ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu
Advertisements

Pohyb litosferických desek
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
SEVERNÍ AMERIKA OBR. 1
Litosféra a litosférické desky
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
Strukturní geologie litosféry
Zemětřesení Název školy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Litosféra = pevný obal Země = zemská kůra + horní část zemského pláště
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Litosféra Filip Bordovský.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
POHYBY LITOSFÉRICKÝCH DESEK
Jak vznikají ostrovy V mořích a oceánech se nachází velké množství ostrovů Známe 3 hlavní druhy ostrovů Obr. 1.
Afrika orientace na mapě VY_32_INOVACE_Ze z 2
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Globální cirkulace atmosféry
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název Litosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
LITOSFÉRA (PaLZ 28-29, AS 14-15, ADS 12-13)
LITOSFÉRA.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
SVĚTADÍLY A OCEÁNY (uč. PaLZ 19)
Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VY_32_INOVACE_09_Oceány (1) (2) (SADA ČÍSLO 6). INFORMACE PRO UČITELE Jméno autora výukového materiálu: Bc. Milena Švermová Datum (období), ve kterém.
Vývoj pevniny a litosférické desky
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Vznik pevnin Pohyby pevnin.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
LITOSFÉRA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Desková tektonika Teorie, která vysvětluje a dovoluje pochopení mnoha geologických pochodů a dějů, které na Zemi známe.
G EOLOGIE Z EMĚ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
SVĚTADÍLY A OCEÁNY obr.1- světadíly – barvy jako na olympijské vlajce.
Vývoj pevniny a litosférické desky
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
Země – modrá planeta.
Název školy: Základní škola T. G
Světové oceány ČLOVĚK A PŘÍRODA/ ZEMĚPIS/ 2012
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
LITOSFÉRA vznik a vývoj kontinentů
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_ Členění zemského povrchu I. Autor
Název školy: Základní škola T. G
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_09_ZEMĚPIS
Marta Podhradská ZŠ LEHNICE
TEKTONIKA.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_10_Litosféra
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Jan KOHOUTEK TEMATICKÁ OBLAST: Fyzická geografie NÁZEV DUMu: Vznik pevnin a oceánů POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 19 KÓD DUMu: JK_FYZ_GEO_19 DATUM TVORBY: 18.12.2012 ANOTACE (ROČNÍK): Kvinta – DUM seznamuje žáky s vývojem kontinentů a oceánů na Zemi. METODICKÝ POKYN:

Vznik pevnin a oceánů Prahory 570 mil.l. – jeden pevninský celek Pangea Když se kontinenty poprvé spojily v Pangeu, vytvořilo se mnoho hor, z nichž některé existují dodnes, např. Ural nebo Atlas Oceán obklopující Pangeu se nazýval Panthalassa Přibližně před 200 miliony se let důsledkem deskové tektoniky rozdělil na menší kontinenty

Pangea Kvůli její obrovské velikosti nedocházelo ve vnitrozemí k dešťovým srážkám, tudíž bylo extrémně suché Jednolitost území umožnila suchozemské zvěři migrovat od jižního pólu k severnímu Pangea pravděpodobně nebyl první superkontinent Předpokládá se, že Pannotia se zformovala před 600 miliony let a rozpadla se před 550 miliony let, Rodinie se pak zformovala přibližně před 1 100 miliony let a rozdělila před 750 miliony let Během jury a křídy se Pangea rozpadla na dvě části, jižní část Gondwanu a severní část Laurasii Tyto kontinenty oddělil oceán Tethys

Pangea

Vznik pevnin a oceánů Laurasie a Gondwana se postupně začaly rozpadat na menší části Zbytky zaniklých prakontinentů se staly základy dnešních světadílů Kontinenty postupně začali nabývat dnešní podoby a současných tvarů Dělo se tak posouváním velkých pevninských bloků tzv. kontinentálním driftem

Vznik pevnin a oceánů Z Laurasie se postupně utvořila: Severní Amerika Evropa Asie Z Gondwany Jižní Amerika Afrika Austrálie Antarktida V poslední fázi se z původní Gondwany připojily k Asii – Přední Indie a Arabský poloostrov

Vznik pevnin a oceánů Praoceán Panthalassa se rozdělil vznikem současného uspořádání kontinentů na dnes známé oceány: Tichý Atlantský Indický Severní ledový Jižní

Kontinentální drift Teorie navržená v roce 1912 německým meteorologem a geofyzikem Alfredem Wegenerem vysvětlující vznik kontinentů rozpadem původního superkontinentu Pangea Původní myšlenku, že kontinenty do sebe „zapadají“ podpořil Wegener srovnáním geologických a paleontologických nálezů především z pobřeží Afriky a Jižní Ameriky Alfred Wegener (1880 – 1930)

Kontinentální drift Zásadní chybou Wegnerova pojetí bylo, že považoval za hnací sílu pohybu kontinetů Coriolisovu sílu (ta je mnohařádově nedostatečná pro takový proces) Dnes je teorie kontinentálního driftu součástí teorie deskové tektoniky, která vysvětluje nejen pohyb kontinentů, ale i dynamiku zemského pláště V místech kde se světadíly rozdělily se nacházejí stejné druhy fosílií, hornin a také řada příbuzných druhů vyhynulých organismů

Fosilie dokazující kontinentální drift

Použité zdroje a literatura Literatura: Bičík, I. et al. (2001): Příroda a lidé Země. Praha: Nakladatelství ČGS. Kašparovský, K. (1999): Zeměpis I v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment. Kašparovský, K. (2008): Zeměpis I v kostce. Praha: Fragment. Internetové zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Laurasie http://cs.wikipedia.org/wiki/Pangea http://cs.wikipedia.org/wiki/Panthalassa http://cs.wikipedia.org/wiki/Wegener http://cs.wikipedia.org/wiki/Kontinent%C3%A1ln%C3%AD_drift

Použité zdroje a literatura Obrazové materiály: KIEFF. wikipedia [online]. [cit. 18.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pangaea_continents.png PODZEMNIK. wikipedia [online]. [cit. 18.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Laurasia-Gondwana-2.svg TBOWER. wikipedia [online]. [cit. 18.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pangea_animation_03.gif WEGENER, Alfred. wikipedia [online]. [cit. 18.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wegener_Alfred_signature.jpg JMWATSONUSGS.GOV. wikipedia [online]. [cit. 18.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Snider-Pellegrini_Wegener_fossil_map.gif