ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
KALORIMETR.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Vnitřní energie, práce, teplo
Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Teplo jako fyzikální veličina
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTeplené jevy.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_686.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
TEPLO, MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA, TEPELNÁ VODIVOST
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
Příklad tepelně izolované soustavy:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Spočítej Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ str. 84, příklad 550 str. 84, příklad 550 Bazén o objemu 45m 3 se má naplnit vodou o teplotě.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Spočítej Bazén o objemu 45m3 se má naplnit vodou o teplotě
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
TEPLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Iva Herrmannová TEMATICKÁ OBLAST:Molekulová fyzika a termika NÁZEV DUMu: Kalorimetr a kalorimetrická rovnice POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:10 KÓD DUMu: IH_MOL_FYZ_10 DATUM TVORBY: 11.11.2012 ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace určená pro 2. ročník a sextu gymnázia. V úvodu opakuje výchozí pojmy pro nové učivo. Pomocí jednoduché animace a barevného odlišení vytváří žákům lepší představu pro děj tepelná výměna. Na ilustračním příkladě je řešena klasická úloha tepelné výměny ve směšovacím kalorimetru. Následuje další příklad k samostatnému řešení, je možno ho využít jako hodnocenou samostatnou práci na závěr vyučovací hodiny. METODICKÝ POKYN: Do vyučovací hodiny doporučuji fyzicky přinést kalorimetr, případně souběžně s řešením ilustračního příkladu provádět jednotlivé kroky v reálné situaci. Žáci ještě lépe získají přehled o teplech, která se vykytují v kalorimetrické rovnici.

KALORIMETR A KALORIMETRICKÁ ROVNICE

OBSAH Opakování – teplo, měrná tepelná kapacita Kalorimetr Kalorimetrická rovnice Ilustrační příklad Příklady k procvičení

Opakování – teplo, měrná tepelná kapacita Teplo = množství vnitřní energie, které při tepelné výměně odevzdá teplejší těleso studenějšímu (případně přijme chladnější od teplejšího) Velikost tepla závisí na měrné teplené kapacitě tělesa c hmotnosti tělesa m změně teploty tělesa během tepelné výměny (t – t0) Q = m . c . (t – t0)

Opakování – teplo, měrná tepelná kapacita Máme dvě soustavy č.1 a č. 2 mezi nimiž dochází k tepelné výměně. m1 c1 t1 m2 c2 t2

Opakování – teplo, měrná tepelná kapacita Máme dvě soustavy č.1 a č. 2 mezi nimiž dochází k tepelné výměně. m1 c1 t1 m2 c2 t2 t1 > t2 hodnoty stavových veličin soustav 1 a 2 na začátku tepelné výměny

Opakování – teplo, měrná tepelná kapacita Mezi soustavami 1 a 2 probíhá tepelná výměna, m1 c1 t1 m2 c2 t2 t1 > t2

Opakování – teplo, měrná tepelná kapacita Mezi soustavami 1 a 2 probíhá tepelná výměna, m1 c1 t1 KLESÁ m2 c2 t2 ROSTE t1 > t2

Opakování – teplo, měrná tepelná kapacita Mezi soustavami 1 a 2 probíhá tepelná výměna, dokud se teploty nevyrovnají (t) m1 c1 t m2 c2 t t1 > t > t2

Opakování – teplo, měrná tepelná kapacita soustava č.1 odevzdává teplo Q1 soustavě č. 2, která přijímá teplo Q2 m1 c1 t1 t m2 c2 t2 t Q1 = m1 . c1 . (t – t1)

Opakování – teplo, měrná tepelná kapacita soustava č.1 odevzdává teplo Q1 soustavě č. 2, která přijímá teplo Q2 m1 c1 t1 t m2 c2 t2 t Q1 = m1 . c1 . (t – t1) Q1 < 0 J

Opakování – teplo, měrná tepelná kapacita soustava č.1 odevzdává teplo Q1 soustavě č. 2, která přijímá teplo Q2 m1 c1 t1 t m2 c2 t2 t Q1 = m1 . c1 . (t – t1) Q1 < 0 J Q2 = m2 . c2 . (t – t2)

Opakování – teplo, měrná tepelná kapacita soustava č.1 odevzdává teplo Q1 soustavě č. 2, která přijímá teplo Q2 m1 c1 t1 t m2 c2 t2 t Q1 = m1 . c1 . (t – t1) Q1 < 0 J Q2 = m2 . c2 . (t – t2) Q2 > 0 J

