Itálie Francie Španělsko

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Italské sochařství v období renesance
Advertisements

FRANCOUZSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
BAROKNÍ UMĚNÍ A3V Mgr. Jitka Nováková
Rozvoj klíčových kompetencí
BAROKNÍ MALÍŘSTVÍ 2.pol. 16.stol. - pol. 18. stol.
Baroko Baroko je umělecko-kulturní směr, který vládl v Evropě mezi roky 1600 a Vznikl v Itálii a rozšířil se po celé Evropě a v jejích koloniích.
Románský sloh.
Barokní kultura 17. a 18. stol. sochařství hudba a divadlo
Evropská barokní malba Barokní klasicismus
Románské sochařství a malířství
Gotická kultura.
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
Kulturní dějiny, ročník Mgr. Ondřej Kunc.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Baroko sochařství.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Baroko v Čechách Malířství 1. část
Baroko v Čechách Malířství 2. část
Evropské barokní malířství Barokní radikalismus
ŠPANĚLSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Kulturní dějiny 29. dubna 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Gotická kultura.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
A B C Č D E F G H CH I J K L M N O P R Ř S Š T U V W Z Ž
Test znalostí na neznámých reprodukcích.  Smyslem tohoto testu je nejenom prověřování doposud načerpaných vědomostí, ale zároveň zábavnou formou zkouška.
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 2. část.
Baroko Malířství Společnost.
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 1. část
Nizozemské malířství 17. století
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Přehled nejvýznamnějších malířů
Prostor v barokním umění
ŠPANĚLSKÝ BAROKNÍ MALÍŘ Bartolomé Estéban Murillo.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Baroko ve Španělsku a Anglii
ITALSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Rembrandt (Rembrandt Harmenszoon van Rijn )
Umělecké směry 19. století
Museo del Prado.
Nejmocnější státy Evropy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice AUTOR: Mgr. Marcela Horká NÁZEV: Barokní malířství TEMA: Baroko ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.1.05/
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: ZŠ Průhonice
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Spojení všech uměleckých druhů v jeden celek.
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kulturní dějiny, ročník Mgr. Ondřej Kunc
Michelanagelo Merisi zv. Caravaggio
BAROKO významní představitelé
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Křivonosková Kateřina
Transkript prezentace:

Itálie Francie Španělsko Barokní malířství Itálie Francie Španělsko

Caravaggio Vl.jm. Michaelo Marisi,(1592?-1610) Neklidný život, různé cesty Řím, Neapol, Malta, Sicílie, Syrakusy, Palermo Dílo Olejomalby, fresky Náboženská tématika, lidské utrpení, bída, také zátiší Výjevy ze života Sv. Matouše Loutnista, Falešní hráči, Bacchus, Magdalena, Judita a Holofernes, Hlava Medúzy Jméno podle italského městečka, odkud pocházel; město na rozhraní Milánského knížectví a Benátské republiky Caravaggio – luministická revoluce, nezná tabu, kontrast světla a stínů

Medúza

Fortune teller

Chlapec, kterého kousla veverka; Chlapec loupající ovoce

Bacchus; autoportrét Bacchus

Falešní hráči

Mgdaléna

Loutnista,Hudebníci

Nevěřící Tomáš

Obrácení sv. Pavla na cestě do Damašku

Svatý jerome

Umučení sv. Matouše

Večeře v Emauzích

Zátiší s ovocem

Barokní malířství ve Francii Stejně jako architektura ovlivněno klasicismem, kromě toho také malířstvím italským Nejvýraznější představitelé Georges de La Tour (1593-1652) Philippe de Champaigne (1602-1674) Nicolas Poussin (1594-1665) Claude Lorrain (1600-1682) 9Od Caravaggia přejali jeho styl a temnosvit někteří jeho francouzští žáci; Jean de Boulogne (Le valentin); 1594-1632) Georges de La Tour (1593-1652) Georges de La Tour (1593-1652) působil v Lotrinsku; lyrické náboženské výjevy; interiér osvětlený loučí nebo hořící svíčkou; mistr umělého světla Nicolas Poussin (1594-1665) podobně jako Lorraine část života v Římě; studoval antické umění a renesanční mistry; mytologické a alegorické kompozice; pevný tvar a velkolepá forma, bývá přirovnáván k Racinovým dramatům; podobně jako Lorraine nějaký čas v Římě, potom dvorním malířem Ludvíka XIII. Vraždění neviňátek, Unos Sabinek, Arkadští pastýři, Krajina s Diogenem, 4 roční období Champaigne : Vlám zdomácnělý ve Francii, dvorní malíř Marie Medicejské, portrétista Ludvíka XIII a Richelieua; 1648 1 ze zakladatelů Královské akademie pro malířství a sochařství, později jejím profesorem

