Goniometrické funkce pro III. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Advertisements

V PRAVOÚHLÉM TROJÚHELNÍKU
1. ročník S O U GONIOMETRICKÉ FUNKCE PDF Poznámky pro žáky se SPU
Goniometrické funkce Tangens Nutný doprovodný komentář učitele.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
F U N K C E Ing. Milan HANUŠ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Slovní úlohy o společné práci
V ý p o č t y p l o c h Milan HanušPřehled učiva TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
SINOVÁ VĚTA PRO III. ROČNÍK SOU Poznámky pro žáky se SPU DOC PDF
řešené soustavou rovnic
Škola Střední průmyslová škola Zlín
NEROVNICE Ing. Milan HANUŠ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Goniometrické funkce Řešení pravoúhlého trojúhelníku
Goniometrické funkce Mgr. Alena Tichá.
Čísla 0 – 100, sčítání a odčítání
MILAN HANUŠ Přehled učiva TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zábavná matematika.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:9. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Goniometrické funkce autor.
GONIOMETRICKÉ ROVNICE
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Kvadratické rovnice pro S O U (x - 5)(x + 5) = 0 S = 1/2gt2
EU – OP – VK Matematika – 8.B Mgr. Václav Calábek.
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
SINUS KOSINUS. VLASTNOSTI GONIOMETRICKÝCH FUNKCÍ  Funkce sinus a kosinus patří mezi goniometrické funkce.  Goniometrické funkce tvoří skupina šesti.
GONIOMETRIE Následující prezentace doplňuje kapitolu goniometrie o
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Goniometrické funkce II.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Goniometrické funkce.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_75.
Řešené příklady – goniometrické funkce I
ORIENTOVANÝ ÚHEL PRO III. ROČNÍK SOU
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Milan Hanuš PŘEHLED UČIVA Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Goniometrické funkce orientovaného úhlu
Lineární funkce Zdeňka Hudcová Přehled učiva ÚvodÚvod Definice a=b=0 a=0 b=0 Vyšetření monotonie Průsečík s y Úkol 1 Úkol 2Definice a=b=0a=0 b=0Vyšetření.
Technické kreslení.
Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_159 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
5,2 Milan Hanuš X Poznámky TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého.
Milan Hanuš Přehled učiva TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_19 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Grafy funkcí sinus a kosinus Autor: Mgr. Eva Vaňková Předmět: Matematika Ročník:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08B11 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníDuben.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
DEFINICE GONIOMETRICKÝCH FUNKCÍ
GONIOMETRIE Následující prezentace doplňuje kapitolu goniometrie o
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku
PŘEVODY JEDNOTEK DÉLKY, OBSAHU, OBJEMU, HMOTNOSTI A ČASU
Transkript prezentace:

Goniometrické funkce pro III. ročník Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních a komunikačních technologií Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Goniometrické funkce II. kvadrant pro III. ročník cos223°25´13,258“ K učebnici Calda, E.: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU 3. díl; Prometheus, 2004, s. 62 Přehled učiva Milan Hanuš

Didaktické cíle: Sinus úhlů v intervalu 0°až 360° Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: Sinus úhlů v intervalu 0°až 360° Kosinus úhlů v intervalu 0°až 360° Tangens úhlů v intervalu 0°až 360° Grafy goniometrických funkcí Test

Sinus úhlů v intervalu 0°až 360° Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: Sinus úhlů v intervalu 0°až 90° y y 1 1 II. Kvadrant (90°; 180°) I. Kvadrant (0°; 90°) M 1 sinα α -1 -1 1 1 x x Jednotková kružnice -1 -1 IV. Kvadrant (270°; 360°) III. Kvadrant (180°; 270°) sinα = yM / 1 = yM I. kvadrant + Příklad: sin 17°35’ = sin 17° 35’ Jednoduchá kalkulačka: 17 + 35 : 60 = sin výsledek. Kalkulačka Odvození na internetu

