Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 1
Rovnice s jednou neznámou 8. ročník
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Vzorce na umocnění.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Lineární rovnice se závorkami
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kdo chce být milionářem ?
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
Ekvivalentní úprava rovnic
Mgr. Šimon Chládek ZŠ Křížanská 80
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Trojčlenka a procenta Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno jinak, je.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Procvičování vzorce.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Druhá mocnina rozdílu (a – b)2.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
AZ - KVÍZ Procvičení procent
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Celá čísla Dělení.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Řešení lineárních rovnic o jedné neznámé
Lineární rovnice – 4. část cvičení
Lineární rovnice – 3. část
Název Rovnice s neznámou ve jmenovateli Předmět, ročník
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Lineární rovnice – 2. část
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Přednost početních operací
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Lineární rovnice Řešit rovnici znamená určit neznámou. Při řešení rce se snažíme neznámou dostat na jednu stranu a všechno ostatní na stranu druhou.
Řešte rovnici a proveďte zkoušku: (s – 2) 2 = (s + 1) (s – 4) -
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.07 Lineární rovnice Anotace: Žák si osvojuje řešení lineárních rovnic pomocí ekvivalentních úprav včetně zkoušky. Řeší lineární.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Lineární rovnice Řešené úlohy.
Jednoduché rovnice, užití druhé ekvivalentní úpravy
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Ekvivalentní úpravy rovnic
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Ekvivalentní úpravy rovnice
Transkript prezentace:

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován Mgr. Evou Majlišovou Řešení rovnic se zlomky

Urči nejmenší společný násobek čísel 11 a 5 12 a 8 4 a a 10 x a y 14 a 21 3 a 6 5 a 9 8 a 5 2s a 3r Uprav na společného jmenovatele tyto zlomky x _- y 5 8 a + b x + 6 a b 8x – 3y x 7 2y 8x y ab + b 2 ax + 6a ab ab 16xy – 6y 2 7x 14y 14y

Nejprve si zopakujeme vše co víme o rovnicích : pravá strana levá strana rovná se rovnice řešíme pomocí ekvivalentní úpravy U 1 a U 2 U 1 říká přičteme-li nebo obou stran rovnice stejné číslo řešení se nezmění U 2 říká vydělíme-li nebo vynásobíme-li odečteme-li odobě strany rovnice stejným číslem řešení se nezmění u každé rovnice provádíme zkoušku dosazením za neznámou do původní rovnice

pravá stranalevá stranarovná se rovniceřešímepomocí ekvivalentní úpravy U 1 a U 2 U 1 říká přičteme-li neboobou stran rovnicestejné číslo řešení se nezmění U 2 říkávydělíme-li nebovynásobíme-li odečteme-li od obě strany rovnicestejným číslem řešení se nezmění u každérovniceprovádímezkouškudosazenímza neznámou do původnírovnice Správné řešení

Řeš tyto rovnice a proveď zkoušku: 3(x + 17) = 5x + 1 zk: L = 3( ) = = 126 3x + 51 = 5x + 1 / - 3x P = = = = 2x + 1 / -1 L = P 50 = 2x / : 2 5 = x 12a – 55 = 4a – 23 12a – 55 = 4a – 23 / -4a zk: L = = = -7 8a - 55 = - 23 / + 55 P = 4. 4 – 23 = 16 – 23 = -7 8a = 32 / : 8 L =P a = 4

+2x + 6 x = 12 Jak budeme řešit tuto rovnici? Upravíme na společného jmenovatele celou rovnici. 3. (2x + 6) + 2. (x – 5) = Celou rovnici vynásobíme společným jmenovatelem. 3. (2x + 6) + 2. (x – 5) = / Dostaneme rovnici bez zlomků, kterou již řešíme známým způsobem. 3. (2x + 6) + 2. (x – 5) = (6x + 18) + (2x - 10) = 72 8x + 8 = 72 / -8 8x = 64 / : 8 x = 8 Rovnice se zlomky Zk: L = = = = = = P = 12 L = P

2y + 12 = 3y (2y + 12) = 4 (3y + 6) / (2y + 12) = 4(3y + 6) 6y + 36 = 12y + 24 / - 6y 36 = 6y + 24 / = 6y / : 6 2 = y Zk.: L = = = 16 = P = = = 12 = L = P

Řeš rovnici a proveď zkoušku: ( nevíš jak dál – klikni) 3a – a + 5 = (3a – 14) + 2(5a + 5) = / (3a – 14) + 2(5a + 5) = a – a + 10 = a – 60 = 190 / a = 250 /: 25 a = 10 Zk.: L= 3.10 – = – = = = P = 19 L = P

Upravíme na společného jmenovatele celou rovnici. Celou rovnici vynásobíme společným jmenovatelem. Dostaneme rovnici bez zlomků, kterou již řešíme známým způsobem – pomocí ekvivalentních úprav. Na závěr provedeme zkoušku. Rovnice se zlomky – postup řešení: