Sledování tělesné teploty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2012
Advertisements

Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
-příčiny vzniku, průběh, projevy
Malý chirurgický zákrok-extirpace lipomu
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Digitální učební materiál
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Tabulka otázek Rozstřel
Odborný pracovní seminář
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA_11.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Edukace pacienta před a po totální endoprotéze kyčelního kloubu
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
PRVNÍ POMOC postup u akutní příhody 07
TERMOREGULACE NOVOROZENCE
TĚLESNÁ TEPLOTA.
Parazité člověka Přírodopis 7. třída
-poruchy metabolismu cukrů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Druhy teploměrů Prezentace do fyziky.
Litva, Lotyšsko a Estonsko
PŘIROZENÁ ANTIKONCEPCE
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Odborný výcvik Ročník:
Tato prezentace byla vytvořena
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Cévní a dýchací soustava
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
PRVNÍ POMOC ZÁKLADNÍ POJMY 01
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 14
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_14.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_26.
Homeostáza a termoregulace
Tato prezentace byla vytvořena
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 10
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 04
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Přednášky z lékařské přístrojové techniky Masarykova univerzita v Brně
Význam sterilizace v ošetřovatelské péči 09
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Anna Polívková, spoluautorem je Mgr. Marie Janečková. Dostupné ze Školského portálu.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
zpracovaný v rámci projektu
Fyziologické funkce II.
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
Teplota – souhrnná cvičení I.
Transkript prezentace:

Sledování tělesné teploty

Cíl: Žák vysvětlí definici tělesné teploty Žák vyjmenuje pomůcky a místa měření tělesné teploty Žák demonstruje v modelové situaci měření tělesné teploty různým způsobem Žák se orientuje v naměřených hodnotách

Osnova : Fyziologie tělesné teploty Faktory ovlivňující tělesnou teplotu Hodnoty tělesné teploty Teplotní křivky Místa vhodná pro měření tělesné teploty Druhy teploměrů Obecné pokyny měření tělesné teploty Specifické pokyny pro měření tělesné teploty

Fyziologie tělesné teploty Teplo je produktem metabolismu Největším tepelným zdrojem - játra, páce svalů Vyšší teplotu má jádro organismu, menší povrch těla Výdej tepla – vedení, proudění, vyzařování, odpařování

Fyziologie tělesné teploty Centrum – mezimozek – reaguje na teplotu protékající krve Vyšší tělesná teplota je přirozenou reakcí organismu na působení virů, bakterií, cizorodých látek – brání jejich rozmnožování, aktivizuje imunitní systém

Faktory ovlivňující tělesnou teplotu Věk Denní doba Tělesná aktivita Hormonální produkce (estrogen, tyroxin, adrenalin, noradrenalin) Stres Teplota a vlhkost okolí

Hodnoty tělesné teploty Hypotermie (pod 36,0 °C) Normotermie (od 36,0 °C do 36,9° C) Subfebrilie (od 37,0° C do 37,9 °C) Febris (nad 38,0°C) Hyperpyrexie (nad 40,0°C)

Teplotní křivka Tělesná teplota přirozeně kolísá v průběhu dne Nejnižší mezi 2.00 – 5.00 hodinou Nejvyšší mezi 16.00 – 18.00 Typy horečky Pokles teploty

Místa vhodná pro měření tělesné teploty Axilla (podpaží) Ústa (+0,3⁰C) Rektum (konečník, + 0,5⁰C) Vagína (pochva, bazální teplota) Zevní zvukovod (+ 0,6⁰C) Třísla Kůže

Druhy teploměrů Lékařský teploměr maximální (bezrtuťový) Teploměr ústní maximální (trojboký, digitální) Teploměr rektální (bezrtuťový) Digitální teploměr Teploměr z tekutých krystalů Teploměry čelní, ušní (infračervené záření) Speciální teploměry (ARO, JIP)

Obecné pokyny k měření tělesné teploty Tělesná teplota se měří 2 – 3x denně Údržba a dezinfekce teploměrů (skleněný, digitální) Individualizace teploměrů Lihové teploměry sklepat, kontrola celistvosti

Obecné pokyny k měření tělesné teploty Tělesná teplota se měří v klidu na lůžku U neklidných nemocných a dětí měří tělesnou teplotu sestra Simulace, disimulace choroby - 2 teploměry Zápis naměřené hodnoty do dekurzu

