Genetika populací, rodokmen

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Advertisements

Gonozomální dědičnost
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Statistické metody pro testování asociace genů a nemocí
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
POPULAČNÍ GENETIKA 6 faktory narušující rovnováhu populací
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Stránky o genetice Testy z genetiky
Dědičnost kvantitativních znaků
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Genetická variabilita populací  Pacient je obrazem rodiny a následně populace, ke které patří  Distribuci genů v populaci, a to jak jsou četnosti genů.
Populační genetika.
Populační genetika.
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Genetika populací kvalitativních znaků
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
 VZNIK GENETICKÉ PROMĚNLIVOSTI = nejdůležitější mikroevoluční
Příbuzenská, liniová a čistokrevná plemenitba
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Ekologie malých populací Jakub Těšitel. Malé populace # stochastická (náhodně podmíněná) dynamika # velké odchylky od Hardy-Weinbergovské rovnováhy #
NÁHODNÉ PROCESY V POPULACÍCH NÁHODNÉ PROCESY V POPULACÍCH Náhodný výběr gamet z genofondu:
Příklady z populační genetiky
Mendelistická genetika
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Populační genetika Fenotypy, genotypy RNDr Z.Polívková
Autozomální dědičnost
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika.
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Genetika populací, rodokmen VY_32_INOVACE_04-17 Genetika populací, rodokmen

Autogamní populace Vzrůstá počet homozygotů! AA → AA aa → aa Aa → aa (25%) : Aa Aa (50%) : AA (25%) aa…….čistá linie Aa Aa……aa (12,5%) Aa Aa (25%) aa (12,5) AA….....čistá linie

Autogamní populace Z generace na generaci značně klesá četnost heterozygotů (už po 10 generacích téměř vymizí, ale nikdy nevymizí úplně!) Toho využívá šlechtitelství pro získání čistých linií kulturních rostlin a hospodářských a laboratorních zvířat U lidí autogamie není, ale příbuzenské sňatky mají určitý homozygotizační význam

Faktory ovlivňující genofond populace (narušují rovnováhu) Mutace Migrace Genetický drift Selekce Malá populace

Mutace Migrace Genetický drift Vznikají nové alely, ale s velmi nízkou četností – během jedné generace se v genofondu téměř nic neprojeví, je třeba několik generací, aby došlo ke změně četnosti alel daného genu Migrace Smísení určité populace s jinou Obohacení či ochuzení o některé alely Může být jednorázová, periodická, trvalá Genetický drift Uplatňuje se hlavně v malých populacích

Selekce (přírodní výběr) Určité znaky mohou být pro jedince výhodné či nevýhodné, nositelé výhodných znaků mají více potomků Nevýhodné alely postupně ubývají, výhodné přibývají Příspěvek některých genotypů (do genofondu následující generace) může být vyšší (=selekce, výběr) Dominantní alely nevýhodných znaků mizí rychle, recesivní pomalu Recesivní úplně nevymizí nikdy (heterozygoti alelu přenášejí)

Genetický drift Náhodné změny ve frekvenci alel v populaci Může vymizet i výhodná alela Uplatňuje se hlavně v malé populaci http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Random_sampling_genetic_drift.gif Autor:Professor marginalia, Název:Random sampling genetic drift.gif, Zdroj:http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Random_sampling_genetic_drift.gif, Licence:http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.cs

Malá populace Neplatí Hardy-Weinbergův zákon (naopak dochází k náhodným posunům genotypu populace - ke zcela nepředvídatelným) ↓ Zastoupení heterozygotů (přibývá homozygotů → čisté linie) Uplatňuje se inbreeding (přibývají homozygoti na úkor heterozygotů) ↑ Pravděpodobnost výskytu chorob s recesivní alelou – roli hraje inbreeding (nižší produkce mléka, snížená životaschopnost, ztráta instinktů...)

Malá populace Postupně se ztrácí fenotypová plasticita (genofondy s užším výběrem, po nějaké době je gen reprezentován jen jedním typem alely, organismus hůře odolává změnám prostředí) Výrazný vliv má genetický drift Pro udržení životaschopnosti daného druhu je nutné zachovat minimálně 200 – 500 jedinců (snižuje se pravděpodobnost inbreedingu)

Příklad Morčata mají černou barvu srsti dominantní nad bílou. V populaci je 640 morčat černých a 360 bílých. Kolik % v této populaci je heterozygotů?

Příklad Pravorukost je dominantní nad levorukostí. Tento znak je řízen jediným párem alel. V uzavřené populaci čukotských eskymáků byly objeveny 4% jedinců lépe levorukých. Jaké je procentové zastoupení heterozygotů v této populaci?

Otázky Jaké jsou problémy autogamní populace? Co je to genofond populace a čím může být ovlivněn? Jaké nevýhody má malá populace? Co je to genetický drift?

Autor DUM: Kateřina Turoňová Děkuji za pozornost Autor DUM: Kateřina Turoňová