Zvláštnosti dýchacího ústrojí u dětí a mladistvých

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PKML.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Příznaky onemocnění dýchacího systému.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 2. POLOLETÍ - OTÁZKY
TÉMA Fyzikální vyšetření
Města ČR – orientace na mapě
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
ABLS Základní neodkladná resuscitace dospělých /Adult Basic Life Support (ABLS) pro studenty 3. ročníku před nácvikem Tomáš Janota Koronární jednotka.
Kardiopulmonální resuscitace I.
Student: Ing. Olga Minaříková školitel: doc.akad.soch. Miroslav Zvonek, PhD. srpen 2009.
Sčítání a odčítání úhlů
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Zápis čísla v desítkové soustavě
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
Fetální období.
Elektronická učebnice - I
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
FÁZE ŽIVOTA.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.

Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Bránice. Mechanismus nádechu a výdechu. Vitální kapacita plic
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
PORUCHY A VYŠETŘENÍ PLICNÍ VENTILACE
Fyziologie dýchání - úvod
ZPRACOVAL: Zdravotnický záchranář pprap. Jaroslav Duchoň
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dýchací soustava. dýchací soustava plíceplíce (pulmo) –pravá - 3 laloky, levá - 2 laloky –plicní váčky složeny z plicních sklípků (alveol) opletené kapilárami,
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Biofyzika dýchání. Spirometrie
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Zvláštnosti dýchacího ústrojí u dětí a mladistvých
Transkript prezentace:

Zvláštnosti dýchacího ústrojí u dětí a mladistvých Prof. MUDr. A. Zapletal DrSc. Pediatrická klinika, 2. LF UK a FN Motol, Praha

Věk a velikost plic Věk Alveoly (počet x 106) Dýchací cesty Alveolární plocha (počet x 106) Tělesný povrch (m2) Generace dých. cest (počet) novorozenec 3 měsíce 7 měsíců 13 měsíců 22 měsíců 4 roky 8 roků dospělý zvětšení od narození do dospělosti 24 77 112 129 160 257 280 296 10 1,5 2,5 3,7 4,5 7,1 7,9 14 10 2,8 7,2 8,4 12,2 14,2 22,2 32,0 75,0 21 0,21 0,29 0,38 0,45 0,50 0,67 0,92 1,90 9 - 21 22 23

Počet dechů u chlapců a děvčat v závislosti na věku (průměr) Věk (r) Chlapci Dívky 0-1 1-2 2-3 3-4 4-5 5-6 6-7 7-8 8-9 9-10 10-11 11-12 12-13 13-14 14-15 15-16 16-17 17-18 31 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16  ± 8 4 3 2 30 27 25 24 22 21 20 19 18 17  ± 6 4 3 2 From IIiff A, Lee VA. Pulse rate, respiratory rate and body temperature of children between two months and years of age. Child Dev 1952; 23:237-245

Počet dechů u nedonošených a donošených novorozenců (průměr) Věk (týdny) Nedonošení (xSD) Donošení (xSD) 2 4 6 8 10 12 14 16 18 22 26 30 34 38 42 46 50 41 46 43 48 44 42 39 34 30 32 29 27 28  ± 11 20 12 8 6 5 2 36 35 37 31 30 29 28 27 25  ± 7 6 4 3

Morfologické a funkční rozdíly – kojenec a dospělý Parametr Kojenec Dospělý tělesná hmotnost (kg) hmotnost plic (g) plocha plic (m2) velikost alveolů (m) počet alveolů počet dýchacích cest dechová frekvence (min-1) hodinová dechová práce (J.h-1.kg-1) minutová ventilace (ml.min-1) dechový objem (ml) mrtvý prostor dýchacích cest (ml) funkční reziduální kapacita (ml) alveoární ventilace (ml.min-1.kg-1) spotřeba O2 (ml.min-1.kg-1) výdej CO2 (ml.min-1.kg-1) minutová ventilace (ml.min-1.kg-1) 3 50 2,8 150 24.106 1,5.106 36-45 8,4 525 15 5 70 120 7 6 200-260 70 800 75 300 296.106 14.106 14 4,2 6000 500 150 3000 60 3 2-3 90

Respirační symptomy u dětí kašel: akutní, opakovaný, protrahovaný, chronický, produktivní, štěkavý (laryngeální), záchvatovitý (pertusorický) hlučné dýchání: stridor (chrčení), pískání (wheezing), chrápání dušnost: pocit nedostatku vzduchu, u dětí namáhavé dýchání cyanóza: centrální, periferní bolesti na hrudníku: pleuritida, pneumotorax, trauma, aj. hemoptýza (vykašlávání krve): bronchiektázie, plicní hemosideróza, pneumonie, vdechnutí cizího tělesa, cystická fibróza, aj. paličkovité prsty (digiti Hippocratici): cystická fibróza, bronchiektázie, cyanotické vrozené srdeční vady, aj.

