím na skálu v levém dolním rohu postoupíme na snímek č zpět na snímek 5 se vrátíme vždy kliknutím na obrázek skal na levém dolním rohu. 10 – žáci zpracují do sešitu požadovanou práci s atlasem 11 – kontrola zadaného úkolu 12 – 13 – vyhledají pojmy 14 – pomocí atlasu kreslí do mapy zadanou oblast Zeměpis pro 8. a 9. ročník ZŠ, vydavatelství SNP, ISBN