Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jádrové a periferní oblasti
Advertisements

Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_12.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_20.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_11.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_14.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_13.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_16.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_18.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ON Anotace: Seznámit žáky s problematikou Ročník:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_1.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_3.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Klasifikace států podle úrovně hospodářství
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy a.
VY_52_INOVACE_Z.9.36-hospodářské organizace ve světě-prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
DEMOGRAFIE - RŮST POČTU OBYVATEL
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Globalizace Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta Karviná.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_7.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_8.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_5.
Globalizace Konflikty 20. století
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
ÚVOD OD ROZVOJOVÝCH STUDIÍ I
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Stupeň rozvoje států světa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_9.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Přelidnění Vypracoval: Lubomír Knopp Třída: 2L Předmět: Biologie
Hospodářství.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
MIGRACE.
Globální problémy lidstva. GLOBALIZACE - Co myslíš, že znamená tento pojem? Je abstraktní pojem, který naznačuje „srůstání světa“. Jde o nerovný proces,
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_2101_GLOBÁLNÍ E. Téma: Pojem F. G._ GLOBÁLNÍ EKONOMIKA Číslo.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu intersociální problémy Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Soudobý svět Ekonomický pohled
Zboží atd. můžeme vyvážet (export), přivážet (import).
Stát Definice, funkce, typy.
Mgr. Rostislav Navláčil 17. Globalizace Občanská nauka 1. – 4.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Úvod, základní principy a cíle
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
GLOBALIZACE.
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_17 Tematická oblast: Právo a mezinárodní vztahy Cílová skupina žáci školy Téma: Svět a jeho rozdělení, globalizace, globální problémy Anotace: Seznámení žáků s rozdělením světa, pochopení příčin a důsledků globalizace Autor: Mgr. Jana Bergmannová Datum vytvoření: 15.10.2013

17. Svět a jeho rozdělení, globalizace, globální problémy Každý stát světa je dnes suverénním státem, ale čím slabší je ekonomicky, tím více se jeho zahraniční politika orientuje na spolupráci a podporu jiných států.

Dělení států podle ekonomické úrovně 1. skupina - hospodářsky nejvyspělejší státy - největší objem průmyslové produkce na jednoho obyvatele a několikanásobně vyšší hrubý národní produkt na 1 obyvatele než je světový průměr ( např. USA, Kanada, státy západní Evropy, Japonsko, JAR, Austrálie, Nový Zéland) 2. skupina - hospodářsky průměrné státy - většinou průmyslové země nebo země zemědělské s přechodem k industrializaci ( např. ČR, SR, Maďarsko, Chorvatsko, Řecko, Čína, Vietnam) 3. skupina ( tzv. "třetí svět") - hospodářsky nejméně vyspělé státy - státy s nejnižším hrubým národním produktem na 1 obyvatele. Mají obrovské problémy - nedostatek potravin, nemocnost, vysoká úmrtnost, znečištění životního prostředí, špatná infrastruktura, negramotnost atd. ( např. Etiopie, Čad, Mauretánie, Somálsko, Afghánistán, Bangladéš, Indie, Súdán)

Geografické dělení světa sever = bohaté státy 1. a 2. skupiny jih = nejchudší státy (až na výjimky)

Velmoci Velmoci hrají nejdůležitější roli ve světové politice ( někdy hovoříme o supervelmocech)- existovaly vždy v historii. Znaky velmoci rozsáhlé území velké množství obyvatel ekonomická síla vojenská síla

Globalizace = srůstání světa = proces sbližování kultur a ekonomik různých států a národů globalizace jako ekonomický proces se rozvíjí zejména od 70. let 20. století v souvislosti se zavedaním informačních technologií, liberalizací mezinárodního obchodu a vytvářením jednotných trhů vlivem globalizace se postupně zvyšuje rozdíl mezi reálnou ekonomikou (výroba, obchod) a symbolickou ekonomikou finančních obchodů (obch. měnou, akciemi... = zisk se odvíjí od pohybu kurzu).

Důsledky globalizace reálná moc se přesouvá z rukou vlád jednotlivých zemí do rukou nadnárodních společností hospodářská prosperita je ovlivněna obchody se světovými financemi (nebezpečí krachu státní ekonomiky - Mexiko, Argentina) pokles významu národního státu - státy nuceny lákat mezinárodní kapitál využití levné pracovní síly - snížení příjmů obyvatel a snížení daňových odvodů změna v mezinárodní dělbě práce - výroby náročné na množství pracovníků se přesouvají do rozvojových zemí zmenšování světa ( výhody- cestování, studium, kultura... X nevýhody - pro ty, kteří nemají přístup k inform. technologiím) prohloubení rozdílů mezi státy i jednotlivci

Globální problémy v současnosti dochází ke globální krizi = ohrožení přírody, kultury, lidstva problémy nelze prohlubovat bez zásadních změn (zřejmě) v zásadě existují dva modely: katastrofický - k vrcholu krize dojde v letech 2020 - 2050 - není již možno vyřešit globální problémy (ekologické ohrožení, hladomor v Africe, pandemie nemocí ...) optimistický model - lidstvo se obrátí od konzumu k tvořivému životu na základě zodpovědnosti nás všech = jde o trvale udržitelný rozvoj

Globální problémy Některé globální problémy: populační exploze a populační nerovnováha nedostatek pitné vody a potravin vyčerpání přírodních zdrojů znečištění životního prostředí terorismus extremismus ekologické katastrofy války

Použitá literatura a zdroje EMMERT, František a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2003, ISBN 80-86285-68-5. ZUBÍKOVÁ, Zdeňka; DRÁBOVÁ, Renáta. Společenské vědy v kostce. Praha: Fragment, 2007, ISBN 978-80-253-0190-6. http//cs.wikipedia.org/wiki/Globalizace