Sinus úhlů v intervalu 90°až 180° (II. kvadrant) Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: y y y y y y 1 1 1 1 1 1 1 1 M realizuje Evropskou strategii zaměstnanosti prostřednictvím investic do lidských zdrojů 1 sinα α α´ -1 -1 -1 -1 -1 1 1 1 x x x -1 -1 -1 α sinα = sin (180° - α´°) Hf = (0; 1) II. kvadrant + Příklad: sin 162° 25’ = sin(180° - 162° 25’) = sin 17° 35’ Jednoduchá kalkulačka: 162+25 : 60 = +/- +180 = sin výsledek, ale lze i zadat přímo 162 + 25 : 60 = sin výsledek Kalkulačka Odvození na internetu

Sinus úhlů v intervalu 180° až 270° (III. kvadrant) Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: y 1 α -1 1 α´ x sinα 1 -1 sinα = - sin (α´° - 180° ) Hf = (-1; 0) III. kvadrant - α Příklad: sin 197°35’ = - sin(197°35’ – 180°) = - sin 17° 35’ Jednoduchá kalkulačka: 197 + 35 : 60 = -180 = sin +/- výsledek, ale lze i zadat přímo 197 + 35 : 60 = sin výsledek Kalkulačka Odvození na internetu

Sinus úhlů v intervalu 270° až 360° (IV. kvadrant) Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: y 1 α -1 α´ 1 x sinα 1 -1 sinα = - sin (360° - α´ ) Hf = (-1; 0) IV. kvadrant - α Příklad: sin 342°25’ = - sin(360° – 342°25’) = - sin 17° 35’ Jednoduchá kalkulačka: 375 + 25 : 60 = +/- +360 = sin +/- výsledek, ale lze i zadat přímo 375 + 25 : 60 = sin výsledek Kalkulačka Odvození na internetu

Kosinus úhlů v intervalu 0°až 360° Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: Kosinus úhlů v intervalu 0°až 90° y y 1 1 II. Kvadrant (90°; 180°) I. Kvadrant (0°; 90°) M 1 α -1 -1 cosα 1 1 x x Jednotková kružnice Jednotková kružnice Jednotková kružnice -1 -1 IV. Kvadrant (270°; 360°) III. Kvadrant (180°; 270°) cosα = xM / 1 = xM I. kvadrant + Příklad: cos17°35’ = cos 17° 35’ Jednoduchá kalkulačka: 17 + 35 : 60 = cos výsledek, ale lze i zadat přímo 17 + 35 : 60 = cos výsledek Kalkulačka

Investuje do rozvoje vzdělání Kosinus úhlů v intervalu 90°až 180° (II. kvadrant) Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: y y y y y y 1 1 1 1 1 1 1 1 M Investuje do rozvoje vzdělání 1 α α´ -1 -1 -1 -1 -1 cosα 1 1 1 x x x -1 -1 -1 α cosα = - cos (180° - α´°) Hf = (-1;0) II. kvadrant - Příklad: cos 162° 25’ = - cos(180° - 162° 25’) = - cos 17° 35’ Jednoduchá kalkulačka: 162+25 : 60 = +/- +180 = cos výsledek, ale lze i zadat přímo 162 + 25 : 60 = cos výsledek Kalkulačka

Kosinus úhlů v intervalu 180° až 270° (III. kvadrant) Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: y 1 cosα α -1 1 α´ x 1 -1 cosα = - cos (α´° - 180° ) Hf = (-1; 0) III. kvadrant - α Příklad: cos 197°35’ = - cos(197°35’ – 180°) = - cos 17° 35’ Jednoduchá kalkulačka: 197 + 35 : 60 = -180 = cos výsledek, ale lze i zadat přímo 197 + 35 : 60 = cos výsledek Kalkulačka Odvození na internetu

Kosinus úhlů v intervalu 270° až 360° (IV. kvadrant) Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: y 1 cosα α -1 α´ 1 x 1 -1 cosα = cos (360° - α´ ) Hf = (0; 1) IV. kvadrant + α Příklad: cos 342°25’ = cos(360° – 342°25’) = cos 17° 35’ Jednoduchá kalkulačka: 375 + 25 : 60 = +/- +360 = sin výsledek, ale lze i zadat přímo 375 + 25 : 60 = sin výsledek Kalkulačka Odvození na internetu

vyrovnává příležitosti v přístupu na trh práce Tangens úhlů v intervalu 0°až 360° Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: Tangens úhlů v intervalu 0°až 90° t vyrovnává příležitosti v přístupu na trh práce y y 1 1 M tgα α -1 -1 1 1 1 x x -1 -1 tgα = yM / 1 = yM I. kvadrant + Příklad: tg 17°35’ = tg 17° 35’ Jednoduchá kalkulačka: 17 + 35 : 60 = tan výsledek, ale lze i zadat přímo 17 + 35 : 60 = tan výsledek Kalkulačka Odvození na internetu

