Renesance a humanismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
Advertisements

– Francois Villon 32_04_12: Literatura Anotace Jazyk Očekávaný výstup
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Téma: Středověká literatura
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
William Shakespeare.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
VY_32_INOVACE_ČJ.8.16_Miguel de Cervantes,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Český humanismus a renezance
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
KLASICISMUS.
Renesance a humanismus
Dekameron Giovanny Boccaccio.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Renesance a humanismus
William Shakespeare (1564 – 1616).
Humanismus.
Soubor testů 3 Mgr. Ludmila Růžičková
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Renesance a humanismus v Čechách
William Shakespeare.
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Španělská renesance.
Humanismus a renesance v české literatuře. Období: 70. léta 15. století – 20. léta 17. století.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
Anotace: Text je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období renesance.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová OSOBNOSTI NAŠÍ HISTORIE II.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Novověk: Italská renesance a humanismus Tematická oblast: Český jazyk a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_101 Téma hodiny: William Shakespeare Doporučeno pro: 8.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA.
Významní představitelé renesanční literatury
Vláda Lucemburků Vlastivěda 4. ročník
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Literatura období humanismu a renesance
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
Renesance a humanismus
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Karel IV. OTEC VLASTI
Renesance a humanismus
Křivonosková Kateřina
Literatura období renesance
Autor? Narozen se Stratfordu Spolumajitel divadla Globe
Autor: Mgr. Hana Novotná
Literatura v období renesance
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
William Shakespeare.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Renesance a humanismus

Renesance a humanismus I Slovo renesance pochází z francouzského la renaissance, což znamená znovuzrození renesance je myšlenkový a umělecký směr, který se rozvíjí od 13.století, nejprve v Itálii a později i v okolní Evropě myšlenkově navazuje na antiku, což se projevuje jak ve výtvarném umění, tak i v literatuře, kde se objevují antické postavy. Oproti středověké literatuře se v renesanci začíná objevovat charakteristika postav, začíná se měnit i pohled na Boha, který stále existuje, ale oproti středověku nemá bezprostřední vliv na jednání a chování člověka v českém prostředí se renesance v literatuře nerozvíjí, rozvíjí se zde pouze humanismus

Renesance a humanismus II Zatímco renesance se projevovala ( hlavně v českých zemích) převážně ve výtvarném umění a v architektuře, myšlenkový směr, kterým se renesance projevuje navenek, se nazývá humanismus Slovo humanismus pochází z latinského humanus, což znamená lidský Humanismus kladl důraz na lidské poznání a vzdělanost. Do popředí se dostává opět člověk, na kterého už Bůh nemá bezprostřední vliv. Humanističtí autoři se snaží o poznání světa, rozvíjí i zábavnou literaturu v našem pojetí. Je potřeba si uvědomit, že základem středověkého kratochvílného čtení byly legendy, eposy, svítáníčka, kroniky. Humanismus přichází s tvorbou cestopisů, zábavných příběhů, ale i slovníků a kronik

Miguel de Cervantes y Saavedra 1547 - 1616 Španělský spisovatel Bojoval proti Turkům a posléze upadl do zajetí, ve kterém napsal Dona Quijota Dílo: Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha Urči: 1) Charakteristiku dona Quijota 2) Čím byl Don Qujote ovlivněn 3) Co uspíšilo jeho konec 4) Který další autor se nechal inspirovat tímto dílem

François Villon vl. jm. François de Montcorbier Francouzský básník Svůj život prožil jako dobrodruh, několikrát byl dokonce odsouzen k trestu smrti Dílo: Velký a Malý testament Urči: 1) Co je to villonská balada 2) Čím se zabývá ve svých básních

Balada villonská – Villon Vem arzenik a olovo tam vlej, posypej sírou, co se svařilo tu, nehašeným to vápnem zamíchej, pak rozkrájej tam propocenou botu a z židovky tam vetři nečistotu; z malomocného opatři si hlen, žluč z vlků, lišek, jezevců a fen, s utrejchem svař to, zalej do aspiku, aby to bylo hodně ostré jen, a škvař v tom jazyky svých klevetníků! Té směsi se jen dřívkem dotýkej, sic by tě ohrozila na životu; dvě kapky krve do ní zakvedlej, co ranhojiči stříkly na kalhotu, a pak tam seškrab ještě horší slotu: vřed z rakoviny, otok zpuchlých vén a koneckonců vraz tam z čankru šlem a též - to z bordelů dím zákazníku - vodu, jež zbyla z jisté lázně žen, Z mozečků koček přísadu tam dej, těch co se bojí vody - tak půl lotu - dále - což nepřijde tě laciněj - ze vzteklé čubky něco slin a potu a z lesklé tresky ploutevních dvé hrotů. Potom to nakap do smrdutých pěn, do nichž byl krysí čumák namočen, v nichž plovou pulci obojživelníků a v nichž byl potěr z ropuch rozetřen, a škvař v tom jazyky svých klevetníků! Z těch lahůdeček-li ragů připraven, proceď jej plátnem z podělaných plen - to lepší je než lít to do cedníku; trus prasat vem, to zvlášť si připomeň,

