N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní obrození 1 Dějepis 2. stupeň
Advertisements

Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Počátky novodobého českého básnictví a novinářství Mgr
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl05
České národní obrození I.
České národní obrození
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Autor: Mgr. Ilona Nováková
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
3. ČTVRTINA 18. STOLETÍ – POLOVINA 19.STOLETÍ
České národní obrození
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 16. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
CHARAKTERISTIKA DOBY ETAPA – OBRANNÁ Mgr. Michal Oblouk
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Od poloviny 18. stol. do roku 1848
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 18. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.9.
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 9. června 2012 N á zev:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka ŠUPKOVÁ Název šablonyIII/2.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Etapy českého národního obrození
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Josef Dobrovský Mgr. Ludmila Růžičková.
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Literatura národní obrození: I. fáze Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
České země ve 2. polovině 18. století
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Národní obrození Michaela Tarabová.
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
1. Fáze Národního obrození
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Národní obrození Kateřina čížková.
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Kde se Josef Dobrovský narodil?
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
70.léta 18.století - pol. 19.století
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Leden 2012 Ročník 8
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
České národní obrození
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
Národní obrození Opakování
České národní obrození
Transkript prezentace:

N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev: VY_32_INOVACE_4.2.5 Č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ T é ma: Národní obrození 1. fáze Anotace: Prezentace byla vytvořena pro vyučujícího jako vizualizace výkladu o 1. fázi národního obrození. Obsahuje text i obrázky, její části mohou sloužit jako zápis do sešitu.

Národní obrození 70. léta 18. století – 50. léta 19. století

Národní obrození Proces utváření novodobého českého národa Proces utváření novodobého českého národa Kříšení českého kulturního života Kříšení českého kulturního života 4 fáze: 1774 – 1805 klasicismus 4 fáze: 1774 – 1805 klasicismus 1805 – 1830 preromantismus 1805 – 1830 preromantismus 1830 – 1848 romantismus 1830 – 1848 romantismus 50. léta realismus 50. léta realismus

Historické předpoklady vzniku Negativní: centralizace a germanizace Negativní: centralizace a germanizace Pozitivní: osvícenské reformy Marie Terezie a Josefa II. Pozitivní: osvícenské reformy Marie Terezie a Josefa II. Zrušení jezuitského řádu 1773 Zrušení jezuitského řádu 1773 Reforma školství, povinná školní docházka 1774 Reforma školství, povinná školní docházka 1774 Patent o zrušení nevolnictví 1781 Patent o zrušení nevolnictví 1781 Toleranční patent 1781 Toleranční patent 1781

Stav jazyka na konci 18. století Čeština je jazykem venkovanů a drobného měšťanstva – ne spisovný jazyk, ale nářečí. Čeština je jazykem venkovanů a drobného měšťanstva – ne spisovný jazyk, ale nářečí. Neužívá se ve veřejném životě – nevyvíjí se v souladu s rozvojem společnosti, chybí slovní zásoba, neexistuje pravopisná norma. Neužívá se ve veřejném životě – nevyvíjí se v souladu s rozvojem společnosti, chybí slovní zásoba, neexistuje pravopisná norma. Na úřadech – němčina, ve školách – latina a němčina, vědecká a umělecká literatura jen v cizích jazycích. Česky - zábavná literatura, knížky lidového čtení, ULS. Na úřadech – němčina, ve školách – latina a němčina, vědecká a umělecká literatura jen v cizích jazycích. Česky - zábavná literatura, knížky lidového čtení, ULS.

1. fáze 1770 – 1805 obranná CÍL: CÍL: čelit germanizaci čelit germanizaci ustálit normu spisovného jazyka ustálit normu spisovného jazyka podnítit zájem o českou kulturu a dějiny podnítit zájem o českou kulturu a dějiny vytvořit čtenářskou obec vytvořit čtenářskou obec

Oblast vědy 1784 Královská česká společnost nauk 1784 Královská česká společnost nauk historik Gelasius Dobner – kritika Hájkovy kroniky historik Gelasius Dobner – kritika Hájkovy kroniky Fr. Martin Pelcl – 1. profesor české řeči a literatury na katedře českého jazyka na pražské univerzitě – Nová kronika česká Fr. Martin Pelcl – 1. profesor české řeči a literatury na katedře českého jazyka na pražské univerzitě – Nová kronika česká Vydávání jazykových obran: Vydávání jazykových obran: Balbínova obrana psaná latinsky Balbínova obrana psaná latinsky Obrana Karla Ignáce Tháma psaná česky Obrana Karla Ignáce Tháma psaná česky

Jazykověda Josef Dobrovský Josef Dobrovský 1753 – – 1829 osvícenský vědec osvícenský vědec Narozen v uherských Ďarmotech, česky se naučil na gymnáziu, vystudoval teologii, působil jako vychovatel u Nosticů. Narozen v uherských Ďarmotech, česky se naučil na gymnáziu, vystudoval teologii, působil jako vychovatel u Nosticů. Psal německy a latinsky a o zdaru národního hnutí pochyboval. Psal německy a latinsky a o zdaru národního hnutí pochyboval.

Díla Dějiny české řeči a literatury – vývoj jazyka a dějiny literatury Dějiny české řeči a literatury – vývoj jazyka a dějiny literatury Zevrubná mluvnice jazyka českého – ustálil jazykovou normu, za základ vzal jazyk Bible kralické, navrhl tzv. analogický pravopis Zevrubná mluvnice jazyka českého – ustálil jazykovou normu, za základ vzal jazyk Bible kralické, navrhl tzv. analogický pravopis Německo-český slovník – 2 díly Německo-český slovník – 2 díly Základy jazyka staroslověnského – zakladatel slavistiky – vědy o slovanských národech Základy jazyka staroslověnského – zakladatel slavistiky – vědy o slovanských národech

Noviny

Václav Matěj Kramerius spisovatel, novinář a nakladatel 1789 nakladatelství a knihkupectví Česká expedice 1789 nakladatelství a knihkupectví Česká expedice centrum českých vlastenců centrum českých vlastenců 1. česky psané noviny 1. česky psané noviny Krameriusovy c. k. pražské poštovské noviny Krameriusovy c. k. pražské poštovské noviny

Divadlo Divadlo v Kotcích – 1. česká hra Kníže Honzík Divadlo v Kotcích – 1. česká hra Kníže Honzík 1783 Nosticovo divadlo (dnes Stavovské) 1783 Nosticovo divadlo (dnes Stavovské) Bouda na Koňském trhu – jen české hry Václav Thám – Vlasta a Šárka Bouda na Koňském trhu – jen české hry Václav Thám – Vlasta a Šárka Prokop Šedivý – Masné krámy Prokop Šedivý – Masné krámy 1792 U Hybernů 1792 U Hybernů loutkové divadlo Matěj Kopecký - Kašpárek loutkové divadlo Matěj Kopecký - Kašpárek

Stavovské divadlo Stavovské divadlo U Hybernů U Hybernů

Poezie Antonín Jaroslav Puchmajer Antonín Jaroslav Puchmajer Šebestián Hněvkovský Šebestián Hněvkovský almanach - Sebrání básní a zpěvů almanach - Sebrání básní a zpěvů Václav Thám Václav Thám almanach – Básně v řeči vázané almanach – Básně v řeči vázané

Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost Vytvořila: Mgr. Vanda Malurová Vytvořila: Mgr. Vanda Malurová 8. června června 2012 Zdroje: Zdroje: HÁNOVÁ, E. a kol.: Odmaturuj z literatury. Didaktis, Brno, vyd. ISBN HÁNOVÁ, E. a kol.: Odmaturuj z literatury. Didaktis, Brno, vyd. ISBN _Josef_Dobrovsk%C3%BD.jpg [cit ] _Josef_Dobrovsk%C3%BD.jpg [cit ] _Josef_Dobrovsk%C3%BD.jpg [cit _Josef_Dobrovsk%C3%BD.jpg [cit oviny.gif [cit ] oviny.gif [cit ] oviny.gif [cit oviny.gif [cit 4%9Bsto,_U_Hybern%C5%AF_01.jpg [cit ] 4%9Bsto,_U_Hybern%C5%AF_01.jpg [cit ] 4%9Bsto,_U_Hybern%C5%AF_01.jpg [cit 4%9Bsto,_U_Hybern%C5%AF_01.jpg [cit