Matematika a její aplikace Násobení celých čísel VY_42_INOVACE_33 Sada 3 Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval: Alena Jůzková, 08 - 2012 Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Využití materiálu: Násobení celých čísel Anotace: Předmět: matematika Ročník: 7. Využití materiálu: Násobení celých čísel Forma výuky: výklad učitele + skupinová práce Pomůcky: počítač, dataprojektor, sešity Učivo: Násobení celých čísel Metodický postup: 3. Snímek – vysvětlení násobení dvou celých čísel se stejnými a s různými znaménky, žáci píší do sešitu 4. Snímek – násobení celého čísla číslem -1 a 0, žáci píší do sešitu 5. Snímek – pravidla pro násobení dvou celých čísel – žáci píší do sešitu 6. Snímek – vysvětlení násobení více činitelů – žáci píší do sešitu 7. Snímek – možnosti využití: a) samostatná práce žáků, kontrola na kliknutí myši b) doplňování výsledků přímo na tabuli c) pracovní listy – práce ve skupinách 8. Snímek – vyhodnocení Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
1. Násobení celých čísel se stejnými znaménky 6 ∗4= −6 ∗(−4)= 24 Vynásobíme absolutní hodnoty čísel, výsledek je kladné číslo. S komentářem učitele, žáci píší do sešitu. 2. Násobení celých čísel s různými znaménky −6 ∗4= 6 ∗(− 4)= - 24 Vynásobíme absolutní hodnoty čísel, výsledek je záporné číslo. Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
3. Násobení celého čísla -1. 7 ∗ −1 = − 7 ∗ −1 = −𝟕 𝟕 Vynásobíme-li celé číslo číslem -1, výsledek bude číslo opačné. 4. Násobení celého čísla 0. S komentářem učitele, žáci píší do sešitu. 7 ∗0= −7 ∗0= 𝟎 𝟎 Vynásobíme-li celé číslo číslem 0, výsledek bude 0. Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Pravidla pro násobení celých čísel Opiš si do sešitu: Pravidla pro násobení celých čísel + * = - Žáci píší do sešitu. Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Násobení více činitelů Počet záporných činitelů v součinu −3∗ −4 ∗ −5 = 2∗ −7 ∗ −3 = −8∗ −1 ∗6= 3∗ −6 ∗ −2 ∗ −5 = −4∗ −5 ∗ −4 ∗ −7 = − 2∗5 ∗ −3 ∗ −8 = −60 𝟑 𝟐 2 4 3 𝑙𝑖𝑐ℎý 𝑠𝑢𝑑ý sudý lichý 42 48 −180 S výkladem učitele, posun na klikání myši. 560 −240 Je-li v součinu lichý počet záporných činitelů, je tento součin záporné číslo. Je-li v součinu sudý počet záporných činitelů, je tento součin kladné číslo. Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
-7 ∙ (-5) ∙ (-2) ∙ 0 = _________ - 2 ∙ (-3) ∙ (-4) ∙ (-5) = _________ Vypočítej: -5 ∙ (-8) = _________ 3 ∙ (-13) = _________ -9 ∙ 6 = ___________ 4 ∙ (-5) ∙ (-7) = _____ (-3) ∙ 2 ∙ (-7) =______ (-8) ∙ (-3) ∙ (-4) = ____ -40 -7 ∙ (-5) ∙ (-2) ∙ 0 = _________ - 2 ∙ (-3) ∙ (-4) ∙ (-5) = _________ -4 ∙ (-4) ∙ (-4) = ___________ 9 ∙ (-3) ∙ (-5) ∙ (-2) = _________ 15 ∙ 4 ∙ (-6) = ____________ (-5) ∙ (-6) ∙ (-4) ∙ (-3) = ________ -39 120 -54 -64 140 -270 42 -360 -96 360 Možno využít jako pracovní list. Kontrola na klikání myši. Nyní si spočítej počet správných odpovědí. Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Počet správných řešení Hodnocení 12 – 11 výborně 10 - 9 velmi dobře 8 – 6 dobře 5 – 3 dostatečně 2 – 0 Je třeba se začít učit! Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Citace: http://office.microsoft.com Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692