François Rablaise Francouzský autor Dílo: Gargantua a Pantagruel Urči: 1) Co je to jinotaj (alegorie) a dokaž své tvrzení na zmiňovaném díle

Giovanni Boccaccio 1313 - 1375 Italský spisovatel Dílo: Dekameron Urči: 1) Strukturu díla 2) Tematické zaměření 3) Co je to novela

Francesco Petrarca Italský básník Pobýval v Čechách jako host Karla IV. Dílo: Sonety Lauře Urči: 1) Co je to sonet

Sonet - Petrarca   Mír nenacházím, k válce síla není. A bojím se a doufám, žhnu , jsem led. Na nebe vzlétám, ležím na té zemi; a v dlaních nic, objímám celý svět.   Vězení, kdo neotevře, nezamkne mi, nechce mi vlást, nesundá smyčku zpět. Smrt Amor nedá, pouta nesejme mi; nechce mě živého, neprostí běd. Bez očí vidím, křičím bez jazyka; po zmaru prahnu, pomoc zaklínám. Nenávist k sobě, lásku k jiné zas. Pasu se v bolestech a v smích vzlykám. K životu, smrti stejný odpor mám – a v tomto stavu, paní, jsem jen z vás.

William Shakespeare 1564 Stradford nad Avonou - 1616 Stradford nad Avonou Anglický dramatik Zakladatel divadla Globus Dílo: Hamlet, Othelo, Romeo a Julie, Mackbeth, Kupec benátský, Sen noci svatojánské, Richard III. Urči: 1) Základní obsah zmiňovaných děl 2) Rozděl je na komedie, tragedie a historické hry

Daniel Adam z Veleslavína Český spisovatel a vydavatel zeť Jiřího Melantricha, jednoho z prvních vydavatelů u nás Dílo: Kroniky dvě o založení země české, Silva quadrilinguis Urči: 1) Jak je pojata jeho kronika 2) Co je námětem díla Silva quadrilinguis

Václav Hájek z Libočan Český spisovatel Dílo: Kronika česká Urči: 1) Historickou hodnověrnost 2) Vyjmenuj další dvě české kroniky z období středověku a urči jejich hodnověrnost, způsob, jakým jsou napsány a jakým jazykem

Václav Hájek z Libočan – Kronika česká 1383 Roku toho Vácslav král oddal se na veliké neřády, hry, tance rozličné provozuje. Manželka jeho, jenž byla velmi ctná a šlechetná žena, za takové jeho nepořádné obyčeje se hanbila a jej samotně trestávala pravěci, aby se na svého dobrého otce rozpomenul, že jest on nikdá takových věcí neprovozoval, a ktož by takové věci před sebe bral, že jej míval v ošklivosti. Skrze takové trestání král proti své manželce se pozdvihl a vzal ji v velikú nenávist, takže jest k ní hledal příčiny, aby ji mohl o její život připraviti. Nazajtří po slavnosti svatého Zigmunda, povolav k sobě kněze Jana Nepomuckého, jenž byl mistr učení pražského a kanovník pražského kostela a králové zpovědník, a on jistě bál se Pána Boha, i pilně se jeho vyptával, žádaje, podtají aby mu oznámil, jakých hříchuov se králová před ním Pánu Bohu vyznávala; kterýž odpověděl: „Králi, pane muoj, já toho jistě v paměti nemám, a bych měl, nebylo by mi to slušné učiniti, a vám také jistě slušné není se na to ptáti." Král rozhněvav se kázal jej do těžkého podzemního vsaditi vězení, a nemoha na něm nic míti, poslal po kmotra svého, mistra popravného, kázal jej ukrutně mučiti, a nemoha se na něm ani tak nic doptati, kázal jej nočním časem na most pražský vyvésti a svázaného do vody svrci a utopiti. To když se stalo, té noci i druhé světla mnohá vidina sú nad tělem jeho ležícím u vodě.

Jan Blahoslav Český spisovatel Dílo: Filipika proti misomusům, Česká gramatika, překlad Kralické bible Urči: 1) Z jakého jazyka překládal NZ v Bibli kralické 2) Význam Bible kralické pro češtinu 3) Obsah a význam Filipiky proti misomusům

Jan Blahoslav – Filipika proti misomusům Kdož uměním a učením pohrdá, jest podoben k tomu, kterýž by chtěl sukně, kabáty etc. sobě i jiným šíti, avšak krajčovského řemesla by neuměl, jemu se učiti nechtěl, ale je haněl a potupoval. Mnoho-li by takový mudrák provedl? Kdo tomu nerozumí? A ten, kdož by tomu nekrajčímu dal šaty dělati, pohrdna jinými krajčími dobrými a umělými, jak by na tom mnoho získal? Zvěděl by tudíž! Leč by snad na to přišlo, že by ti všickni krajčí umělí a v řemesle tom zvyklí se zbláznili a vztekli, takže by každému, kdož by jich užívati v čem chtěl, jedné škodu činili. Tuť by se musil člověk jinam obrátiti a se, jakž by mohl, opatřiti.