Tangens úhlů v intervalu 90°až 180° (II. kvadrant) Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: y y y y y y 1 1 1 1 1 1 1 1 t α α´ 1 -1 -1 -1 -1 -1 α´ 1 1 1 x x x tgα M -1 -1 -1 α tgα = - tg (180° - α´°) Hf = (-∞; 0) II. kvadrant - Příklad: tg 162° 25’ = - tg(180° - 162° 25’) = - tg 17° 35’ Jednoduchá kalkulačka: 162+25 : 60 = +/- +180 = tan výsledek, ale lze i zadat přímo 162 + 25 : 60 = tan výsledek Kalkulačka Odvození na internetu

Tangens úhlů v intervalu od 180°do 360° Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: Tangens úhlů v intervalu od 180°do 360° Goniometrická funkce tangens úhlu má periodu 180° (opakuje se po 180°). Proto platí pro třetí kvadrant: tgα = tg (α° - 180° ) Hf = (0; ∞ ) III. kvadrant + a pro čtvrtý kvadrant: tgα = - tg (360° - α ) Hf = (- ∞; 0) IV. kvadrant - Kalkulačka Odvození na internetu

Grafy goniometrických funkcí Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: y = sin α 0,00 -0,50 -0,87 -1,00 0,50 0,87 1,00 sinα 360 330 300 270 240 210 180 150 120 90 60 30 α° Vykreslení grafu (internet) Odvození grafu (internet)

Grafy goniometrických funkcí Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: y = cos α 1,00 0,87 0,50 0,00 -0,50 -0,87 -1,00 cosα 360 330 300 270 240 210 180 150 120 90 60 30 α° Vykreslení grafu (internet) Odvození grafu (internet)

Grafy goniometrických funkcí Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° Didaktické cíle: y = tg α 270 90 Vykreslení grafu (internet)

Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° K O N E C POHÁDKA Test

Goniometrické funkce úhlů v intervalu od 0°do 360° ................................... ………………. Jméno a příjmení Třída Datum: ………………………… 1. Určete hodnoty funkce sinus λ pro následující úhly λ = 25°, λ = 237°, λ = 151° 24´ 56“ 2. Určete hodnoty funkce kosinus λ pro následující úhly 3. Určete velikost úhlu β, jsou-li hodnoty goniometrických funkcí následující sin β = 0,301; cos β = - 0,254; tg β = -12,2 ......................................................................................................................................... 1. Určete hodnoty funkce kosinus λ pro následující úhly λ = 325°, λ = 37°, λ = 181° 24´ 56“ 2. Určete hodnoty funkce tangens λ pro následující úhly 3. Určete velikost úhlu á pro hodnoty funkce následujících goniometrických funkcí: cos á = 0,911; sin á = - 0,539; tg á = - 1,256 B

A 1. cos325° = 0,819 cos37 = 0,799 cos181° 24´ 56“ = - 1,000 2. tg325° = -0,700 tg37°= 0,754 tg181° 24´ 56“ = 0,025 3. α1 = 24°21´21,92“ α2 = 335°38´38,08“ α1 = 212°36´56,13“ α2 = 327°23´3,87“ α1 = 128°31´33,76“ α2 = 308°31´33,76“ B 1. sin25°= 0,423 sin237°= - 0,839 sin 151° 24´ 56“ = 0,478 2. cos 25°= 0,906 cos237°= - 0,545 cos 151° 24´ 56“ = - 0,878 3. β1 = 17°31´3,63“ β2 = 162°28´56,37“ β1 = 104°42´51,62“ β2 = 255°17´8,38“ β1 = 94°41´9,24“ β2 = 274°41´9,24“