Fyzikální vyšetření hrudníku a plic Pohled Dechová frekvence, typ dýchání, zatahování, souhyb chřípí, dušnost, cyanóza, stridor (chrčení), pískání, kašel (suchý, vlhký, štěkavý, zajíkavý), chrapot, inspirační nebo exspirační dechové úsilí, atd.

Typy dýchání A. Normální A. Hyperventilace B. Bradypnoe B. Periodické C. Tachypnoe C. Vzdychání

Obvod hrudníku u dětí do 14 let

Tvar paličkovitých prstů B. D. F. E. G. Normální Zvětšené zakřivení nehtu Mírný stupeň Tvar papouščího zobáku Tvar hodinového sklíčka Tvar paličky od bubínku

Posouzení paličkovitých prstů Normální Paličkovité prsty IPD - interfalangeální průměr DPD – distální falangeální průměr IPDDPD DPDIPD hyponychální úhel abc180o abc195o znamení Schamrothovo

Fyzikální vyšetření hrudníku a plic Poklep Provádíme jej prostředníkem pravé ruky lehkým úderem na poslední (střední) článek levé ruky – přiložen paralelně se žebry. Provádí se v příslušných čarách a srovnává se zvuk. U malých dětí nemá takový význam jako u dětí větších. Podle zvuku při poklepu rozeznáváme : Poklep plný a jasný : nad normální zdravou a vzdušnou plicní tkání Poklep hypersonorní : nad plicní tkání se zvětšeným obsahem vzduchu v alveolech (hyperinflace plic, bronchiální astma, cystická fibróza, bronchiolitida aj.) Poklep bubínkový : nad větším množstvím uzavřeného vzduchu (dutiny v plicích, brániční kýla u novorozenců, pneumotorax, břišní dutina) Poklep temný nebo ztemnělý (zkrácený) : nad nevzdušnou plicní tkání (pneumonie, atelektáza, tekutina v dutině hrudní, tumory) Poklepem určujeme dolní hranice plic

Způsob vyšetřování plic poklepem

Vyšetřování plic poklepem v jednotlivých čarách na hrudníků Orientační čáry na přední a zadní straně hrudníku Body, v nichž se doporučuje perkutovat při rychlém orientačním poklepu plic

Fyzikální vyšetření hrudníku a plic Poslech Nejdůležitější součástí fyzikálního vyšetření u dětí. Provádí se fonendoskopem (zvonkovitý, membránový). Poslechem sledujeme: dýchání (dýchací šelest) a vedlejší dýchací šelesty. Typy dýchání : sklípkové (vezikulární) : nad zdravou plicní tkání bronchovezikulární (puerilní) : je u dětí do 10 let, souvisí s menší tlouštkou hrudní stěny a plic trubicovité (bronchiální) : je hlučné a je slyšet nad infiltrovanou plicní tkání (pneumonie) oslabené až vymizelé: nad neventilovanou nebo nedostatečně ventilovanou plicní tkání (atelektáza, uzávěr bronchu, aj.) kompresivní: oslabené trubicovité dýchání (nad stlačenou plicní tkání tekutinou) zostřené : silnější než normální (při prohloubené ventilaci plic) dutinové (amforické): nad dutinami v plicích

Schematické znázornění poslechových nálezů na plicích a míst jejich vzniku Dutinové dýchání Trubicové dýchání Kompresivní dýchání Sklípkové dýchání Oslabené dýchání

Fyzikální vyšetření hrudníku a plic Vedlejší dýchací šelesty: vlhké: chropy (rachoty) – malých, středních a velkých bublin (u bronchitid) suché: pískoty, vrzoty (u astmatiků) třáskání (krepitace): velmi jemné chrůpky (u pneumonií plicních fibróz, bronchitid) pleurální třecí šelest: třením viscerálního a parietálního listu pleury (suchá pleuritida). Bronchofonie: Posloucháme přenos hrudního hlasu během mluvení. Slouží k rozlišení infiltrace plic (přenos zvýšen) a tekutiny v hrudníku (přenos snížen).

Schematické znázornění a lokalisace vedlejších poslechových jevů na plicích Stridor Rachoty drobných bublin Třecí šelesty Rachoty středních bublin Vrzoty Pískoty Rachoty velkých bublin Třaskání Rachoty přízvučné

Fyzikální vyšetření hrudníku a plic Pohmat Hrudní chvění (fremitus vocalis pectoralis) Pohmatem na hrudník vyšetřujeme a srovnáváme hrudní chvění (vibrace) během mluvení. Slouží k rozlišení infiltrace plic (chvění zvýšeno) a tekutiny v hrudní dutině (chvění sníženo).