Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.9 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka ŠOK DUM – výkladový Předmět: TV Ročník: 1. r. a 2.r. (4leté)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEMOCI KREVNÍHO OBĚHU.
Advertisements

studijní materiál HS ČR Krušné hory, okrsek Bouřňák MUDr. Machold Petr
ŽIVOT ZACHRAŇUJÍCÍ ÚKONY
Poruchy oběhu krve a mízy
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
První pomoc Úrazy ve škole.
Šok, krvácení J. Mannová.
Zdravověda.
Jednotný postup při poskytování první pomoci
ANAFYLAKTICKÝ ŠOK v dětském věku
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.4 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Bezvědomí DUM – výkladový Předmět: TVZ Ročník: 4. r. (6leté),
První pomoc Šok - šokové stavy Výukový text
Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Ošetření krvácení
První pomoc při poranění elektrickým proudem
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.13 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Poranění chemickými látkami Typ: DUM - výkladový Předmět:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
První pomoc při akutních stavech MUDr.Eva Svobodová.
Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka
ZÁSTAVA DECHU A OBĚHU Definice
První pomoc při zástavě krevního oběhu
Neúrazové stavy.
PRVNÍ POMOC Mgr. Zdeňka Kubíková Bc. Barbora Zuchová a kol. PRVNÍ POMOC Mgr. Zdeňka Kubíková Bc. Barbora Zuchová a kol. šok.
ÚRAZY TEPLEM A CHLADEM Mgr. Jana Volemanová.
Zdravověda.
Ztráta funkce distribuce kyslíku a živin ke tkáním.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.14 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Poranění zvířaty Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník:
ŠOK.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.16 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Transport raněných Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník:
Laická první pomoc.
ZPRACOVAL: Zdravotnický záchranář pprap. Jaroslav Duchoň
Dušení, bolesti břicha, poranění očí a uší, klíště, uštknutí zmijí
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.7 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – matematické výrazy Typ: DUM.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.9 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Metabolické procesy trávicí soustavy TYP: DUM výkladový.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
TÉMATICKÁ OBLAST:Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Krvácení – vnitřní.
Poranění dutiny břišní. Příčiny: přímé násilí působení dynamických sil – vliv setrvačnosti (poranění nebo odtržení břišních orgánů vlivem náhlé ztráty.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.1 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Obecné zásady první pomoci Typ: DUM - výkladový Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.2 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka První pomoc při poruchách dýchání DUM – výkladový Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.15 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Srdeční a mozková mrtvice Typ: DUM - výkladový Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.11 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka První pomoc při úrazu elektrickým proudem DUM – výkladový.
Homeostáza a termoregulace
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Šok, náhradní roztoky, transfuze
Zpracoval: Mgr. Jakub Krček SOŠ PO a VOŠ PO Frýdek Místek.
Základní životní funkce vědomí
Poruchy regulace krevního tlaku II
Šok, krvácení.
Onemocnění, poruchy a poškození oběhové soustavy
10. První pomoc - neúrazové stavy
Kurz první pomoci Marcela Balatková (studentka 1.LF UK)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_evo15 Označení materiálu evo15_popaleniny.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
Cévní systém lidského těla
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdraví PředmětZdravověda Tematický.
Záchranná služba Krvácení – Ošetření drobných oděrek První pomoc: Ránu umyjeme, vydezinfikujeme. Vezmeme náplast a oděrku přelepíme.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví 6 - 9
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
První pomoc VY_52_INOVACE_26
Šok Z. Rozkydal.
Základy první pomoci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.9 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka ŠOK DUM – výkladový Předmět: TV Ročník: 1. r. a 2.r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Zpracovatel: Mgr. Ivana Krčková Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: únor 2014

Metodický list Tato prezentace bude požívána v 2.ročníku čtyřletého studia Výsledkem by mělo být zdokonalení záchrany člověka při šoku.

