Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Číslo a název šablony klíčové aktivity
zpracovaný v rámci projektu
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
DOBA JAGELLONSKÁ.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_ČJS, DUM 18
Jagellonci a nástup Habsburků
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Jagellonci na českém trůně
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
ČESKÝ STÁT ZA JAGELLONCŮ
Bitva u Moháče Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Přemyslovci Vláda přemyslovských králů.
JAGELLONCI 1471 – 1526.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
zpracovaný v rámci projektu
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ POSLEDNÍ PŘEMYSLOVCI.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Kocourková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Doba jagellonská.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ludvík Jagellonský Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Jagellonci v Čechách 7.ročník.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Jagellonci.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Jagellonci 7. ročník.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva Papežová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ POSLEDNÍ PŘEMYSLOVCI.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Kocourková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Brabcová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
{ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Veronika Kloučková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Kocourková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Libuše Kocourková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ České království za Jagellonců Název sady: Pozdní středověk.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Zuzana Medveďová Název:VY_32_INOVACE_D Téma:Jiří z Poděbrad a Jagellonci Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Druh učebního materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola
České země po nástupu Habsburků
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektu školyInovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT SADA č. XII Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA XII_D, DUM č.6 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Název: Český stát za vlády Jagellonců Autor: Mgr. Soňa a Jarošová Stručná anotace: Objasnění příčin, průběhu a důsledků bitvy u Moháče Metodické zhodnocení: Aktivita určená pro žáky sedmých ročníků – pilotáž dne v 7.A

I. Vzpomíná pobočník a rádce českého a uherského krále (1506 – 1526) Psal se rok 1526, 29. srpen. Účastnil jsem se této události jako pobočník a rádce českého a uherského krále. Schylovalo se k jedné z nejdůležitějších bitev první poloviny 16. století. Ohroženy byly Uhry a následně celá střední Evropa. Můj pán byl tehdy dvacet let stár a neměl zatím žádné vojenské zkušenosti. Znal jsem ho odmalička. Neměl to v životě snadné. Matka (francouzská hraběnka Anna z Foix) mu zemřela hned po porodu. Byl velmi slabé a neduživé dítě. V šesti letech ho oženili s Marií Habsburskou. Když mu bylo deset let, zemřel jeho otec. Mladý král dostal přízvisko „Ludvík Dítě“. Poručníkem se mu stal jeho strýc. Dědictví po otci bylo žalostné. Královská moc byla v úpadku. Většinu svého života strávil můj král v Uhrách, kde byl vychováván. Zde také bylo hlavní město českého a uherského království. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

II. Otázky a úkoly 1.Kdo ohrožoval Uhry (a dále střední Evropu)? 2.Který dnešní stát byly Uhry? 3.Kdo byl tehdy českým a uherským králem? 4.Kdo byl jeho otcem? 5.Odkud pocházel tento panovnický rod? 6.Zjisti, jak se jmenoval poručník mladého českého a uherského krále. 7.Kdo vládl v zemi, tj. kdo měl největší moc v době úpadku královské moci? 8.Které město bylo sídelním městem českého a uherského království v této době? 9.Jaký byl účel sňatku mladičkého krále s Marií Habsburskou? O jakou smlouvu se jednalo? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

Vladislav II. Jagellonský Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

Ludvík Jagellonský

III. Protivník mého pána byl silný, zkušený a nelítostný bojovník Sulejman Nádherný. Neměl z mého krále strach. Jeho zvědové ho vykreslili jako nezkušeného, nemyšleného, rozmazleného a hloupého mladíka. Podařilo se mi proniknout do nepřátelského ležení a na vlastní oči spatřit osmanského vládce. Seděl na trůnu v polním stanu vyzdobeném zlatem a brokátovými závěsy, na kterých byly vyšity citáty z koránu. Na ruce měl velký smaragdový prsten pocházející z nedávné kořisti. Miloval přepych a byl jím obklopen i ve vojenském táboře. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Sulejman Nádherný

IV. Otázky a úkoly 1.Jaký byl titul panovníka Osmanské říše? Kdo to byli Osmani? 2.Co je to korán? 3.Jak se nazývají vyznavači islámu? 4.Koho muslimové uctívají? 5.Co je podstatou islámu? 6.Co je obdobou koránu u křesťanů? 7.Koho uctívají křesťané? 8.Co je podstatou křesťanské víry? 9.Co je to smaragd a jakou má barvu? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

Korán vytvořený Tatary. K vidění je v Chánském paláci v Bachčisaraji Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