Záznam v dokumentaci Číslicí – TT - 36,0 ⁰C Graficky – křivka červenou barvu (záleží na zvyklostech odd.) R - 37,0 ⁰C

Specifika měření tělesné teploty v axille Pomůcky : podnos, emitní miska, stojánek s teploměry (kontrola celistvosti a sklepání lékařských teploměrů maximálních), čtverce buničiny, dokumentace nemocného (dekurz, teplotní tabulka) nebo blok  Postup (demonstrace v modelové situaci) Odkaz na učivo v učebnici: Kelnarová, J. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 2. ročník. 1.díl (str. 36 - 37)

Specifika měření tělesné teploty v ústech Upozornění pro nemocného: nejíst, nepít horké, studené 20-30 min. před měřením Pomůcky : trojboký teploměr maximální, který může být individualizovaný, emitní miska, čtverce buničiny, dokumentace nemocného (dekurz, teplotní tabulka) nebo blok Postup (demonstrace v modelové situaci) Odkaz na učivo v učebnici: Kelnarová, J. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 2. ročník. 1.díl (str. 37 - 38)

Specifika měření tělesné teploty v rektu Pomůcky: podnos, emitní miska, gumové ochranné rukavice, vazelína (olej), stojánek s teploměry (kontrola celistvosti a sklepání lékařských teploměrů), teploměry pro rektální měření mohou být individualizované, čtverce buničiny, dokumentace nemocného (dekurz, teplotní tabulka) nebo blok  Postup (demonstrace v modelové situaci) Odkaz na učebnici v učebnici: Kelnarová, J. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 2. ročník. 1.díl (str. 38 - 39)

Domácí úkol 1. Měření bazální teploty – opakování somatologie 1. ročník 2. Zapište do teplotní tabulky následující naměřené hodnoty tělesné teploty (doporučuji rozdat žákům hodnoty tělesné teploty rozdat namnožené, ušetří se čas): Ráno – 37,2⁰C poledne - 38,4⁰C večer – 39,0⁰C Ráno – 36,9⁰C poledne - 37,8⁰C večer – 38,3⁰C Ráno – 37,0⁰C poledne - 37,6⁰C večer – 38,0⁰C Ráno – 39,0⁰C poledne - 38,5⁰C večer – 38,2⁰C Ráno – 38,2⁰C poledne - 38,0⁰C večer – 37,9⁰C Ráno – 37,5⁰C poledne - 37,2⁰C večer – 36,8⁰C

Kontrolní otázky Vysvětli pojem subfebrilie, febris, normoternie… Vyjmenujte místa vhodná pro měření tělesné teploty. Připravte pomůcky k měření tělesné teploty. Vyjmenujte nejčastěji používané teploměry v nemocniční praxi.

Literatura Kelnarová, Jarmila a kolektiv. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 2. ročník. 1.díl. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-3105-6. Hůsková, Jitka a Petra Kašná. Ošetřovatelství – ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty. Pracovní sešit II/2.díl. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978- 80-247-2854-4. Mikšová, Z., M. Froňková, R. Hernová a M. Zajíčková. Kapitoly z ošetřovatelské péče I. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1442-6. Wikipedia.cz.Teploměr lékařský maximální.[online].c2012[cit.2012-09-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Clinical_thermometer_38.7.JPG MALL.cz. Teploměr digitální.[online]. c2012[cit.2012-09-17].Dostupné z: http://www.mall.cz/teplomery/beurer-ft-09-b MALL.cz. Teploměr digitální.[online]. c2012[cit.2012-09-17].Dostupné z:http://www.mall.cz/teplomery/ardes-m-265 MALL.cz. Teploměr infračervený [online]. c2012[cit.2012-09-17].Dostupné z: http://www.mall.cz/teplomery/lanaform-thermometer-4in1 Fotografie přístroje na střepávání teploměrů byla pořízena na II. interní klinice, odd. 70, Fakultní nemocnice U sv. Anny

Děkuji za pozornost Mgr. Iva Křesťanová

Teplotní křivky – typy horečky Febris continua (přetrvávající) Febris remitens (kolísavá) Febris intermitens (střídavá) Febris recurrens (návratná) Febris undulans (vlnovitá)

Teplotní křivky – pokles TT Kritický Lytický Provleklý

Teploměr lékařský maximální (bezrtuťový)

Digitální teploměr

Přístroj ne střepání teploměrů

Teploměry čelní, ušní (infračervené záření)