Závažný stav organismu, jehož příčinou je především nepoměr mezi velikostí cévního řečiště a množství obíhající tekutiny Vzniká kyslíkový dluh s rozvojem metabolické acidózy je reakcí organismu na absolutně nebo relativně snížený objem kolující náplně krevního řečiště závažný život ohrožující stav, při kterém dochází k selhání krevního oběhu je charakterizován sníženým tlakem a nedokrvením tkání je to obranná reakce organismu, která snižuje prokrvení v oblasti břicha a podkoží stažením cév, aby tělo napomohlo centralizaci krevního oběhu

Přímá ztráta obíhající tekutiny (hypovolemický šok) Snížená výkonnost srdce (kardiogenní šok, obstrukční šok) Relativní zvětšení objemu cévního řečiště – distribuční šok (septický, anafylaktický šok) Šok provází asi 10% úrazů u nichž bývá smrtelnou kombinací. Při šoku není organismus schopen zásobovat tkáně kyslíkem a odvádět z nich toxické látky

tepová frekvence se zvyšuje až 120 – 160 / min nitkovitý pulz (vliv nízkého krevního tlaku) studený pot, třes, bledost, apatie somnolence – spavost až bezvědomí cyanóza – promodrání periferie zrychlené a povrchní dýchání pocit žízně, svraskané rty

hypotenze – snížený krevní tlak, méně než 90 mm Hg prodloužení kapilárního návratu nad 2 s / nehtové lůžko nebo boltec stlačíme do zbělání a po uvolnění dojde normálně k obnovení zčervenání do 2 s

hypovolemický šok - krvácení /ztráta 20 – 30 % krve/, popáleniny, zvracení, průjmy, těžké infekce, hemoragický, úrazy kardiogenní šok – infarkt myokardu, srdeční selhání embolie do plicnice septický šok – těžké pooperační infekce, popáleniny, objevují se horečky, třesavka anafylaktický šok – alergický reakce na léky, cizorodé bílkoviny (jedy hmyzu), prudký nástup, nevolnost, zvracení, tachykardie-zrychlení srdeční činnosti, dušnost, křeče, bezvědomí, srdeční zástava neurogenní šok – rozvoj šoku v důsledku oběhového selhání způsobeného abnormálním rozšířením cév, které má svou příčinu v poruše CNS

Ticho Klid v bezprostředním okolí. Udržujeme s postiženým kontakt, neunavit, ale sledovat zdravotní stav. Rozrušení nebo zvýšený neklid zvyšují spotřebu kyslíku a energetickou náročnost organismu, negativní vliv na rozvoj šoku.

Teplo Zamezení ztrátám tepla zraněného. Neponecháváme postiženého ležet na zemi v mokrém oděvu, ale ani na přímém slunci. Přikrytí suchými pokrývkami. Chránit proti větru a proudění vzduchu. Výhodné je užití alufolií (u dvoubarevných pro udržení tepla zlatou stranou ven ).

Tekutiny Při hrozícím nebo rozvinutém šoku se nesmějí postiženému podávat tekutiny ústy, přestože pociťuje žízeň! (nevstřebá se, zvracení, riziko aspirace – vdechnutí cizích předmětů či zvratků). Pouze svlažování rtů a dutiny ústní. Zajištění žilního vstupu a podání i po příjezdu ZZS

Tišení bolesti Znehybnění postiženého. Ošetření poranění, ponechání nemocného v úlevové poloze. Nepodávat analgetika - léky proti bolesti formou podání ústy (paralen, brufen…) = nevstřebají se. Tišení léky pouze ZZS po příjezdu a to nitrožilní cestou!

Transport Volání ZS 112, 155 Transport má být šetrný. Změna poloh pozvolná. Protišoková poloha (zvýšení dolní poloviny těla). Profesionální vyprošťování z dopravních prostředků.

Protišoková poloha – postižený leží na zádech se zvýšenou polohou nohou Protišoková poloha – varianta s židlí

Jiří Pokorný et al.,URGENTNÍ MEDICÍNA První vydání,ISBN Příručka první pomoci, Gallus Ruber, Praha 1998, ISBN X Učebnice pro Záchrannou zdravotnickou službu, Miroslav Bíca a kolektiv, Praha 1996, ISBN