Arkadští pastýři

Krajina s Diogenem

Záchrana Pyrrhova

Echo a Narcis

Krajina v klidném počasí

Přístavní scéna s únosem Evropy

Únos Sabinek

Trojitý portrét Richelieua; Ph de Champaigne

Jean Battista Colbert

Claude Lorrain Vl. Jm. Claude Gellée (1600-1682) Pobyty Řím, Německo, Nizozemí; práce u tamních krajinářů Inspirace: příroda Dílo: Krajiny, event. válečné výjevy, události Obrazy Říma, veduty Liber veritas Pastýřské scény Mytologické výjevy V Římě současně s Poussinem, v 17. století se v Římě nacházela malířská čtvrť Fr. Události : obléhání La Rochelle vojsky (Ludvík XIII. X hugennoti), války s hugennoty Obrazy Říma třeba jako zakázku pro francouzského vyslance v Říme; přístav s pohledem na Kapitol; město ho moc nezajímalo, přetvářel skutečnost, měl vlastní kompozice Liber Veritas: Kniha pravdy; kresby všech obrazů, které kdy namaloval, aby zabránil rozšiřování kopií a mohl prokázat autenticitu svých děl. Mistr kresby, dělal také jiné techniky, Lavírování

Aeneas na Delosu; krajina

Východ slunce

Sunset

Vylodění královny Svaté Uršuly

Vylodění královny ze Sáby

Španělské barokní malířství Diego Velázquez (1599-1660) Bartolomé Estéban Murillo (1617-1682)

Diego Velázquez Život Dílo Malířská licence, dvorní malíř Filipa IV. Pobyty v Itálii a Římě, kontakty s Rubensem 1643 jmenován královským komořím 1652 velký maršál paláce Pomník před muzeem Prado Dílo Žánrové výjevy a zátiší; bodegóny (šp.) Historické události Mytologické náměty a náboženská tématika

Velázquezovy portréty Jezdecké portréty Portréty trpaslíků Papež Innocenc X. Členové královské rodiny Dvorní dámy (Las Meninas)

Stará kuchařka (Žena smažící vejce); 1618 Žánrový výjev a zátiší; příšeří, z něho 2 osoby, světlo ze strany, kompozice úhlopříčky Centrum vlevo vpředu, v popředí kuchyňské předměty

Prodavač vody v Seville;1620 Také na základě 2 šikmých os, tmavé tóny, světlo zleva: realismus, nádobí, pěkné ztvárnění prodavače

Kristus v domě Marty a Marie (1618) Bodegón z prvního období tvorby; na základě fragmentu evangelia sv. Lukáše; Kristus byl ve vesnici, kde vstoupil do domu Marty, Marie byla její sestra; v popředí spíše výjev z kuchyně + zátiší; v kuchyni 2 ženy – 1= služka, napravo zátiší; výše Kristus hovořící s Martou a Marií; nevíme, zda jde o okno či obraz v zrcadle; prvořadost života kontemplačního nad životem aktivním

Vulkánova kovárna (1630); během pobytu v Itálii; mytologický námět, Apollón sděluje Vulkánovi, že ho jeho žena podvádí s Martem; 4 postavy kolem kovadliny; světlo a modelace postav

Kapitulace Bredy (1634-1635); město, které španělé obléhali 9 měsíců; místodržící Bredy generálu Spinellimu; Španělsko a Nizozemí Motiv a kompozice: vztyčená kopí (chtěl vyvolat dojem velkého vojska); pozadí krajina; Nizozemci vleco, Španělé vpravo

Trpaslík Francesco Lezcano; trpaslíci byli oblíbenou atrakcí významných šlechtických domů; Lezcano sedící na skále s balíčkem karet v ruce; efekt: tvář prosvětlena bílou barvou šátku

Innocenc X; 1650; portrét papeže za jeho pobytu v Římě; pronikavost pohledu; na lístku v ruce je jeho i malířovo jméno; silná osobnost, která zhodnotila obraz tak, že Velázquez zachytil pravdu;plášť z červeného hedvábí se zlatavými odlesky; Velázquez prý dokonce odmítl papežovu štědrou odměnu, protože bylo povinností španělského dvorního malíře portrétovat papeže