Opakování – teplo, měrná tepelná kapacita soustava č.1 odevzdává teplo Q1 soustavě č. 2, která přijímá teplo Q2 m1 c1 t1 t m2 c2 t2 t Q1 = m1 . c1 . (t – t1) Q1 < 0 J Q1 + Q2 = 0 Q2 = m2 . c2 . (t – t2) Q2 > 0 J

Směšovací kalorimetr Pomůcka sloužící k pokusnému určení měrné tepelné kapacity c dané látky. 2 tenkostěnné válcové hliníkové nádoby různých průměrů, 2 víčka s otvory pro míchačku a teploměr, dřevěná mřížka.

Směšovací kalorimetr

Směšovací kalorimetr -použití Do kalorimetru dáme vodu (známé m1, t1, c1) Do kalorimetru vložíme zahřáté těleso (známé m2 a t2), jehož c2 chceme určit Kalorimetr rychle uzavřeme, občas promíchneme a na teploměru sledujeme probíhající tepelnou výměnu. Po ukončení tepelné výměny zapíšeme výslednou teplotu t soustavy voda – kalorimetr - měřené těleso

Kalorimetrická rovnice ve tvaru: Qodevzdané = Qpřijaté

Kalorimetrická rovnice ve tvaru: Qodevzdané = Qpřijaté Na levou stranu rovnice zapíšeme všechna tepla, která jsou při tepelné výměně odevzdávána.

Kalorimetrická rovnice ve tvaru: Qodevzdané = Qpřijaté Na levou stranu rovnice zapíšeme všechna tepla, která jsou při tepelné výměně odevzdávána. Na pravou stranu rovnice zapíšeme všechna tepla, která jsou při tepelné výměně příjimána.

Kalorimetrická rovnice ve tvaru: Qodevzdané = Qpřijaté Na levou stranu rovnice zapíšeme všechna tepla, která jsou při tepelné výměně odevzdávána. Na pravou stranu rovnice zapíšeme všechna tepla, která jsou při tepelné výměně příjimána. Veškeré rozdíly teplot zúčastněných těles píšeme tak, aby vycházela kladně !!

Ilustrační příklad č.1 V kalorimetru o tepelné kapacitě 400 J.K-1 je voda o hmotnosti 650 g a teplotě 17 °C. Do vody vložíme hliníkové těleso o hmotnosti 78 g a teplotě 90°C. Výsledná teplota soustavy po dosažení rovnovážného stavu je 18,6 °C. Urči měrnou tepelnou kapacitu hliníku.

Ilustrační příklad č.1 Qodevzdané = Qpřijaté QAl = QH2O + Qk Ck = 400 J.K-1 m1 = 650 g =0,65 kg t1 = 17 °C = tk c1 = 4180 J.kg-1.K-1 m2 = 78 g =0,078 kg t2 = 90 °C t = 18,6 °C c2 = ? [J.kg-1.K-1] Qodevzdané = Qpřijaté QAl = QH2O + Qk Q2 = Q1 + Qk Q2 = m2 . c2. (t2 – t) Q1 = m1 . c1. (t – t1) Qk = Ck . (t – t1)

m2 . c2. (t2 – t) = m1 . c1. (t – t1) + Ck . (t – t1) Ilustrační příklad č.1 Q2 = Q1 + Qk m2 . c2. (t2 – t) = m1 . c1. (t – t1) + Ck . (t – t1)

Měrná tepelná kapacita hliníku je přibližně 895 J.kg-1.K-1 Ilustrační příklad č.1 Měrná tepelná kapacita hliníku je přibližně 895 J.kg-1.K-1

Příklad č.2 - samostatná práce V kalorimetru o tepelné kapacitě 90 J.K-1 je voda o hmotnosti 200 g. Teplota soustavy je 80 °C. Do vody ponoříme měděný váleček o hmotnosti 100 g a teplotě 20°C. Urči výslednou teplotu soustavy po dosažení rovnovážného stavu. Měrná tepelná kapacita mědi je 383 J.kg -1.K-1

Příklad č.2 - řešení Výsledná teplota soustavy voda - kalorimetr - měď po dosažení rovnovážného stavu je 78 °C.

Zdroje: MMMMM. wikipedia.cz [online]. [cit. 12.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kalorimetr.png