Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_12.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_11.
Obecná a vývojová psychologie dne
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_14.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_16.
-poruchy metabolismu vápníku
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_1.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_3.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_15.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
-poruchy metabolismu cukrů
Období dospělosti.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_7.
Onemocnění dýchacího systému
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
Vývoj člověka Ontogeneze.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_8.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
- poruchy metabolismu tuků a bílkovin
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
DOSPĚLOST.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Obecná a vývojová psychologie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_9.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
- definice, charakteristika, průběh
Nádory -klasifikace, třídění.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
(Presenium) Jiří Vítovec
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Pozdní dospělost = období bilancování Pavlína Bílá Marianna Majerová.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Mladší školní věk.
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _15 Tematická oblast:Psychologie Cílová skupinažáci školy Téma:Pozdní dospělost Anotace: Seznámení studentů s psychickými, fyzickými a sociálními změnami ve věku let Autor:Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření:

Ubývá tělesných i duševních sil Klesá výkonnost plic, srdce,.... Ubývá svalová tkáň, ochabuje držení těla Dochází k snadnému tloustnutí Část mozkových buněk přestává fungovat, zhoršuje se i smyslové vnímání Časté potíže se spánkem Menopauza, ochablost ňader, úbytek podkožního tuku, vrásky – pocity méněcennosti ( některé ženy zvyšují svou společenskou aktivitu, přehnaná péče o oblékání a kosmetiku či horlivá péče o děti či vnoučata) Na stárnutí mají vliv i nemoci -věk biologický X věk chronologický

Muži jsou méně agresivní Ženy ztrácejí na pohlavní přitažlivosti Jsou nositeli tradic a osvědčených způsobů jednání Důležité je umět se vzdát zálib a někdy i pracovních výkonů, na které už nestačí Také se musí rozhodovat, které bolestivé pocity má ignorovat a se kterými má jít k lékaři

Většinou se ve stárnutí vidí hlavně úpadek, ztráta duševních i tělesných sil a schopností, ztráta půvabu a svěžesti mládí Zhoršená paměť – především jména, čísla, odborné názvy Zhoršení postřehu Zvýšená duševní unavitelnost – více využívá rozvahy a zkušenosti Může se projevit depresivní involuční krize – úbytek tělesných i duševních sil, osamělost, nevděk dětí, onemocnění......

Ke šťasným padesátým létům patří vnoučata = (přijetí této role může být ve 40 velmi obtížné – zasáhne identitu) + usnadňují bilancování, otevírají dvířka do vlasního dětství +usnadňují pochopení minulosti, žití v čase, předávání tradic +doplňují citové a intelektové podněty - snaha přejmout roli rodičů

Po padesátce již nemyslíme na to, jak daleko jsem od začátku života, ale na to, kolik ještě zbývá do konce

Muž se stává méně výbojným, bývá mírnější, laskavější Naopak u ženy se mohou objevit některé mužské povahové rysy – je průbojnější, ráznější a v manželském páru přebírá dominantní roli

Strach z ekonomické nejistoty Pro některé muže je představa důchodu horší než smrt Méně prestižní povolání – vrátný Otázka trávení volného času – hledat si až v důchodu nějakého koníčka je velmi těžké Přechod do důchodu by měl být postupný – delší dovolená či postupné snižování úvazku, psychologické poradenství

Možné vyrovnání: Částečná rezignace, tendence bilancovat, ignorování až popírání stáří

Připravit se na život v důchodu Připravit se na život v manželském páru Otevřít budoucnost – dávat i přijímat Přijmout perspektivu smrti

 VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN  ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006, ISBN  LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN