Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_HWD Tematický celek (sada): Hardware Téma (název) materiálu: Zobrazovací soustava Předmět: Hardware Ročník / Obor studia: Druhý / Informační technologie Autor / datum vytvoření: Kateřina Ipserová, DiS. / Anotace: Materiál slouží k výkladnu nové látky na téma: Zobrazovací soustava Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci popřípadě samostudiu 1
Zobrazovací soustava Jedno z nejdůležitějších kritérií pro kvalitu celého PC Ovlivňuje zdraví uživatele a jeho psychickou pohodu Dvě základní části: – Grafická či videokarta – tvoří obraz – LCD-displeje/monitory – zobrazení obrazu 2
Režimy práce Textový režim – Obrazovka je rozdělena na políčka – 80 sloupců a 25 řádků – Psaní textů, hlavně staré programy – Typické pro MS-DOS – Setkáváme se s ním při startu počítače (BIOS) 3
Režimy práce Grafický režim – Zobrazení pomocí matice bodů (rozsvěcováním určitých bodů) – Neomezené barevné možnosti – Rozlišovací schopnost (kolika body „pixely“ je tvořen jeden řádek a kolik řádků se vejde na obrazovku) – Každý bod má své místo v paměti a obsahuje informace o : Poloze Barvě Jasu – Kvalita obrazu je ovlivněna: Rozlišení Barevná hloubka 4
Rozlišení Počet pixelů, které mohou být zobrazeny na monitoru (vodorovném a svislém směru) Minimální rozlišení počítače je 604 x 480 5
Barevná hloubka Počet bitů použitých k popisu určité barvy (pixelů) K ukládání a zpracování dat se používá barevný model RGB nebo RGBA (Afla kanál – průhlednot) High color (16 bitová barva 2 16 = barev) True color (24 bitová barva 2 24 = barev) True color (32 bitová barva 2 32 = barev) 6
Grafická karta Jádro celé počítačové soustavy Důležitý ukazatel kvality PC Tvorba obrazu Vytváří se na základě instrukcí od procesoru Dva typy zobrazení: – Plošný 2D – běžný kancelářský program – Prostorový 3D – hry a programy CAD API Software pro řízení tvorby obrazu Dva další konkurenční programy: – DirectX (integrovaný od Windows) – OpenGL – (podpora prostřednictvím ovladače karty) 7
Hardware grafické karty GPU – jádro grafického čipu – Řídící činnost karty – Zajišťuje tvorbu obrazu Paměť VRAM – Ukládá hotový obraz – Přenos obrazu na obrazovku – Uchování informací o pixelech RAMDAC – Analogový převodník – Převod digitálního signálu na analogový Sběrnice propojuje VRAM a GPU Důležitá část je chlazení – ventilátorem Dřívější připojení k základní desce paticí AGP nyní PCI Express 8
GPU Řídící jednotka grafického adaptétu Vytváření jednotlivých bodů – pixelů obrazu Dva výrobci – ATI – nVIDIA Paměť GPU spolupracuje s pamětí grafické karty – Kapacita paměti (128 MB, 256 MB) – Takt paměti a její typ ( MHz, DDR, DDR2, DDR3) – Šířka paměťové sběrnice (64bitů, 128 bitů) Další výroba – TV-Output (televizní výstup) – Obvod VIVO (Video In Video Out) – TV Tuner (příjem televizního signálu a jeho zpracování) – Podpora více monitorů (rozložení práce na několik monitorů) 9
Výstupy Počet výstupů je závislý na dalším vybavení karty – D-SUB (analogový konektor pro připojení grafické karty a monitoru) – DVI-D (videoprojekory a přehrávače DVD) – DVI-I (Digital Video Interface – přenos HDTV) – TV OUT (TV výstup) – TV IN (TV vstup) D-SUB 10 HDMI DVI S-video
Více grafických karet Stoupá nárok na grafický výkon Paralelní spolupráce dvou karet PCIe 16 linek rozdělena mezi dva sloty PCIe 8x (4 GB/s) Fyzicky stejné sloty jen jiný způsob komunikace nVIDIA – pojmenováno SLI – Propojení karet můstek SLI – Základní deska s čipovou sadou podporující SLI – Karty musejí být totožné se stejnou verzí BIOSu – Dostatečně silný napájecí zdroj ATI – CrossFire – Propojení karet speciálním kabelem – Karty propojeny konektorem – Jedna karta řídící (Master) druhá podřízenou (Slave) 11
Instalace grafické karty Vložení do slotu AGP PCIe poskytuje vyšší výkon Podpora PnP Integrovaná grafika Obvody nalezneme přímo na desce Data se ukládaní do operační paměti a snižuje její kapacitu Sdílí paměťovou sběrnici s procesorem a snižuje výkon 12
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje NEUVEDEN. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Free Documentation License na WWW: HORÁK, Jaroslav. Hardware učebnice pro pokročilé. Brno: Computer Press, a.s., 2007, ISBN Pokud není uvedena citace, jsou obrázky vlastní tvorby 13