Las Meninas: Dvorní dámy; 1656; zachytil sám sebe se štětcem a paletou, v centru kompozice infantka Markéta; v zrcadle na stěně její rodiče Filip IV a Marie Anna; mezi dvorními dámami je také trpaslice

Autoportrét

Bartolomé Estéban Murillo (1617-1682 Významný malíř španělského baroka, jeho kariéra spadá do 2. poloviny 17. století Působil v Madridu a Seville, přední malíř tzv sevillské školy Vlivy: Velázquez, benátské a vlámské malířství Dílo Žánrové výjevy Osoby z ulice, květinářka, přadlena, děti, žebráci Náboženská tématika Neposkvrněné početí, Nanebevzetí Panny Marie Andělská kuchyně 11 obrazů věnovaných františkánským světcům Bartolomé Estéban Murillo (1617-1682 Pocházel z chudé rodiny, jeho otec byl sevillský lazebník, rodina měla 14 dětí. Od roku 1642 žil v Madride, zde studoval na doporučení Velázquezovo benátské a vlámské mistry. Vzory Correggio, Van Dyck. Častá témata: svět vycházející ze snů,světci v extázi, mystická vytržení, snaha posílit víru, zmírnit utrpení, téma milosrdenství; ale i svět smyslů. V jistém období bylo jeho dílo značně podceňováno, dnes pokládán za předního malíře; sice prý nedosáhl V. geniality, ale dokázal příznačně vyjádřit duchovní atmosféru španělského baroka. V posledním období značná nadprodukce – tedy oslabení uměleckých kvalit tvorby, sklon k sentimentalitě. To mu však vyneslo velkou popularitu v 19. a na počátku 20. století.

Andělská kuchyně (1645-1646) Patří do cyklu františkánských fresek, dnes cyklus rozptýlen po celém světě. A.k. prvé dílo podepsané a datované Murillem. Zázračné zjevení andělů v kuchyni, světec ve stavu extáze, takto ho nalézá převor kláštera a 2 další návštěvníci. Pozadí světce ozářeno „božským přísvitem“. Ve výjevu vpravo pak světec udiveně hledí na anděly, kteří připravují pokrm. Druhým obrazem z tohoto cyklu je Smrt Svaté Kláry. Ta pocházela z Assissi, svůj rodný dům ale opustila, rozdala majetek chudým a založila řád klarisek. Žila ve 12. a 13. století.

Pokřtění Krista

Ukřižování Neposkvrněné početí – toto církevní dogma malíře velmi zaujalo a udělal jeho několik verzí. (z Aranjuez, Walpole, Escorial); vycházelo to z určité ikonografie popsané v knze El Arte de la Pintura. Podle ní má mít madona 12-13 let, vážné oči, dokonale tvarované rysy, zlaté vlasy. Krása duše by se měla skloubit s krásou tělesnou. Bílá tunika a plášť v barvě nebe. Další scény: Narození Panny Marie

Svatá rodina s ptáčkem (1645-1650) Patří mezi jeho nejpopulárnější, naturalistické pojetí, způsob užití světla. V centru postava ježíška, v ruce svírá malého ptáčka, jehož mu daroval taínek Josef. Snaží se upoutat pozornost psa.

Patricijův sen Téma Založení kostela Santa Maria Maggiore v Římě. Sen římského patricije a jeho ženy. Panna Marie se jim zjeví ve snu a žádá, aby byli na místě, které jim ukáže. Vyznačíplán kostela sněhovými vločkami.

Patricijův sen Druhý obraz: Patricij Jan a jeho manželka se vydávajík papeži, aby mu svůj sen sdělili. Obrazy umístěny v interiéru kostela v Seville v souvislosti s jeho rekonstrukcí.

Svatá Justina a Svatá Rufina

Zvěstování

Dívka se svou služebnou

Hráči v kostky

Květinářka

Prodavačka ovoce (1670-75)

Jedlíci hroznů a melounů (1650); Jedlíci koláčů

Hygiena aneb Stařena vybírá chlapci vši; Pouliční žebrák (cíl: ne vyvolat lítost, nýbrž milosrdenství.) Posun v koloristice: od hnědých a šedých k teplejším, červeni a zlatu.