V. Stanula proti sobě dvě vojska, dvě víry. Osmanská armáda byla dvakrát početnější a lépe vyzbrojená. Měla však pouze elitní oddíly, které tvořili vyškolení vojáci. Zbytek byli nevycvičení Turci, naverbovaní na venkově. Proto mívala tato armáda v bitvách obrovské ztráty a často problémy porazit méně početnější soupeře. Posilovala je však jejich víra, podle které každý, kdo padne v boji s nevěřícími, přijde rovnou do ráje. Skutečný muž neumírá doma, ale s mečem v ruce. Uherské vojsko tvořili zkušení a vycvičení vojáci. Můj král měl po boku ostříleného bojovníka, ostřihomského arcibiskupa Pála Tomoriho, pod jehož velením dosáhli Uhři v minulosti mnoha vítězství. S Turky měl své zkušenosti. Uherský král však nedal na rady, zvolil špatnou bojovou strategii. Ještě před bitvou se snažil získat pomoc okolních evropských panovníků, dokonce i papeže. V boji však zůstal osamocen. Třetina jeho zemské hotovosti nestihla dorazit. Nepomohla ani uherská šlechta. Mého pána podpořily pouze pomocné oddíly z Čech a Moravy. Boj byl krátký. Naše vojsko utrpělo drtivou porážku, bylo rozehnáno, mnoho vojáků našlo nesmyslnou smrt. Sám král při útěku zahynul v bažinách u břehu Dunaje. Ztráty na obou stranách činili kolem šestnácti tisíc vojáků. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

VI. Otázky a úkoly 1.Jak se jmenovaly elitní turecké jednotky? (viz. tajenka) 2.Zjisti o nich nějaké údaje … 3.Kde se bitva odehrála? 4.Kde se toto místo nachází? 5.Co to byla tzv. „zemská hotovost“? 6.Jak dopadla bitva pro Uhry? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

sedící janičár Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

VII. Důsledek bitvy byl zdrcující. Zanedlouho bylo dobyto hlavní město Uher – Budín. Turci postupovali dál na sever. Roku 1529 se zastavili před branami Vídně. Obléhání skončilo v době, kdy se město rozhodlo kapitulovat. Sulejmanova armáda se chtěla vrátit domů před příchodem zimy. Po ústupu Turků zde zůstaly kupy jakýchsi plodin. Nikdo nevěděl, co to je. Domnívali se, že jde o krmení pro velbloudy. Vyskytl se však člověk, který žil u sultánova dvora a dobře věděl, jak tuto surovinu správně využít. Otevřel si ve Vídni podnik, který zde existuje od roku 1526 dodnes. VII. A) Co zanechali Turci ve Vídni? VII.B) Jaký podnik byl ve Vídni roku 1526 poprvé otevřen a je dodnes populární? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

Monument na místě bitvy u Moháče Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

VIII. Křížovka VIII. A) Kdo to byli (viz. tajenka)?VIII. B) Kdo je tvořil? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

Otázky ke křížovce 1.manželka Jiřího z Poděbrad ( … z Rožmitátu) 2.hlavní město Osmanské říše 3.sídelní město Ludvíka Jagellonského 4.třetí manželka Karla IV. (Anna …) 5.místo, kde zahynul Jan Lucemburský 6.titul panovníka v islámských zemích 7.jiný název pro Istanbul 8.Arnošt z Pardubic (první pražský …) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

Klíč II. 1) Turci II. 2) Maďarsko II. 3) Ludvík Jagellonský II. 4) Vladislav II. Jagellonský II. 5) z Polska II. 6) polský král a litevský velkokníže Zikmund I. Starý II. 7) vysoká šlechta – šlechtické rody II. 8) Budín II. 9) propojit oba rody a zajistit jednomu z nich dědičné nástupnické právo na trůn (po vymření jednoho z nich). Smlouva z roku 1515 – Ludvíkovou manželkou byla Marie Habsburská a Ferdinand Habsburský měl za ženu Ludvíkovu sestru Annu. Jagellonci vymřeli po meči roku 1526, nastupují Habsburkové Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

IV. 1) sultán, Turci IV. 2) posvátná kniha islámu IV. 3) muslimové IV. 4) Alláha IV. 5) šíření víry mečem IV. 6) bible IV. 7) jednoho Boha IV. 8) Bůh miluje každého, chce pro něj dokonalý život a chce s ním mít osobní vztah IV. 9) drahokam, zelenou Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

VI. 1) viz. tajenka VI. 2) u Moháče VI. 3) Maďarsko – jižně (necelých 200 km) od Budapešti VI. 4) vojenská síla státu určená k obraně země VI. 5) drtivá porážka, stala se symbolem porážky maďarského národa VII. A) kupy kávových zrn VII. B) první kavárna VIII. A) elitní pěchotní jednotky, stálé profesionální vojsko, jádro osmanské armády, sultánova osobní stráž VIII. B) tvořili je elitní pěchotní jednotky, hlavně poturčení Slovani z Balkánu, kteří byli jako děti uloupeni rodičům a vychováni jako fanatičtí islámští zabijáci naprosto oddáni sultánovi (nesměli se proto ženit ani vlastnit majetek) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová

Citace Ludvík Jagellonský [cit ] – dostupný pod licencí Public domain na www- Vladislav II. Jagellonský [cit ] – dostupný pod licencí Public domain na www- Sulejman Nádherný [cit ] – dostupný pod licencí Public domain na www- Korán [cit ] – dostupný pod licencí Public domain na www- Sedící janičár [cit ] – dostupný pod licencí Public domain na www - Monument na místě bitvy u Moháče [cit ] – dostupný pod licencí Public domain na www- Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová