1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Beroun Jméno autora:Ing. Marta Petrášová Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_EKO200
2 Vzdělávací oblast:Základy ekonomiky Tematická oblast:Základy marketingu Předmět:Ekonomika Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Názorný výklad pojmů z oblasti marketingu. Lze využít k výkladu nové látky nebo k souhrnnému opakování např. k maturitě. Klíčová slova: průzkum trhu, marketing a jeho nástroje (produkt, cena, místo prodeje, propagace), konkurence Druh učebního materiálu: Materiál je určený pro dataprojektor, popř. interaktivní tabuli
Marketing prvním krokem v marketingu je PRŮZKUM TRHU (poznání potřeb zákazníků) MARKETING = metoda řízení, která vychází z potřeb zákazníků a podle nich utváří: produkt cenu místo prodeje (distribuci) propagaci 3
Nástroje marketingu neboli marketingový MIX (současné, prolínající se působení všech 4 nástrojů) neboli 4 „P“ marketingu (podle počátečních písmen názvů nástrojů v angličtině) produkt→product cena→price místo prodeje →place of sale propagace→promotion všechny nástroje přizpůsobujeme našim zákazníkům, jejich potřebám a očekáváním 4
Produkt a cena PRODUKT = vše, co je prodáváno produktem je jakýkoliv statek nebo jakákoliv služba – tedy jakékoliv zboží součástí produktu jsou i veškeré „výhody navíc“, které prodávající nabízí, např.: doprava montáž servis prodloužená záruka CENA – z hlediska marketingu se stanovuje na základě nabídky a poptávky 5
Místo prodeje - distribuce způsob, jak se produkt k zákazníkům dostane kamenné prodejny stánky supermarkety hypermarkety obchodní centra velkosklady internetový obchod... 6
Propagace nejviditelnější nástroj marketingu, patří sem: REKLAMA – v televizi, rozhlase, novinách, na billboardech, na internetu... PODPORA PRODEJE – soutěže, slevy, vzorky zdarma, výhodná balení, věrnostní akce... PUBLICITA – jak je podnik známý na veřejnosti (např. péčí o životní prostředí, sponzoringem, dobročinnými akcemi...) 7
Konkurence znalost konkurence je stejně důležitá jako znalost potřeb proto musíme zjistit: které podniky jsou našimi konkurenty a jaký je jejich podíl na trhu jak konkurenti používají nástroje marketingu (sortiment, kvalitu, ceny, způsob distribuce...) jaký je postoj zákazníků ke konkurenčním podnikům a k našemu podniku 8
Použité zdroje Materiál je dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: Petr Klínský, Otto Münch: Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 1, nakladatelství Eduko, 5. aktualizované vydání 2012 Použité kliparty – všechny použité kliparty jsou z volně dostupných sad programu PowerPoint společnosti Microsoft Citováno dne